Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citronäpple  (läst 16968 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Citronäpple
« skrivet: 30 sep-11 kl 10:16 »
En kollega till mig söker efter citronäpple och har inte lyckats hitta det.  Är det någon som vet mer om detta äpple och som kanske t.o.m. kan dela med sig av en ympkvist eller så?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Citronäpple
« Svar #1 skrivet: 30 sep-11 kl 10:26 »
En kollega till mig söker efter citronäpple och har inte lyckats hitta det.  Är det någon som vet mer om detta äpple och som kanske t.o.m. kan dela med sig av en ympkvist eller så?
Är det inte melonäpple hon menar? Kärt barn har många namn, kallas oxå ibland för klockäpple. Vårt landskapsäpple  :D hon kan få kvistar av mig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Citronäpple
« Svar #2 skrivet: 30 sep-11 kl 10:29 »
Jag har letat efter det som under min uppväxt kallades citronäpple. De såg i änden ut som citroner och var gulgröna. Blitt hänvisad till "Melonäpple" jag med. Det jag hittat som Melonäpple är inte "mitt" Citronäpple.
Klen tröst..  :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Citronäpple
« Svar #3 skrivet: 30 sep-11 kl 10:44 »
Jag har letat efter det som under min uppväxt kallades citronäpple. De såg i änden ut som citroner och var gulgröna. Blitt hänvisad till "Melonäpple" jag med. Det jag hittat som Melonäpple är inte "mitt" Citronäpple.
Klen tröst..  :P
aha, fast melonäpplena kan se väldigt olika ut till färg och storlek, åtminstone de jag har, dock har alla den karaktäristiska (citronlika) formen  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Citronäpple
« Svar #4 skrivet: 30 sep-11 kl 10:46 »
Smaken är det avgörande kriteriet. Smaken..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Citronäpple
« Svar #5 skrivet: 01 okt-11 kl 09:29 »
Hej!
Det går att köpa ympris från Balsgård av melonäpple.
MVH
Jan

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Citronäpple
« Svar #6 skrivet: 01 okt-11 kl 09:39 »
Citronäpple låter fräckt. Men smaken som sagt, vad smakar det egentligen? Vissa växter kan heta något men smaka helt annorlunda.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Citronäpple
« Svar #7 skrivet: 01 okt-11 kl 11:39 »
Citronäpple låter fräckt. Men smaken som sagt, vad smakar det egentligen? Vissa växter kan heta något men smaka helt annorlunda.
"Mina" citronäpplen smakade friskt-fräscht utan att va sura, lite åt citronhållet  ;)
Melonäppleträdet jag fick tag i gav god frukt men hade ingen som helst likhet med mina förväntningar.
Utseendemässigt var de gröna och röda i nån strimmig vacker variant. Inget citronartat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Citronäpple
« Svar #8 skrivet: 30 okt-12 kl 08:47 »
Nu har jag köpt ett nytt äppelträd, vann ett presentkort i plantskolan så det skulle ju användas.  :D
Det blev i alla fall ett citronäpple. Tänkte då att det skulle vara samma som melonäpple men, när jag läser på lappen som följde med så verkar det inte så. Har efter lite surfande hittat ett danskt citronäpple som jag misstänker att det kan vara. Mognadstiden på det jag köpte ska nämligen vara september och det stämmer ju inte alls med melonäpplet. Ja ja, det är bara att plantera och vänta.
Men, undrar om det är någon som vet något om det danska citronäpplet som bl a kan heta Böghs citronäpple?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

erik_kalmar

  • Inlägg: 70
    • -
Sv: Citronäpple
« Svar #9 skrivet: 30 okt-12 kl 09:15 »
Citronäpple och melonäpple är samma.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sv: Citronäpple
« Svar #10 skrivet: 30 okt-12 kl 09:24 »
Citronäpple och melonäpple är samma.

Ja i Sverige kallas melonäpple även för citronäpple. Anledningen jag frågar är att det uppenbarligen finns ett annat äpple i Danmark som de kallar citronäpple, Böghs citronäpple och om du googlar på det så ser du att det ser annorlunda ut, har olika mognadstid och lagring. Misstänker att det jag köpt är den danska varianten eftersom det står på det att mognadstiden är september medan melonäpplet/citronäpplet ska mogna i november.

Så någon som känner till det danska Böghs citronäpplet? Tänker att det borde finnas i skånetrakten om inte annat.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Sv: Citronäpple
« Svar #11 skrivet: 30 okt-12 kl 09:51 »
Ja i Sverige kallas melonäpple även för citronäpple. Anledningen jag frågar är att det uppenbarligen finns ett annat äpple i Danmark som de kallar citronäpple, Böghs citronäpple och om du googlar på det så ser du att det ser annorlunda ut, har olika mognadstid och lagring. Misstänker att det jag köpt är den danska varianten eftersom det står på det att mognadstiden är september medan melonäpplet/citronäpplet ska mogna i november.

Så någon som känner till det danska Böghs citronäpplet? Tänker att det borde finnas i skånetrakten om inte annat.  :)
Min googling ger inga info, bara trädgårdsforum.
Länk?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Citronäpple
« Svar #12 skrivet: 30 okt-12 kl 10:12 »
hej,

jag har 4 åriga träd av lepaan meloni ett finskt äpplesort.

de finns i umeå men kan skickas mot fraktkostnaden

pris 450:-

finns till våren

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sv: Citronäpple
« Svar #13 skrivet: 30 okt-12 kl 10:53 »
Min googling ger inga info, bara trädgårdsforum.
Länk?


Jag länkar till några av de sidor jag hittat där äpplet nämns,

http://www.erlingnielsensplanteskole.dk/svenska/include/popDetail.php?c=121&p=1152

Här nämns det som Bøghs citron, bra sammanställning över flera danska träd,

http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/aebler/aeblesorter%20skema.htm

Här också,

http://www.blomstergaardenvedviborg.dk/æbler.htm


"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Citronäpple
« Svar #14 skrivet: 30 okt-12 kl 10:59 »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Citronäpple
« Svar #16 skrivet: 30 okt-12 kl 11:58 »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Citronäpple
« Svar #17 skrivet: 30 okt-12 kl 14:15 »
Bilder,

http://www.google.se/search?tbm=isch&source=mog&hl=sv&gl=se&client=safari&tab=wi&q=bøghs%20citronæble&sa=N&biw=480&bih=208#i=0


tinna.m, kan det vara sådana du ätit när du ätit citronäpplen?

Rad nr. 6, rött äpple, som står som Böghs citronäpple, är det jag hade där jag bodde innan, köpt som "melonäpple", svagväxande.
De gula, plattrunda varianter som också benämns "Böghs citronäpple" har jag här i trädgården..
Inga av dessa är vad jag "blitt lärd" skulle va citronäpple. Nu tror jag den beteckningen kommer av att de hade en "put-navel" vid stjälken, och denna var liksom lite sned åt ena hållet.
Förvirrande..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

erik_kalmar

  • Inlägg: 70
    • -
Sv: Citronäpple
« Svar #18 skrivet: 30 okt-12 kl 14:54 »
Ja det äpplet var ju inte ens likt citron/melon

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Citronäpple
« Svar #19 skrivet: 30 okt-12 kl 16:03 »
Jag har dessa i min trädgård. På bilden är de inte helt utvecklade utan blir ännu mer långsmala. Jag är nästan helt säker på att det är Melon/Citron. Kan det stämma?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser