Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?  (läst 27088 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?
« Svar #40 skrivet: 20 sep-11 kl 17:56 »
Okej!

Jag har kollat runt lite, det finns ju en hel del jobb inom vården, speciellt som personlig assistent!

Hittade ett, som kanske skulle kunna passa.
Men nästa problem är: CV, hur skriver man ett sådant?

Ringer Kronofogden imorgon, idag har jag inte hunnit pga jobb. (Jo, faktiskt!)
JAA!  :D  Du börjar komma igång, och hitta en garnända att börja nysta i!  Go for it!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #41 skrivet: 20 sep-11 kl 18:32 »
Du behövs inom äldrevården/assistensen! Vi är alldeles för många tjejer...

Till personlig assistent är det 99% personlig kemi och 1% grönt i belastningsregistret som leder till anställning. Väldigt ofta leder sjukjour till deltidsvik till fast anställning. Jag gick från 0 till 85% fast på tre månader. Jag var noga med att göra mitt bästa, hellre fråga en gång för mkt och påpeka att jag var tillgänglig för att jobba mer.

Lägg företaget vilande ett tag, du behöver inte avregga det, ring skatteverket och säg att du ska pausa.

Kolla igenom förråd osv och sälj all skit. Man samlar lätt på sig grejer som man inte behöver. Använd de slantarna till skulderna. Om ni har en bil som är värd pengar kanske ni kan sälja den och köra fulbil en stund (en som är bränslesnål).
//Lina

Grankotte

• Småland
« Svar #42 skrivet: 20 sep-11 kl 18:58 »

Jag har inte större förråd än nödvändigt och där finns inget att hämta.
Bilen innehar inget andrahandsvärde och kostade 2000kr i inköp. (Jo!) :)

Hur är det, om vi börjar betala till KF.
Jag vet att om man bara sätter in ex. 4000kr så sprids dom pengarna ut till ALLA fodringsägarna, om man inte specifikt säger att det ska gå till ex. "Telia"

Om jag lägger företaget vilande, behöver jag då betala F-skatt för resten av året?

OCH EN ANNAN FRÅGA..

"Är du intresserad av att arbeta i omsorgsförvaltningen är du välkommen att skicka CV och personligt brev via e-post till ...."

Okej, CV & Personligt brev?
Hm..

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #43 skrivet: 20 sep-11 kl 19:35 »
Herr Grankotte, Småland
070-0000000
Personnummer 012345-6712

Hej!
Jag söker tjänsten som xx på omsorgsförvaltningen i xx.

Om mig
Jag är en xx-årig famlijefar med ett stort naturintresse. Min fritid ägnar jag åt familjen och vi brukar bland annat syssla med xx och xx. Jag har alltid varit både praktiskt lagd och är van att hugga i när det behövs. Jag vill utveckla mig och träffa nya människor och söker därför nya utmaningar.

Yrkeserfarenhet
Jag har alltid jobbat med skogarbete både som anställd och som enmansföretagare. I dagsläget jobbar jag i mitt eget företag.

Utbildning
199x-199x Motorsågslinjen, xx skolan.

Språkkunskaper
Svenska flytande
Engelska flytande

Datakunskaper
God datorvana

Körkort
B-behörighet

Civilstånd
Sambo och 3 hemmaboende barn

Referenser
Lämnas på begäran

Möjligen även nämna att du är tillgänglig med kortare varsel än flera månaders uppsägningstid, det är definitivt en konkurrensfördel i vissa sitiationer, men man får vara lite försiktig hur man uttrycker det.

Grankotte

• Småland
« Svar #44 skrivet: 20 sep-11 kl 20:01 »
 Känner du mig?
 ???  :)

Om jag skickar ett CV måste jag bifoga personligt brev också?
(dom skrev CV och personligt brev).

Vad är det förnågot isåfall?

Mitt CV berättar ju det mesta?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #45 skrivet: 20 sep-11 kl 20:16 »
Det här:
Om mig
Jag är en xx-årig famlijefar med ett stort naturintresse. Min fritid ägnar jag åt familjen och vi brukar bland annat syssla med xx och xx. Jag har alltid varit både praktiskt lagd och är van att hugga i när det behövs. Jag vill utveckla mig och träffa nya människor och söker därför nya utmaningar.

