Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa innan vintern?  (läst 6891 gånger)

Trandans

• Skåne
SV: Klippa innan vintern?
« Svar #20 skrivet: 30 sep-11 kl 11:17 »
Förstår tackorna....manligheten försvann då jag klippte baggen häromdagen. Han ser ju lite tanig ut naken.... ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 30 sep-11 kl 11:26 »
Sen beror det väl på när man klipper baggen. Vi klipper alltid baggen på hösten men, det är ju mer än en månad innan baggsläpp. Tackorna brukar gilla honom skarpt. Dessutom har jag hört att man ska klippa baggen på hösten och speciellt runt pungen för att främja spermieproduktionen. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 30 sep-11 kl 11:27 »
Klipper mina i april och i slutet av augusti, då slipper jag ha dåligt samvete för att de fryser på hösten. Eftersom jag tar reda på höstullen så är det bra att klippa innan man börjar stödfodra med hö, det är skönt att slippa allt höboss i pälsen.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

vårlängtan

• Småland
« Svar #23 skrivet: 30 sep-11 kl 12:21 »
Det låter smart, Trasslan! :)
Njuter av värme och allt det gröna!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 30 sep-11 kl 12:50 »
Jag brukar hoppa över höstklippningen när jag har köpt ett bagglamm, eftersom han ser så liten och tanig ut jämfört med tackorna. Äldre baggar klipper jag på hösten...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #25 skrivet: 30 sep-11 kl 18:29 »
Mina får blev klippta så sent som i juni i år, så därför känns det som om jag kanske skulle kunna hoppa över höstklippningen. Å andra sida måste jag klippa dem på halsen inför MV-provtagning så det är kanske lika bra att ta hela djuret.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #26 skrivet: 01 okt-11 kl 13:14 »
Som många skriver beror det ju mycket på fårras och vart i landet man bor. Samt uppfödnings model, när dem lammar, betäckts och vilket mål uppfödningen har. Jag vet ingenting om "utländska raser" ur egen erfarenhet. Men jag har läst att man i vissa andra europäsika länder bara klipper en gånger per år fast vintern är mycket varmare.

Det säjs ju också att "vildfåren" fån början inte hade ull utan slätt hår som mufflon eller getter. Desutom fällde fåren själv förr i tiden, lite som gutar kan göra. Men det är vi människor som har tagit fram vissa raser med mycket ulltillväxt (särskild gammla "ullfår" som många svenskar lantraser) och då tycker jag att man kan titta på hur respektive ras har hållits och klipps förr (om det är en gammal ras i genbank t.ex) Jag har läst om en del europäiska raser att dem bara får 1-2kg ull per år! Vi får ju det dubbla på våra Allmogefår t.ex. ! Dem är ju anpassad till vintrarna och klippning uppemot tre gånger per år. Har läst att man hade så ibland och min fårklippare klipper hos en flock ryafår som klipps tre gånger per år och får på så vis två gånger underbar skräpfri användbar ull! Förutom Gutefåren verka det ju har varit vanligast att ha fåren i stall på vintern (när man läser om Allmogefår t.ex.), vindskydd känns ju som ett rätt modernt sätt att hålla får. 

« Senast ändrad: 02 okt-11 kl 00:17 av skogslyktan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser