Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?  (läst 27082 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?
« Svar #20 skrivet: 20 sep-11 kl 07:45 »
Egen firma och du inte har någon motivation = problemet

Försök hitta en timanställning (då kanske du kan kombinera med firman) eller "vanligt" 8-17 jobb så att du inte har något val då måste du ju gå och jobba...'

Vad är det för firma?

edit: ja jag vet att det kan vara knöligt att hitta jobb men när man inte har pengar så kan man ju faktisk göra alla typer av jobb

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 sep-11 kl 07:57 »
Kontakta kronofogden. Gör en budget. Börja köra tidningar. 110000 är inte så mycket skulder att det inte går att betala tillbaka.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 20 sep-11 kl 08:01 »
Att få ekonomiska problem och ha för lite att göra i sitt företag är allvarliga riskfaktorer för att utveckla en depression, det är viktigt att du agerar.

...För det drar inte baram ed sig ekonomin utan allt annat också, man skäms!
Visst är det så, man mår dåligt av problemet, det gör att man inte orkar lyfta sig, problemet förvärras som gör att man mår ännu sämre. Men bara att ställa frågan här vittnar om en insikt och gnutta ork att göra något.

Jag tror bästa vägen ur den fallande spriralen är att verkligen försöka få några tillfälliga timanställningar/vikariat. Det är inte förrän du jobbar riktigt riktigt hårt och mycket igen som självförtroendet kommer tillbaka och när det gör det så är det rätt tid att ragga nya jobb till ditt företag.

Grankotte

• Småland
« Svar #23 skrivet: 20 sep-11 kl 08:04 »
Barnen går på dagis, så att dom jobbar är ganska uteslutet.

1mil till "dyr-Ica" och 2mil till jobb.

Grankotte

• Småland
« Svar #24 skrivet: 20 sep-11 kl 08:07 »
Olof: jag är redan där!
Tidvis bättre och ibland sämre, men deprimerad, mjo..

Jag har funderat på annat jobb, men självförtroendet är sådant, att jag inte tror att jag klarar något. (Gått i skogen hela livet)

Vilket också är vad jag gör i mitt företag, skogsjobb.
Manuellt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 20 sep-11 kl 10:18 »
Ja, men nu tror jag bestämt att vi får ge grankotten en spark i ändan ;) ;D..... med kärlek :-*

Dela ut tidningen, eller reklam skulle du klara galant. Ett jobb i äldrevården skulle oxå gå galant. Du är trebarns-far och kan lätt hänvisa till det som referens. Män är eftertraktade i vården och alla äldre gentlemän behöver någon att prata gubb-grejjer med ;)

Jag har full förståelse för att det låser sig, men precis som någon tidigare skrev, så har du redan börjat agera genom denna tråd.

Så..... lyft telefonluren nu. Fogden först, sedan närmaste morgontidning, efter det närmaste äldreboende..... hejja, hejja  :-*...... åsså förrästen, kanske kunde du kontakta nån som har etablerad skogsmskin, så kunde du gå brevid med motorsågen.... så behöver inte maskinföraren hoppa in och ut..... inte vet jag ???.... bara en idé
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 20 sep-11 kl 10:24 »
Olof: jag är redan där!
Tidvis bättre och ibland sämre, men deprimerad, mjo..

Jag har funderat på annat jobb, men självförtroendet är sådant, att jag inte tror att jag klarar något. (Gått i skogen hela livet)

Vilket också är vad jag gör i mitt företag, skogsjobb.
Manuellt.

Kan väl inte mycket mer än berätta att jag varit där..............om det nu skulle vara till någon uppmuntran.
Det finns hjälp att få. Inom vården, inom ekonomin, etc.  Men mest kan du hjälpa dig själv (egenvård) och i mina öron verkar du vara på väg. Du har insikt i hur det är ställt. En bra början!

För att få upp "morrhåren" behöver du en..........nystart. Hitta något som gör dig begeistrad, i firman eller utanför. Inget som du krystar fram för att du måste, men gärna något du trillar över av en händelse. Någon gammal dröm eller något som aldrig slagit dig in.

Jag är fullkomligt övertygad om att du klarar en hel del, det gör alla. Glöm inte att du behöver en social bit utanför hemmet, speciellt om du traskat länge i skogen med hörlurar.
Kan du laga motorsågar, gräsklippare, slipa kedjor åt "stassongar"...........går nog att utveckla till handel också. OCH TA FÖR BÖVFELEN BETALT! På landet finns ibland företag som du kan ta anställning vid, hel eller deltid, efter behov.

Bästa läkningen är att göra något helt annat.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 20 sep-11 kl 10:33 »
Ja, vi är nog många både som är och som har varit där.  Jag hörde en gång ett ord för det:  ekonomisk stress.  Det är till exempel när man får hjärtklappning och ont i magen bara av att se en postbil, eftersom man VET att man inte kan betala de räkningar hän KANSKE har med sig.