...är det personliga brevet. De vill alltså inte bara ha din reella kompetens i din ansökan.

Grankotte

• Småland
« Svar #46 skrivet: 20 sep-11 kl 20:44 »
Ah!

Okej, tack! :-)

Då var en ansökan inskickad!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #47 skrivet: 20 sep-11 kl 20:57 »
...Då var en ansökan inskickad!
Grattis och lycka till! Och med det tycker jag du ska vara väldigt nöjd med din insats idag!

Grankotte

• Småland
« Svar #48 skrivet: 20 sep-11 kl 21:11 »

Tja, allt som behövs är en spark i baken från vännerna på alternativ. :)

Tack!

Jag (vi!) ser fram emot att komma ur den här skiten!!

/Grankotte

Jennyt

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 20 sep-11 kl 21:51 »
 :-* till er båda
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #50 skrivet: 20 sep-11 kl 22:35 »
Du ska inte lägga något vilande! ......vad nu det är.

Såhär ska du göra:
Gör ett bokslut, t. ex. per den 31/9. Om du har betalat in för mycket i skatt, i förhållande till intäkter, kan du göra en preliminär deklaration. Då blir din F-skatt reducerad eller helt borttagen resten av året.
På så sätt har du firman igång och kan ta de jobb som kommer in. Finns ingen anledning att registrera hittan & dittan.

Antagligen blir du debiterad lägre F-skatt inför 2012. Första inbetalning är då okring 2012-02-10.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

bondobjekt

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 sep-11 kl 06:50 »
Detta kan nog vara omsättbart om man är ensamstående, men ts har 3 småbarn.

Det skrev jag ju i mitt inlægg. Merparten av de saker jag skrev går aldeles utmærkt att gøra som barnfamilj æven som stereotyp. Ser dessutom inget hinder att leva nomadliv med barn. Jag ær en framgångsrik mænniska kanske just før att jag kan tænka utanfør lådan. På vilket sætt ær det ett hinder att utføra føljande punkter som småbarnsførælder?

Sa upp samtliga abbonemang och ringde minimalt på kontantkort.
Duschade/ diskade på jobbet.
Använde i första hand internet på bibliotek (kan kanske även fås genom arbetsgivare om man frågar och förklarar sin situation).
Betalade av alla lån.
Jobbade extra med manuell snöröjning.
Ställde lönekrav och bytte jobb för högre lön.
Minskade hastigheten då jag körde bil och valde småvägar (0,45l/mil istället för 0,6).
Körde så lite bil som möjligt.
Motionerade regelbundet för att öka min mentala och fysiska stamina.
Bearbetade mina saker som bekymrade mig i livet genom mycket tid för mig själv och i naturen.
Satte upp mål i min ekonomi och i livet som utmanade och höll mig motiverad.
Tränade på självdiciplin.
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 06:54 av bondobjekt »

Grankotte

• Småland
« Svar #52 skrivet: 21 sep-11 kl 08:00 »
Det skrev jag ju i mitt inlægg. Merparten av de saker jag skrev går aldeles utmærkt att gøra som barnfamilj æven som stereotyp. Ser dessutom inget hinder att leva nomadliv med barn. Jag ær en framgångsrik mænniska kanske just før att jag kan tænka utanfør lådan. På vilket sætt ær det ett hinder att utføra føljande punkter som småbarnsførælder?

Tack, och bra att veta. . .  ::)

Jag var också framgångsrik en gång, utan att "tänka utanför lådan".

Men att ex. diska på jobbet är lite svårt, det blir en del med 3 barn!!
:-)

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 21 sep-11 kl 08:53 »
Tack, och bra att veta. . .  ::)

Jag var också framgångsrik en gång, utan att "tänka utanför lådan".

Men att ex. diska på jobbet är lite svårt, det blir en del med 3 barn!!
:-)
Det är nog sant  :) men har du ved spis så går det ju fint  . Och lycka till.

Guran

• Lappland
« Svar #54 skrivet: 21 sep-11 kl 09:33 »
Jag tror att det finns många kunder på assistansbolagen som skulle vilja ha en "PA" som har dina erfarenheter! Tänk så många som skulle glädjas åt dina kunskaper från skogsbruk, t ex.
(Nu är jag fördomsfull, men de flesta PA jag träffar är mer inne på shopping, nöje och så vidare. Kanske är de flesta PA yngre tjejer av ngn märklig anledning så då blir det kanske inte så mkt erfarenheter från olika yrkesområden?)
Vad jag vill säga är att det finns massor med människor ute i landet som skulle tycka att du passar dem som PA´och att det behövs PA med olika bakgrund!
Lönesättningen är individuell men alls inte så dålig som jag trott. Beror säkert också på arbetsgivare. "Våra" PA har 120 som ingångslön.

Sedan; har du möjlighet att slipa sågkedjor hemma? På ett av mina extrajobb (Lantmännen numera GG) hade vi en låda dit vi lade sågkedjor som våra kunder ville ha slipade och en lokal företagare hämtade och slipade och kom tillbaka med fina kedjor. Vi var bara "hantlangare" och det gynnade våra "skogsbrukskunder" fastän vi kanske sålde aningens mindre kedjor.

Existens?

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 21 sep-11 kl 11:02 »
Om du nu inte är helt trött på skogen förstås, så hade jag nog dragit det ett varv till och sett om det inte gått att få snurr där istället. Skogen är ju trots allt ett område där det konstant saknas folk. Det finns t.ex ett gigantiskt röjningsbehov de närmaste åren, när alla gudrun-hyggen ska gås över. Skogsmaskinförare är det alltid brist på, och att köra skotare lär du dig ju snart.
F-skattare är ju perfekta att ha som inryckare, likaså inom jordbruket.

Du får ju loss pengar på ett helt annat vis då och kan styra över dina betalningar till fogden.

Med ett lönejobb kommer ju utmätningen som ett brev på posten, och visst är det väl bra att skulderna försvinner hyfsat snabbt, men er ekonomi kommer ju att vara fortsatt ansträngd.

Om du har betalat in 1800 i månaden i prelskatt hittills i år, så är det ju närmare 15 000 inbetalt. Ring nu skatteverket och se till så du inte behöver betala in mer i år. Du kan ju dra in över 30 000 nu på den tid som är kvar och ändå inte få restskatt.

Med 250 kr/timmen så drar du ju in 2000 spänn om dan, det är helt andra grejer än att gå med vanlig löning.

Grankotte

• Småland
« Svar #56 skrivet: 21 sep-11 kl 13:44 »
Jag kan visst tänka mig att fortsätta i skogen.

Men vad ska jag göra för att hitta/få jobb till företaget?

Jag fixade ett par telefonnummer igår, när jag var nere i affären.
Frågade om dom kände till några skogsbolag här runt omkring, fick två och ska ringa dom.

Ringa Södra och Svea Skog kanske?

???

Borde väl dessutom vara möjligt att köra lite skog och lite anställningsjobb?

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #57 skrivet: 21 sep-11 kl 15:25 »
såg något på ams.se runt mullsjö skogsbruk.....

Var i småland huserar du
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 16:10 av hen »

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #58 skrivet: 21 sep-11 kl 15:59 »
Personlig assistent behöver man ingen utbildning till och män vill ofta ha män som vårdare även om det inte är en fråga om tunga lyft. Ofta väljs assistent baserat på hur bra man kommer överens och inte utbildning så hör av dig till företag som ordnar assistans till människor så kan de se om du verkar matcha någon.
elliha.blogspot.com

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #59 skrivet: 21 sep-11 kl 16:09 »
Min son är personlig assistent och det är inget han ångrar.  Han började i kommunal regi och jobbar nu på ett privat assistansbolag där han har bra betalt och en mycket trevlig arbetsplats.
Så våga prova du också.

Hittade en länk som verkar intressant.

http://www.personligassistent.com/forum/

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser