Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa innan vintern?  (läst 6898 gånger)

mollemi

• Halland
Klippa innan vintern?
« skrivet: 22 sep-11 kl 07:41 »
Hej!
Våra tackor går ute hela vintern med vindskydd, ska man ändå klippa dom nu?
Är rädd att dom ska frysa om det blir kallt :D Det är korsning texel o nåt mer!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Klippa innan vintern?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-11 kl 07:45 »
Självklart ska de klippas! Har de bara tillgång till vind/regnskydd är det inga problem. När är de senast klippta? Det tar några veckor så har de hyfsat med päls igen efter klippning.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

hallstabonden

« Svar #2 skrivet: 22 sep-11 kl 09:03 »
hmm...
Delade meningar detta.varför i hela friden klä av dom inför vintern ???
Mina går ute vintertid,hus finns så dom kan gå in.Men inte skulle jag ens komma på tanken att stjäla ylletröjan av de små liven inför vargavintern som skall komma.Jag klipper på våren,runt mitten el slutet på maj.Det får räcka tycker jag.vem vill gå utan långkallingar när det är -20c ute.Kan ju tilägga att mina mår väldigt gott oklippta på vintern,in går dom inte!!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 22 sep-11 kl 09:25 »
hmm...
Delade meningar detta.varför i hela friden klä av dom inför vintern ???
Mina går ute vintertid,hus finns så dom kan gå in.Men inte skulle jag ens komma på tanken att stjäla ylletröjan av de små liven inför vargavintern som skall komma.Jag klipper på våren,runt mitten el slutet på maj.Det får räcka tycker jag.vem vill gå utan långkallingar när det är -20c ute.Kan ju tilägga att mina mår väldigt gott oklippta på vintern,in går dom inte!!

För att tovad och smutsig ull värmer sämre, då kort ren ull isolerar mer luft och det är stillastående luft som värmer inte själva ullen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 09:41 »
Klippte hon som är så besvärlig igår....

Är fällen felfri tycker jag man kan stå över men det går mycket lättare nästa vår/sommar om man tar nu.

Baggarna får något lystet i blicken med nyklippta och "rena i baken" tjejer. Däremot är en nyklippt bagge inte så poppis. Bra att tänka på inför betäckning, jag har Gutar (utegångsdjur) som inte får till det året runt utan man måste passa in det lite.

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 10:17 »
Har för mej att jag läst att pm tackorna har för tung ull går det åt mer energi till att bära omkring på den och lammen går då sämre förutsättningar i magen.Och mjölkproduktionen blir lite hämmad.Vi klippte våra får för ett par veckor sen,dom ska gå ute hela vintern för första gången, med ett ordentligt krypin i hagen.Jag tror att en ren,lagom lång ull är det som skyddar bäst,inte en tjock,tung ryamatta.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 22 sep-11 kl 10:28 »
En gång har jag låtit bli att klippa en tacka som blev efter vid klippningen. Det gör jag aldrig om, hon fick ett riktigt pansar av hopfiltad ull. Hon frös säkert för hennes hoptovade ull torkade aldrig när hon fick snö och regn på sig. Ullen växer ju ut snabbt när de klipps nu, ju kallare det är desto snabbare växer ullen. Men den nya ullen filtar sig inte utan förblir mjuk och luftig.
Åsenfår, hundar och katter

mollemi

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-11 kl 07:53 »
Ok! Tack för svar, dom klipptes i slutet av april för klipparen hade strul med sin maskin, så det blev sent! Tackorna är inte speciellt långhåriga men lammen som är födda i våras skulle kanske behöva en frisering! :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-11 kl 13:11 »
Jag kommer att klippa mina i helgen. Sen kommer de att gå på ett bete där de kan gå in i ett gammal fårhus... Om vädret blir riktigt dåligt :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 23 sep-11 kl 16:24 »
Kommer att klippa våra i mitten på oktober i år. Senare än jag önskat men, kunde inte få ihop det tidigare med fårklipparen. De har då fri tillgång på foder och kan gå inomhus om de vill. Jag klipper dem på hösten för att kunna ta tillvara på ullen. Vårullen slänger jag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #10 skrivet: 23 sep-11 kl 16:53 »
vi tänker också klippa i Oktober,det har fungerat fint förut. De kan också gå in om de vill då.

vårlängtan

• Småland
« Svar #11 skrivet: 24 sep-11 kl 13:07 »
Håller med alla föregående skrivare. Jag har märkt att mina varit lite känsliga för kyla de första dagarna,
de darrar och ser urkiga ut, och då vill jag ge extra mat och skydd från blåst och kyla.
Njuter av värme och allt det gröna!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #12 skrivet: 24 sep-11 kl 16:55 »
Vi tänkte testa att inte klippa dom nu innan vintern. Vi klippte dom i april, och de har nu lång men fin och ren ull, och jag kan aldrig tänka mig att den skulle skydda dåligt bara för att det inte är nyutväxt ull. Så länge ullen är ren och fin och inte tovig och full med skrot tror jag de gärna behåller den just nu. Men detta är ett testår, så vi får se.....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

hallstabonden

« Svar #13 skrivet: 26 sep-11 kl 09:10 »
Vi tänkte testa att inte klippa dom nu innan vintern. Vi klippte dom i april, och de har nu lång men fin och ren ull, och jag kan aldrig tänka mig att den skulle skydda dåligt bara för att det inte är nyutväxt ull. Så länge ullen är ren och fin och inte tovig och full med skrot tror jag de gärna behåller den just nu. Men detta är ett testår, så vi får se.....

tycker jag låter väldigt förståndigt! jag kör samma sak varje vinter,klipper ca 2-3v innan lammning i slutet på maj.Sedan får dom gå över vintern.Inte tusan skall man beröva dom kläderna innan vintern!!
mina mår kalasbra i kylan,hade tom en tjyvbetäckt tacka som lammade i februari.-28c inga problem för varken mor eller lamm

siken

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 26 sep-11 kl 20:35 »
Jag brukar klippa tackorna ca 3 veckor före lamningen, dvs klippning i februari, lamning i mars-april. Då ökar tackorna sin ämnesomsättning och därmed sin foderkonsumtion vilket ger mer näring till fostren/lammen. Det blir också betydligt lättare för lammen att hitta spenarna, ingen risk att de står och suttar på en smutsig ulltuss.

Jag räknar inte med att eventuell nytta med en extra klippning på hösten skulle uppväga det extra arbetet. Vissa menar att klippning innan betäckning kan ge en flushingeffekt, men den aktar jag mig för, trillingar är inte något som jag vill ha. Det ökar bara risken för flasklamm.

Däremot skulle jag rekommendera att klippa småväxta lamm som inte blir slaktmogna detta år. Jag klippte de 10 allra minsta lammen i oktober förra året, och vid vägning två månader senare så var de inte längre minst, de var större än många av de oklippta!
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Birgit

« Svar #15 skrivet: 27 sep-11 kl 07:51 »
Beroende pånärde klipptes senast så är det oftast bra att klippa även utegångsdjur innan vintern. Men senast oktober, tycker jag, så de hinner få tillväxt innan kylan kommer.
Varför? Jo, för att den nya ullen som växer ut håller bättre kvalité än gammal fäll.
Vad gäller gutar är det helt nödvändigt, men jag har märkt att det fungerar på de flesta raser och den nya ullen stimuleras att växa fortare under hösten.
Mina reflektioner ;)

hallstabonden

« Svar #16 skrivet: 27 sep-11 kl 09:22 »
Natruligtvis spelar det väl lite in vart man bor,boddse jag söder om dalälven kanske en klippning i september vore ok enligt mej.men inte i oktober och Jämtland,eller vidare norrut

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #17 skrivet: 27 sep-11 kl 10:10 »
Jag bor mitt i Jämtland och jag tänker då klippa mina får nu snart. Vill inte att de ska behöva gå med all den långa ullen hela vintern, det borde bli tungt. Dessutom känns det som att det blir svårt för baggen att hitta in ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 30 sep-11 kl 06:16 »
Men baggen klippar man inte föränn efter betäckningen? Har läst nånstans att en klippt bagge inte är speciellt attraktiv för fåren.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #19 skrivet: 30 sep-11 kl 11:01 »
Jag gör lika som Snarrbon men jag undrar om det inte bara är en skröna. Jag vet folk som även klipper baggen och de får lika många lamm.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser