Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning och rengöring av damejeanne?  (läst 25443 gånger)

ElinorE

• Västergötland
Utrustning och rengöring av damejeanne?
« skrivet: 19 sep-11 kl 12:35 »
Jag har lyckats komma över tre 25 liters flaskor och tre 10 liters flaskor som jag vill göra vin/cider i. Dom små och en stor är av mörkt glas och de andra i klart glas. Hela och fina men väldigt, väldigt smutsiga och dammiga. Ev kan det ligga ett par döda insekter i dom.  ;D Hur får jag dom rena? Med vad? Hur decificerar jag dom? De går ju inte att trycka in i ugnen som man gör med saftflaskor....

Endast en av flaskorna har lock, ett skitigt, slitet i plast. Känns inte så fräsht. Jag funderar på om det finns lock/proppar/korkar med hål för vattenlås att köpa. Har förstått att damejeannes inte tillverkas längre utan det som finns är vad som finns, men lock/proppar/korkar borde finnas som passar. De stora flaskornas öppning har en inre diameter på 5 cm och de små 2 cm. Någon som kan tipsa om vart jag kan hitta detta?
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Humle

• Västerbotten
SV: Utrustning och rengöring av damejeanne?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 12:39 »
Klorin och kokande vatten sen noga sköljning i vatten. Var jäkligt försiktig med sidotryck, de där stora glasflaskorna tål väldigt lite från sidan.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 12:53 »
Läste någonstans att man rengjorde dem med sand och vatten förr. Häll i och skaka runt så slipar sanden bort eventuellt skräp som fastnat. Sen får man väl ta en omgång med något rengöringsmedel också. Varm vatten med citronsyra tar bort kalkavlagringar.

Hmm...jag skulle vara försiktig med kokande vatten, känns som att det kan bli spänningar i glaset då så att det spricker. Men det kanske funkar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 13:24 »
Damejeane som går itu är tråkigt.  Häll men inte skaka är mitt råd. Annars går det att tömma med slang enl hävertprincipen. Duschslang uyan munstycke är praktiskt. Om de får stå med klorinlösning i så blir de rena. Just kalkavlagringar får du ta med syra, ättik-, vin-, citronsyra tex.
När du jäser i dem sätter du på en gummituta med hål för jäsrör. Kostar inte så mycket, ICA m.fl. brukar ha. Se till så du får rätt storlek på gummitutan.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 18:19 »
Om du skakar den - var försiktig! Min svärmor höll på att ha ihjäl sig på det viset, då damejeannen slant och krossades mot golvet, och en stor glasbit skar henne mycket olämpligt i benet. Försiktigt försiktigt!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 18:41 »
Grov sand och vatten är det bästa sättet att bli av med ingrodd smuts. Linda en fuktig handduk runt så du får ett bra grepp.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-11 kl 19:24 »
Jag lovar alla att jag ska vara jätte försiktig och inte ha sönder vare sej mej själv eller mina flaskor.  o:)

Tack för de bra tipsen. Klorin ska finnas någonstans här hemma och vinsyra med. Nu har jag något att pyssla med ikväll.  ;D

Ska kolla ICA Maxi och Coop i Skövde på torsdag. Sedan kan det roliga förhoppningsvis börja!

nordard

« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 14:05 »
vissa essensbutiker har gummihättor med jäsrör som passar dammejanne.
mvh nordard

jacobfor

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 20 sep-11 kl 14:35 »
Var försiktig med kokande vatten som rekomenderades ovan. Jag råkade förstöra en damejeanne (undrar om stavningen blev rätt  ::) ) så sent som igår när jag skulle rengöra den med kokande vatten, inte så smart eftersom jag funderade på om den kunde spricka samtidigt som jag hällde i vattnet... jo, den sprack. eventuellt kanske man kan få den att klara kokande vatten om man förvärme den först.
Lycka till!!

ElinorE

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 sep-11 kl 20:09 »
Nu har jag allt utom kork/lock...

Var runt lite här och där i Skövde och lyckades hitta hävert och jäsrör på ÖB. Kvalitén pratar vi tyst om....  ;D
Tyvärr stängde essensbutiken en kvart innan jag kom dit. Ska till Skövde på måndag igen och göra att nytt försök.

JoPeJu

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 sep-11 kl 22:13 »
Det bästa jag funnit att slutrengöra med när det mesta smutsen är borta är kustik soda och kranvatten

ElinorE

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 01 okt-11 kl 22:00 »
Nu har jag hällt 7 l äppelmust, 1,5 l vatten, 12dl socker och ett packet med vinjäst+näring i en av 10 l Damejeannerna. Det började att bubbla redan efter någon timme, sedan skummade det i röret, tog bort och gjorde rent. Nu sköter den sig. Jag hoppas att det blir något drickbart av detta. Blir väl lagom till nästa jul....  ;D

ElinorE

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-11 kl 22:18 »
Smutsiga flaskor.

Ren och fin flaska. Jäsning pågår för fullt med ett plopp var tredje sekund.  :D

Händig Man

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 okt-11 kl 04:53 »
Jag har en damejeanne av större modell, vet inte hur många liter den är på men det borde väl gå i runt 30-40 liter i den, om någon vill köpa den så finns den strax utanför Jönköping

Svårt att se men den jag har är nog dubbelt så stor som den med svart lock på bilden ovan om inte ännu större

ElinorE

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 okt-11 kl 21:36 »
Utav mina är de tre i korgarna alla 25 liters, den mörka ser mindre ut då den har annan form. De små är 10 liters.

Du får fylla din med vatten och se hur mycket som går i,  ;D , sen så är det nog lämpligast att lägga en annons under just annonser då det är där de flesta köpare letar. ;)

Åter till ämnet:

Det har ploppat fint 1ggr/ sek i flera dagar och om man sniffar nära jäsröret luktar det friskt av äpple.  :)
Min kära mor har fyndat Eldermans Vinboken: Handbok i hemberedning av vin, åt mej på en loppis. Den är tryckt 1953 och väldigt informativ. En riktig skatt!
Jag har gjort en egen vinbok där jag skrivit upp vad jag har i flaskan, datum osv.

Jag skulle gärna starta en 10 liters till men vad ska jag ha i? Funderar på Kiviks småpaket. Om man köper koncentrerad juice ska man spä den med vatten då? Annars blir det en väldig massa paket för att fylla flaskan..... ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser