Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namnhjälp!!  (läst 15050 gånger)

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
SV: Namnhjälp!!
« Svar #20 skrivet: 15 sep-11 kl 21:30 »
För ca100 år sedan ;D när jag skulle starta eget innom massage branchen fick vi tipset att inte använda person namn i företags namnet. Mycket pga det inte går så lätt att sälja sin verksamhet om man skulle vilja sluta, men också för att det (enligt föreläsaren) gav ett sämre intryck. Inte vet jag varför......kanske bara rörde massage verksamheter när jag tänker efter. Det kanske blev lite för personligt ;)
Även ogräs är grönt!!!!!

Just_me

• Småland
« Svar #21 skrivet: 15 sep-11 kl 22:24 »
Nej, vi får en massa information och föreläsningar av bla Anders Hallgren och Kurt Blix. Sen får vi utifrån oss själva göra egna kurser. Jag vill gärna ha hund med i namnet, när jag googlat efter hundkurser så är det ju de namnen som kommer upp först. Måste väl fixa FA-sedel för att kunna dra av för resor och den utbildning som är kvar, har redan gått 2 delar.

Ja jag tycker du ska ha ett namn som är i stil med "fyra tasser" eller liknande.
Viktigaste är ju att det framkommer vad det är på visitkort, hemsida etc. Och att hemsdan lätt går att söka fram osv.
Bäst är ju att bara spåna som tusan och försöka hitt anått som både låter bra, ser bra ut i skrift och som fastnar :)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #22 skrivet: 15 sep-11 kl 22:46 »

Just_me

• Småland
« Svar #23 skrivet: 16 sep-11 kl 00:11 »
finns redan. hittade den här. http://www.hundvanner.se/hundlank.htm

http://4tassar.se/

Ja men nått i den stilen :)
Sen är mindre företag bara skyddade innom kommungränsen om de är registrerade hos bolagsverket. Inte för att man ska sno namn! Bara kom att tänka på det då min sambo ska starta eget med ett namn som finns i ca 140 företagsnamn redan, hehe

Namnförslag:
Gläffset
Jyckens skola
Voff på Svenska (Ja jag vet inte...)
Lycklig Canis
Canis - stor som liten
En svans och hundra saker att berätta (om man kanske har mycket inriktning på läsa kroppsspråk)

Är trött så kom inte på så många, hehe

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 16 sep-11 kl 12:25 »
"Fyra Tassar och En Svans".............................. finns redan, men inte ni samma kommun.

Näckfisen;
Beror lite på var företaget ligger. Massageinstitut  ;) i city med avsikten att bygga upp och sälja......möjligen en fördel av neutralt namn (om du vill hålla ditt eget undan lagen, skattemynd. eller bara hedern). De flesta som köper en verksamhet lägger de första pengarna på nytt företagsnamn, ny logga, ny design ute och inne, nya brochyrer m.m.

Ute i periferin är verksamheter mer personliga, definitivt små företag med en eller ett fåtal ägare. 6km här ifrån finns ett med 40 anställda sen stenåldernoch tillgångar i hur många miljoner som helst. Fortfarande är det "T....  på Å........a" även om man kommer många mil bort. Eller som för min del "T... i B......a". Sällan minns någon företagsnamn utan att läsa innantill.
Så den där föreläsaren...........ge han smisk på rompan och skicka hem! I de flesta fall har han fel.

Men om man tycker det är roligt  kan man börja med att regga ett firmanamn. Små företag som mitt eller t. ex. kunskap i hundhaveri är ju ingen handelsvara, har inget eller ringa substansvärde. Det finns bara utövarens kunnande och personlighet att ta betalt för.
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 13:06 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #25 skrivet: 16 sep-11 kl 13:17 »
Lyckliga hundar är lydiga hundar! Men det är väl för långt men det är så det känns för mig.

Just_me

• Småland
« Svar #26 skrivet: 16 sep-11 kl 19:05 »
Lyckliga hundar är lydiga hundar! Men det är väl för långt men det är så det känns för mig.

Kan bli för långt men känns det rätt så kör på det, man förstår ju vad företaget handlar om direkt! Kan dock kännas lite "använt", tycker man läser och ser den meningen ganska ofta..
Kanske kan du ha det som "slogan" under namnet?

Tassen
Lyckliga hundar är lydiga hundar!

Bara ett ex :)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #27 skrivet: 16 sep-11 kl 19:10 »
Precis så tänkte jag!!

Just_me

• Småland
« Svar #28 skrivet: 16 sep-11 kl 19:14 »
Precis så tänkte jag!!

Kul! Tror det blir skitbra!
Kanske kan man spåna på att vara utomhus för att få till ett "eget" uttryck?
Typ
Leriga tassar är lydiga tassar

Lerig, Lycklig, Lydig

Sitt, ligg och lek

Haha, eller så börjar jag bli trött och knäpp efter en allt för lång arbetsdag ;)

getalina

• Halland
« Svar #29 skrivet: 18 sep-11 kl 00:15 »
Kul! Tror det blir skitbra!
Kanske kan man spåna på att vara utomhus för att få till ett "eget" uttryck?
Typ
Leriga tassar är lydiga tassar

Lerig, Lycklig, Lydig

Sitt, ligg och lek

Haha, eller så börjar jag bli trött och knäpp efter en allt för lång arbetsdag ;)

Sitt, ligg och lek 

det var fint  :D  Jag hade gärna kommit med jycken.  ;)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #30 skrivet: 29 jun-12 kl 17:44 »
Sitt, Ligg och Lek                                                                                                                                                                                                            med hunden i fokus                                                                                                                                                                                                        Så blev det till slut, har kurser nu och det är så jävla roligt ;D

getalina

• Halland
« Svar #31 skrivet: 30 jun-12 kl 19:00 »
Så kul.  :D Lycka till med "hundgörat"  ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 30 jun-12 kl 19:14 »
"Maritas hundkurser med spetskompetens"

Men du...tänk om hon vill hjälpa andra hundar än spetsar??

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #33 skrivet: 30 jun-12 kl 19:21 »
Jag har iallafall 2 spetsar :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1200 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser