Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa bil - behöver råd!  (läst 38621 gånger)

Heddan76

• Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #80 skrivet: 13 dec-11 kl 19:39 »
Ja det är ju sant, men det är ju säkerhet på bekostnad av andra. Alltså ren själviskhet.
Så länge du inte krockar med en älg i så fall...

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #81 skrivet: 13 dec-11 kl 21:34 »
Diskussioner om bilars säkerhet hanldar ofta om att stort är säkrare än smått, vilket går att visa med lite enkel skolfysik (vid frontalkrock) och är väldigt tydligt vid det klassiska krocktestet (kollision med betongbarriär i rät vinkel), men om man tänker lite till:

Att inte råka ut för en olycka vilket till stor del beror på hur man kör själv  (singelolyckor är vanligaste olyckstypen), däckstandard, hjälpsystem (ABS, Antisladd osv).

Förr var rattstänger en 1" järnsstång som gick från framaxeln till ett par dm framför förarens bröst. De blev sammantryckningsbara gissningsvis någon gång under 70- eller 80-talet på de flesta bilmodeller, motorer sitter på modernare bilar monterade så att de trycks in under bilen istället för att tryckas in i kupen (tror tex att det var en konstruktonsskillnad mellan SAAB 99 och 900). Vid en kollision med tex en lyktstolpe mitt på fronten (mellan rambalkaran på pickupen) så kanse den som sitter i en liten bil med motor som trycks under kupen klarar sig bättre.
Dörrarna på en större bil är nog inte så mycket kraftigare än dörrarna på en liten bil om något kommer in från sidan, men här är den stora bilen självisk om det är den som kommer in. Ett vanligt argument till att köpa "stadsjeep" är den höga säkeheten, pga storleken, olycksstatistik visar dock på fler och allvarligare olyckor med denna typ av bilar. En tragisk olycka är en som inträffade på Centralbron i Stockholm då en större bil körde mot betongbariären, klättrade upp på denna och välte över och blev liggade upp och ned i mötande körfält. Singel olyckan fick dödlig utgång, och startade debatten om säkerheten med "statsjeepar" som har välttendenser pga hög tyngdpunkt.

ABS (är näst intill veteran om det saknas), antisladd, inte för stor och inte för liten ca 1000-1500 kg, trepunktsbälten på alla platser som används, nackstöd och motsvarande fem stjärnor i Euro NCAP (svårt att bedöma konstruktionen själv) kan var en utgångspunkt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #82 skrivet: 14 dec-11 kl 11:28 »
Det visades senast igår på TV, en krocktest med ny stor japan pic-up. Hela skiten slogs sönder och samman där de flesta bilar skulle ha klarat sig lindrigare.
Dessutom; sämre rostskydd= snabbare åldrande och försvagningar.

Någon här på forumet kom körande med en halvstor Mercedes lastbil. Det kom en VW Golf utfarande från en sidoväg. Båda hjulaxlarna på lastbilen flyttades, dieseltanken låg 30 meter bort. Gubben i Golfen bara klev ur...............

Det är som med byxormen, inte farligare för att den är större. Men stora bilar har fungerat som kukförlängare i alla tider.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #83 skrivet: 14 dec-11 kl 22:40 »
Det som framför allt är farligt med stora pickuper (och andra bilar med längsmonterad motor som inte är byggda för att få bra poäng i Euro NCAP) är en "sned" frontalkrock typ omkörningsolycka, då den mötande bilens hörn träffar utanför vänstra rambalken (eller, på en personbil med självbärande kaross, utanför "hornet" som framvagnsbalken sitter fast i. Då brukar hela sidan av bilen skalas bort. Ett typexempel på personbil som är mycket dålig på den här punkten fastän den är relativt stor och tung är Ford Scorpio.

pajen

• Uppland
« Svar #84 skrivet: 17 dec-11 kl 15:48 »
Torbjörn, har en Mondeo -04 som ser skaplig ut, på gång. Den har gått 15 tusen mil.
Men det är en diesel. Men det skulle funka för mig då jag kör 2500-3000 mil om året. (Skatten 6000kr)

Vet du om Fords dieslar är bra?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #85 skrivet: 17 dec-11 kl 23:51 »
Jag har ingen erfarenhet alls av Fords dieslar, men det påstås att de motorerna ska vara tillverkade av PSA-gruppen (och alltså i så fall identiska med de som sitter i t ex Peugeot och Citroën).

Huggorm

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 18 dec-11 kl 10:25 »
Enligt wikipedia heter dieselmotorn Duratorq, är som sagt tillverkad av peugeot och återfinns i en lång rad bilar, bland annat volvo S40/V50/C30. Jag tror inte man behöver vara orolig för den, peugeots dieselar har alltid haft gott rykte.

Neiklot

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 18 dec-11 kl 10:30 »
Nu har jag sugit på den här fråga ett tag.

Mitt råd: Skaffa inte bil.

melongurka

• Västergötland
« Svar #88 skrivet: 18 dec-11 kl 12:05 »
Jag har en Skoda Praktik som är baserad på syskonet Skoda Roomster. Praktik är en skåpbil med plats för två personer men också den enda skåpbilen på marknaden som har samma säkerhet som en vanlig standardbil. Övriga skåpbilar har sin säkerhet som tillval som tex, krockkuddar på passagerarsäte, skyddsbalkar på sidor mm. Jag skulle föreslå att de som är fler i familjen satsar på en Skoda Roomster där sätena i bak med ett lätt handgrepp faktiskt går att plocka ut. Smidigt om man behöver transportera något större. Praktik eller Roomster är en bensinsnål, säker och prisvärd bil.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #89 skrivet: 18 dec-11 kl 13:32 »
Jag har en Skoda Praktik som är baserad på syskonet Skoda Roomster. Praktik är en skåpbil med plats för två personer men också den enda skåpbilen på marknaden som har samma säkerhet som en vanlig standardbil. Övriga skåpbilar har sin säkerhet som tillval som tex, krockkuddar på passagerarsäte, skyddsbalkar på sidor mm. Jag skulle föreslå att de som är fler i familjen satsar på en Skoda Roomster där sätena i bak med ett lätt handgrepp faktiskt går att plocka ut. Smidigt om man behöver transportera något större. Praktik eller Roomster är en bensinsnål, säker och prisvärd bil.

Det är väl ingen större skillnad på dem och på små transportbilar som VAG-koncernen säljer under sina övriga märken (t ex Seat eller VW)?

andtol

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 18 dec-11 kl 15:01 »
Mitt råd: Skaffa inte bil.

Det vore ju det optimala. Vad kostar en bil per månad? Vi betalar nog åtminstone 2000 kr/mån per bil och vi har två. Det är inkl allt. En gammal Volvo och en ny Toyota, den nya är nog dyrare egentligen.

För 2000 kr kan man åka taxi ibland och buss ganska ofta. Eller låna grannens bil mot en hyra på några hundra/gång.

melongurka

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 18 dec-11 kl 17:01 »
Köp en vanlig  transportbil  och du har noll säkerhet i grundutbudet både för passagerare och dig själv. Det är därför tex en WW skåpbil ligger 30-400000 kr dyrare i nypris mot en Skoda Praktik, för du måste göra tillägg på säkerheten. Sen finns inte tillräckligt med tillägg för att få samma säkerhet som i en personbil. Därför väljer jag Skoda Praktik för att vi ska få samma trygghet som i en vanlig bil.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #92 skrivet: 18 dec-11 kl 20:34 »
Det vore ju det optimala. Vad kostar en bil per månad? Vi betalar nog åtminstone 2000 kr/mån per bil och vi har två. Det är inkl allt. En gammal Volvo och en ny Toyota, den nya är nog dyrare egentligen.

För 2000 kr kan man åka taxi ibland och buss ganska ofta. Eller låna grannens bil mot en hyra på några hundra/gång.
På alla bilar jag har haft har totalkostnaden alltid landat på 20-25kr/mil. Och då kör jag/vi 2000mil/år per bil. Och eftersom vi är beroende av två bilar dagligen (1mil till närmaste busshållplats) så har vi alltid haft relativt nya bilar. Våran Golf Variant Diesel -08 som vi köpte ny kostar oss 23:-/milen om vi skulle sälja den idag, men milpriset kommer att sjunka drastiskt ju längre vi behåller den.

jenses

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 18 dec-11 kl 23:54 »
Det är därför tex en WW skåpbil ligger 30-400000 kr dyrare i nypris mot en Skoda Praktik, för du måste göra tillägg på säkerheten.
Nu tycker jag att du jämför äpplen med päron. Kan tänker mig att det finns andra anledningar att en VW Bus är dyrare än skodan.

Torbjörn syftade dessutom gissningsvis på VW Caddy och liknande bilar från VAG koncernen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #94 skrivet: 19 dec-11 kl 11:31 »
Nu tycker jag att du jämför äpplen med päron. Kan tänker mig att det finns andra anledningar att en VW Bus är dyrare än skodan.

Torbjörn syftade dessutom gissningsvis på VW Caddy och liknande bilar från VAG koncernen.

Jo nog är det lite skillnad på Caddy/Family och Praktic/Roomster. Traveller/Transporter än i en annan division, lixom.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ClaesMotKlass

• -
« Svar #95 skrivet: 24 dec-11 kl 10:49 »
Igår fick jag uppleva moderna småbilars krocksäkerhet. Jag körde rakt in i en bil som försökte gena genom ett hål i mitträcket från ena sidan till den andra på E6 i vad polisen uppskattar ungefär 100 km. Bilen var en huyndai getz från 04. bilen gjorde vad den skulle, deformationzonerna vek ihop sig och krockkudden utlöste. jag är mörbultad, lite chockad och nackmusklerna har fått sig en törn. Men inga allvarliga skador på mig.

Bilen kostade 82,000 ny och under 7 år och på12400 mil har jag bara bytt bromsbelägg bak en gång och nyss bytte jag krängningshämmare fram. Annars har jag bara tankat och kört för ca 7-800 kronor i månaden. Billigare än så kan man knappast ha bil. Och fast bilen är så liten har jag kört hur mycket byggnadsmaterial som helst...kanske har bilen gått med ren vinst igentligen.

Även om jag idag önskar att jag hade en hummer (och i synnerhet hade en igår) räds jag inte att köpa en ny modern småbil. Fast nu har jag sämre ekonomi och måste titta på begagnat. Fabia kombi 00-06 kanske. Till denna finns haynes handbok på svenska och det betraktar jag som ett plus även om jag inte kan göra allt själv.
alternativ light

Mårten gås

• Uppland
« Svar #96 skrivet: 24 dec-11 kl 10:54 »
Bättre att köra in i en betongvägg med en liten lätt bil än med en stor tung.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Huggorm

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 24 dec-11 kl 11:02 »
Igår fick jag uppleva moderna småbilars krocksäkerhet. Jag körde rakt in i en bil som försökte gena genom ett hål i mitträcket från ena sidan till den andra på E6 i vad polisen uppskattar ungefär 100 km. Bilen var en huyndai getz från 04. bilen gjorde vad den skulle, deformationzonerna vek ihop sig och krockkudden utlöste. jag är mörbultad, lite chockad och nackmusklerna har fått sig en törn. Men inga allvarliga skador på mig.
Vad var det för en idiot som gjorde så? Något fel måste det ju ha varit på personen

ClaesMotKlass

• -
« Svar #98 skrivet: 24 dec-11 kl 11:28 »
Jo, dom sa att körkortet ryker direkt för henne. Men det hade ju inte hjälpt om någon blivit allvarligt skadat eller dött. Igår var jag ganska chockad och hade fullt upp med hur jag skulle ta mig hem 15mil utan bil, fast idag har det kommit ilska...känns ju rätt onödigt. Men jag lever ju
alternativ light

Mårten gås

• Uppland
« Svar #99 skrivet: 24 dec-11 kl 11:31 »
Fick du inte skjuts av farbror polisen?
Skulle ha hotat med att skära sönder däcket åt dom, så skulle du få åka polisbil vare sej du ville eller inte.

Voltar hellre med en liten lätt bil än en stor tung.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser