Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorvärmare till Grålle  (läst 8899 gånger)

Helle-Mari

• -
Motorvärmare till Grålle
« skrivet: 26 sep-11 kl 08:36 »
Har blivit stolt ägare till en Ferguson TE-F 20 Diesel.
Kan någon tipsa mig om en bra motorvärme till denna?
Ska skotta snö med den i vinter.

Det är även lite knas med kopplingen. Den fortsätter att gå efter man trampat ned kopplingen men stampar man till på bromsen så verkar kopplingen plötsligt ta. Någon som vet?
Kan den vara igenbeckad på något sätt? Den har ju stått ett tag.

Tänkte byta olja och rengöra filter på den innan den tas i bruk riktigt. Några mera tips vad som bör göras på den?

Sen efterlyser jag en startvev till den.

Tacksam för alla råd jag kan få!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Motorvärmare till Grålle
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 08:39 »
Grattis till Grållen!
Tyvärr är jag inte mannen att rekommendera värmare. På min Diesel FE35 guldkalv sitter en men jag vet inte vad det är...
Sök på grålleklubbens hemsida eller ring närmsta grålledoktor (finns uppgifter om dem på grålleklubbens hemsida) så får du garanterat ett trevligt och bra svar.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Helle-Mari

• -
« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 12:49 »
Tack!

Japp jag hittade komplett motorvärmare till grållen på Olssons i Ellös.
Ca 1000 spänn kostade den men det är det värt.
Passade på att köpa oljefilter ochså.
Läste nånstans att man kunde hälla i lacknafta när man byter olja på traktorn. Först tömma den sen hälla i lacknafta, dra några varv stod det. Vad jag förstår menar de med startveven. Blåsa med tryckluft i oljetanken.
Sen tömma den, blåsa igen ,fylla på olja tömma den igen och sen dit med oljan som ska vara.
Omständigt men tydligen suveränt för att få bort kokor och skit.
Någon som har provat detta?

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 13:20 »
Synd att du redan hittat en värmare. Här ligger en annars, eller mer rätt, sitter monterad men används inte.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 19:54 »
Läste nånstans att man kunde hälla i lacknafta när man byter olja på traktorn. Först tömma den sen hälla i lacknafta, dra några varv stod det. Vad jag förstår menar de med startveven. Blåsa med tryckluft i oljetanken.
Sen tömma den, blåsa igen ,fylla på olja tömma den igen och sen dit med oljan som ska vara.
Omständigt men tydligen suveränt för att få bort kokor och skit.
Någon som har provat detta?

Nej, en sån där sköljning med s k sköljolja var något man ibland behövde göra på 1950-talet och dessförinnan, innan motoroljorna började få sotlösande tillsatser och motorerna ofta fick centimetertjocka slamlager i vevhuset redan efter något hundratal timmars drift. Med moderna motoroljor finns det ingen anledning att hålla på med sådant, det är bara risk för lagerskador vid första start efter att ha haft lacknafta i motorn om den har sköljt bort oljefilmen ur lagren. I instruktionsböckerna för tidiga dieseltraktorer (t ex BM 35) står det uttryckligen att man absolut inte får använda sköljolja, pga att vevlagren belastas så hårt i en dieselmotor redan när man drar runt den långsamt.

Om motorn är mycket smutsig invändigt, t ex för att det har slarvats med oljebyten tidigare (man märker det på att oljan blir svart i stort sett på en gång efter bytet), så är en bättre lösning att göra ett extra olje- och filterbyte redan efter något tiotal timmars körning. Se då till att motorn har fått gå långa stunder med hård belastning så att inte bara kylvattnet utan även oljan har kommit upp i full arbetstemperatur (minst 80 °C).

Om motorn har åtkomlig oljesil eller centrifugalrenare för oljan så bör man också rengöra dem i samband med oljebytet. Likaså eventuella flamskydd och oljeavskiljare i vevhusventilationen.

blizzard

« Svar #5 skrivet: 27 sep-11 kl 22:37 »
Jag håller med Torbjörn på alla punkter.Det jag brukar göra med motorer som är uppenbart ingrodda är att använda en billigare olja
och göra täta byten av olja och filter tills det ser bättre ut.Naturligtvis så måste den bli ordentligt varm och kanske körd några timmar,när jag då sedan öppnar pluggen och den varma oljan rinner ut så får det stå så över natten och droppa.

På morronen sedan så börjar jag med att fylla i en eller ett par dl ny olja och sedan får det droppa ut under en lång stund.
Genom att göra detta så kommer man med enkla medel ganska snabbt få en mycket fin olja i motorn.
Att torka av oljestickan är också viktigt,den kan annars smutsa ner ny olja mer än man tror...

Helle-Mari

• -
« Svar #6 skrivet: 28 sep-11 kl 08:10 »
Tack ska ni ha för dessa tips och råd.

Det låter betydligt bättre att göra på erat sätt.

Vilken slags olja brukar ni använda?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 28 sep-11 kl 19:58 »
Vilken slags olja brukar ni använda?

Motorolja.

Vilken motorolja som helst som finns på marknaden idag går utmärkt att använda, se bara till att inte betala för mycket för den. Kolla att den är API-klassad även för att användas för dieselmotorer, det brukar stå två klasser med ett snedstreck emellan, t ex SH/CE. Klassningen som börjar på S avser bensinmotorer och den på C avser dieslar, på så gott som alla oljor finns båda klassningarna.
Beträffande oljetyp och viskositet så duger det bra med en vanlig mineralolja t ex SAE 10W-30 eller 10W-40. Någon av de oljor som Biltema säljer i 10- eller 20-litersdunkar kan nog bli lämplig.

bopålandet

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-11 kl 23:40 »
Ett tips om man nu köper en traktor som man inte hittar värmare till.
Så finns det en typ av motorvärmare som man kan sätta.
I kylarslangen eller alternativt om man vill ha två för snabbare upp värmning :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 26 okt-11 kl 23:56 »
Ett tips om man nu köper en traktor som man inte hittar värmare till.
Så finns det en typ av motorvärmare som man kan sätta.
I kylarslangen eller alternativt om man vill ha två för snabbare upp värmning :)

Problemet med kylarslangsvärmarna är att de ofta blir rätt ineffektiva. De värmer bara vattnet lokalt i undre kylarslangen och möjligen också i vattenpumpen men det är inte mycket av värmen som kommer blocket tillgodo. Om termostaten skulle vara otät riskerar man dessutom att få självcirkulation genom kylaren så att all värme går bort den vägen.

Om motorn har ett gjutjärnsblock med "frostpluggar" så brukar det nästan alltid gå att hitta någon passande motorvärmare även om den aktuella motortypen inte står med i motorvärmartillverkarnas kataloger, så det kan behövas en del detektivarbete för att hitta en passande värmare. Generalagenterna kan skicka måttritningar på olika värmare om man ber snällt.

Ett annat alternativ är de slangvärmare som man kopplar parallellt med motorns kylmantel, på samma sätt som t ex värmepaketet eller en kylvattenkrets för oljekylare är ansluten i en bil. Då blir man oberoende av termostaten och får snabbt igång självcirkulation genom motorblocket om bara värmaren är lågt monterad och slangarna dragna så det inte kan bli luftfickor. Viktigt är då att den ena slanganslutningen är placerad längst ned i kylmanteln (ofta på vattenpumpen) och den andra så högt som möjligt på topplocket. Om motorn saknar förberedda slanganslutningar så går det kanske att skruva dit slangnipplar istället för någon avtappningskran eller luftventil.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #10 skrivet: 27 okt-11 kl 10:13 »
Min T-24 hade samma fenomen på koppligen som din grålle. Det var ett för nitiskt smörjande av urtrampningslagret som var boven. Lamellerna var 'klistriga' av gammalt fett. Kan möjligen vara samma i ditt fall. Fick dela traktorn och byta dom(lamellerna). Ett tråkigt jobb men ganska enkelt iallafall på T-24:an.
Men har den stått länge kanske det är något som går till sig vid regelbunden användning. Dumt att dela den i onödan. Så roligt är det icke...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser