Läste nånstans att man kunde hälla i lacknafta när man byter olja på traktorn. Först tömma den sen hälla i lacknafta, dra några varv stod det. Vad jag förstår menar de med startveven. Blåsa med tryckluft i oljetanken.
Sen tömma den, blåsa igen ,fylla på olja tömma den igen och sen dit med oljan som ska vara.
Omständigt men tydligen suveränt för att få bort kokor och skit.
Någon som har provat detta?
Nej, en sån där sköljning med s k sköljolja var något man ibland behövde göra på 1950-talet och dessförinnan, innan motoroljorna började få sotlösande tillsatser och motorerna ofta fick centimetertjocka slamlager i vevhuset redan efter något hundratal timmars drift. Med moderna motoroljor finns det ingen anledning att hålla på med sådant, det är bara risk för lagerskador vid första start efter att ha haft lacknafta i motorn om den har sköljt bort oljefilmen ur lagren. I instruktionsböckerna för tidiga dieseltraktorer (t ex BM 35) står det uttryckligen att man absolut inte får använda sköljolja, pga att vevlagren belastas så hårt i en dieselmotor redan när man drar runt den långsamt.
Om motorn är mycket smutsig invändigt, t ex för att det har slarvats med oljebyten tidigare (man märker det på att oljan blir svart i stort sett på en gång efter bytet), så är en bättre lösning att göra ett extra olje- och filterbyte redan efter något tiotal timmars körning. Se då till att motorn har fått gå långa stunder med hård belastning så att inte bara kylvattnet utan även oljan har kommit upp i full arbetstemperatur (minst 80 °C).
Om motorn har åtkomlig oljesil eller centrifugalrenare för oljan så bör man också rengöra dem i samband med oljebytet. Likaså eventuella flamskydd och oljeavskiljare i vevhusventilationen.