Så jag instämmer i kören:  Heja, heja, HEJA!!!  Du kan, frugan kan, hela familjen hjälps åt med att göra det trevligt för alla fem, så mår alla ett litet snäpp bättre, och orkar ta itu med ...  hur var det nu, först ringa fogden, och sen ...  Ja, Du kan säkert fylla på själv!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mig

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 sep-11 kl 11:00 »
Min fru har ett lån som vi betalar ca 1500kr på varje månad, det är ca 9000kr kvar så det är snart borta.

Annars har vi inget.

Ang. företaget så går det att få igång, det är väl dels jag som är lat med att ragga arbeten samtidigt som det är svårt att komma in på marknaden.

Det går minus pga ovanstående.
Ibland har jag jobb som sagt, men däremellan är det dött.

Bil måste vi ha (det finns inga bussar här) och cykla kan man göra men inte till jobb/affär och dyl.

Vad ska man säga, det har liksom.. låst sig?!
Det blev förmycket och det har låst sig.

Visst ser vi en möjlighet till att lösa allt. (Och det hade varit SKÖNT att slippa bära skulden ryggsäck!)

För det drar inte baram ed sig ekonomin utan allt annat också, man skäms!

Vi hamnade inte där som tur var... Min make har genom hela sitt liv lidit av upprepade depressioner. Vändningen kom när han sökte hjälp för det!! Han skulle aldrig kunna tänka sig ett lönearbete, men nu har han ett och det är det bästa som hänt familjen :) Han mår bra och vi mår bra, dessutom får vi in pengar på köpet... Han hittade ett yrke han kunde tänka sig, pluggade ett halvår och fick fast anställning veckan efter han slutat...

HAr ni ett barn hemma men de andra på dagis? Kanske kan ha alla tre hemma om någon är hemma, för att slippa den kostnaden annars (i ett kort perspektiv och onm du inte hittar/skaffar inkomst). Hyr ni bostaden? Finns möjlighet (och vilja) att flytta någon annanstans??

mig

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 sep-11 kl 14:47 »
Kom precis ihåg vad jag egentligen tänkt skriva  :-[
Jo makens psykolog sa åt honom när han sa att han inte visste vad han ville att: Det spelar ingen roll vad du vill. Nu är det så att du har en familj som du måste ta hand om och försörja...

Sen kanske man får göra det på ett vis som man inte vill till att börja med. TILLS man kommer på VAD man vill och kan och ska.

Lycka till!!!!!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #30 skrivet: 20 sep-11 kl 16:01 »
Bil måste vi ha (det finns inga bussar här) och cykla kan man göra men inte till jobb/affär och dyl.

Fast en mopedbil är ju en möjlig lösning. Nu menar jag inte på de där eu-mopedbilarna utan en APE eller Amica. De kostar runt 20000, men sen betalar du ingen vägskatt osv De drar runt 0,3-0,5 per mil och försäkringen ligger på en hundralapp eller två i månaden.

Ni kan ju ev behålla bilen, men ställa av den så fort det blir barmark om det inte plogas ofta, annars finns det vinterdäck till mopedbilarna också.

Grankotte

• Småland
« Svar #31 skrivet: 20 sep-11 kl 16:55 »

Jag har funderat på att studera något, men..

Som ni verkar förstå, så är jag trött på skogen.
Har traskat runt med hörselkåpor och motorsåg sen jag blev byxmyndig.

Men återigen, det är -det enda jag kan-.

Äldrevården, krävs det inte utbildning för det?
Typ undersköterska?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #32 skrivet: 20 sep-11 kl 16:58 »

Typ undersköterska?

Det brukar vara önskvärt med den utbildningen, men beroende på hur mycket brist de har med folk kan man få komma in på timme/kortare vikariat ändå, är man då duktig leder det till mer jobb.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 sep-11 kl 17:02 »
Ta era utgifter och omsätt dem till yta på ett rutat papper eller allra helst i ett program som kan göra tårtbitsdiagram. Titta på era poster och fundera på om ni verkligen, verkligen behöver era utgifter för att garantera livskvalitet. Bli inte fast i det ni har. Titta på nya lösningar. Jag gjorde detta 2008 och gick från 13000 till 1000 (ja, tusen) SEK/mån. Maten för 4000SEK/mån tillkommer då jag tränade hårt. Ett ganska bra lyft att bekymmerlöst kunna spendera 10000/mån utan att det gör något. Dessutom flyttade jag och dubblade min inkomst. Allt går men man måste verkligen vilja med hela sitt hjärta. Förstår att livssituationen är enkel för mig som lever ensam men möjligheten att vara kreativa och tänka annorlunda har alla. Här är några saker jag gjorde (kanske inte hjälper trådskaparen men mer en inspirationskälla):

