Som många skriver beror det ju mycket på fårras och vart i landet man bor. Samt uppfödnings model, när dem lammar, betäckts och vilket mål uppfödningen har. Jag vet ingenting om "utländska raser" ur egen erfarenhet. Men jag har läst att man i vissa andra europäsika länder bara klipper en gånger per år fast vintern är mycket varmare.
Det säjs ju också att "vildfåren" fån början inte hade ull utan slätt hår som mufflon eller getter. Desutom fällde fåren själv förr i tiden, lite som gutar kan göra. Men det är vi människor som har tagit fram vissa raser med mycket ulltillväxt (särskild gammla "ullfår" som många svenskar lantraser) och då tycker jag att man kan titta på hur respektive ras har hållits och klipps förr (om det är en gammal ras i genbank t.ex) Jag har läst om en del europäiska raser att dem bara får 1-2kg ull per år! Vi får ju det dubbla på våra Allmogefår t.ex. ! Dem är ju anpassad till vintrarna och klippning uppemot tre gånger per år. Har läst att man hade så ibland och min fårklippare klipper hos en flock ryafår som klipps tre gånger per år och får på så vis två gånger underbar skräpfri användbar ull! Förutom Gutefåren verka det ju har varit vanligast att ha fåren i stall på vintern (när man läser om Allmogefår t.ex.), vindskydd känns ju som ett rätt modernt sätt att hålla får.