Sa upp mitt boende och flyttade ut i tält i skogen.
Köpte sedan en bil och ställde utanför jobbet som bostad (500SEK/mån).
Skaffade förråd till mina ägodelar (250SEK/mån).
Hemförsäkrade och skrev mig själv boendes i skogen samt förrådsförsäkrade mitt lösöre.
Sa upp samtliga abbonemang och ringde minimalt på kontantkort.
Duschade/ diskade på jobbet.
Använde i första hand internet på bibliotek (kan kanske även fås genom arbetsgivare om man frågar och förklarar sin situation).
Betalade av alla lån.
Jobbade extra med manuell snöröjning.
Ställde lönekrav och bytte jobb för högre lön.
Minskade hastigheten då jag körde bil och valde småvägar (0,45l/mil istället för 0,6).
Körde så lite bil som möjligt.
Motionerade regelbundet för att öka min mentala och fysiska stamina.
Bearbetade mina saker som bekymrade mig i livet genom mycket tid för mig själv och i naturen.
Satte upp mål i min ekonomi och i livet som utmanade och höll mig motiverad.
Tränade på självdiciplin.
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 17:04 av bondobjekt »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #34 skrivet: 20 sep-11 kl 17:09 »
Typ undersköterska?

Du är man och svensk....det gör dig överkvallificerad.  ;)

Ett annat yrke är personlig assistent, även där behövs män, speciellt hos tyngre brukare.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #35 skrivet: 20 sep-11 kl 17:12 »

Sa upp mitt boende och flyttade ut i tält i skogen.
Köpte sedan en bil och ställde utanför jobbet som bostad (500SEK/mån).
Skaffade förråd till mina ägodelar (250SEK/mån).
Hemförsäkrade och skrev mig själv boendes i skogen samt förrådsförsäkrade mitt lösöre.
Sa upp samtliga abbonemang och ringde minimalt på kontantkort.
Duschade/ diskade på jobbet.
Använde i första hand internet på bibliotek (kan kanske även fås genom arbetsgivare om man frågar och förklarar sin situation).
Betalade av alla lån.
Jobbade extra med manuell snöröjning.
Ställde lönekrav och bytte jobb för högre lön.
Minskade hastigheten då jag körde bil och valde småvägar (0,45l/mil istället för 0,6).
Körde så lite bil som möjligt.
Motionerade regelbundet för att öka min mentala och fysiska stamina.
Bearbetade mina saker som bekymrade mig i livet genom mycket tid för mig själv och i naturen.
Satte upp mål i min ekonomi och i livet som utmanade och höll mig motiverad.
Tränade på självdiciplin.

Detta kan nog vara omsättbart om man är ensamstående, men ts har 3 småbarn.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Grankotte

• Småland
« Svar #36 skrivet: 20 sep-11 kl 17:28 »
Okej!

Jag har kollat runt lite, det finns ju en hel del jobb inom vården, speciellt som personlig assistent!

Hittade ett, som kanske skulle kunna passa.
Men nästa problem är: CV, hur skriver man ett sådant?

Ringer Kronofogden imorgon, idag har jag inte hunnit pga jobb. (Jo, faktiskt!)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 20 sep-11 kl 17:31 »
Citera
Du är man och svensk....det gör dig överkvallificerad. 

Hon sa det ;D..... och det käcka med olika vårdyrken är just att man kan uppge vilka tider man är tillgänglig, typ efter 17 och nätter fram till 07.30,så kan man bli akut-inringd när folk är sjuka, och det är dem nu ;)

...... skulle posta detta och då hade du redan skrivit.... yihoooo :D :-*

CV: skriv om vad du gjort tidigare, personliga intressen och vad du är bra på..... ett personligt brev helt enkelt.... men inte föööör personligt ;) Jag tror att det finns någon typ av mall på arbetsförmedlingens hemsida ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 sep-11 kl 17:37 »

Gronavagen

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 20 sep-11 kl 17:51 »
Det här CV:t slängde jag ihop på 5 minuter när jag hittade ett jobb vars ansökningstid skulle gå ut några minuter senare (var på intervju idag).

Fröken Fräken, Almunge, Uppsala
070-0000000
Personnummer 001224-0001

Hej!
Jag söker tjänsten som personlig assistent hos er brukare i Uppsala.

Jag är en positiv och glad kvinna som har ett stort djurintresse, så på min fritid tränar mina draghundar. Har alltid varit både praktiskt och kreativt lagd och tycker om att laga mat. Tycker även om att ägna mig åt trädgårdsarbete.

Yrkeserfarenhet

Jag har jobbat som undersköterska inom äldreomsorgen i Sundbyberg, samt som personlig assistent för Särnmarks assistans, Din assistans, Swedcrona assistans och i dagsläget jobbar jag för Tiohundra AB i Norrtälje.

Utbildning

1991-1994 Omvårdnadslinjen, internationell inriktning.

Språkkunskaper

Svenska flytande
Engelska flytande

Datakunskaper

God datorvana

Referenser

Lämnas på begäran

Det behövs inte mycket mer än så. Långa CV är jobbiga att läsa. Tog du ut pappaledighet tycker jag du ska skriva det samt att du har körkort.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser