Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa bil - behöver råd!  (läst 39478 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #40 skrivet: 15 sep-11 kl 21:37 »
de flesta bilar går utan problem 40000mil.. många 60000tusen mil... köper man en som gått 15000tusen mil så har man fått ner priset rejält.. att en bil gått endast 7000mil behöver inte vara bra.. kallkörning en mil per dag sliter mer än långkörning 20mil per vecka.. dvs kall motor slits mer än varm.. det bästa vore att köpa en bil som startats och vart igång sen ny....  själv kör jag 3000-4500mil per år så en lågmilare är det inte lågmilare så länge ändå... att toyota är bränslesnåla som övriga japsebilar är känt likaså att plåten är tunn och rostar bort första regnskuren...toyota har dessutom förbesiktning innan ordinariebesiktning så att de går igenom besiktningen är ju inte konstigt.. jag blev påkörd av en ny fin nissan när jag stod parkerad med en volvo 245... nissanen blev ihoptryckt till mitten och fick skrotas..min bil fick en trasig baklykta a 200kr på skroten...  en gammal bil behöver repareras men kan funka fint med endast trafikförsäkring.. en ny bil behöver servas..helförsäkras..tvättas och ev.repareras oxå..
jag vet vad jag väljer.. jag tycker det är bättre med en bil för samma pris som en service och pengar till annat istället.. huvudsaken är att man tar sig från punkt A till B.. jag slipper dessutom tvätta bilen a´4h i veckan.. sparar massa pengar på försäkringen.. behöver inte låsa för ingen vill ta bilen ändå... jag kan sparka på bilen när jag är arg... kan köra höbalar i den.. barnen kan klättra på den och ha skorna i sätet..kan köra på dåliga skogsvägar utan att bry mig om repor... kan lämna bilen längs med vägen om den krånglar och ta bussen hem.. och bäst av allt gasa tills den rasar.. ;D
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #41 skrivet: 15 sep-11 kl 21:42 »
Vad är det egentligen som avslutar en bils liv nu för tiden? För några år sedan var det ju oftast rosten, men nu är ju de flesta rostbenägna bilar bortrostade så vad är det nu?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #42 skrivet: 15 sep-11 kl 21:48 »
döden för de flesta bilar är när reperationerna blir för dyra i förhållande till bilens värde... min skrot lappade jag för 6000kr men egentligen skulle den skrotats för den är inte värd mer än max3000kr... grejen var att jag köpte bromsdetaljerna först för 1000kr...sen visade det sig att det andra blev dyrare eftersom... hade jag inte köpt grejerna för tusenlappen så hade den skrotats...men 6000kr för att ha bil ett år är ju inte dyrt.. bara soppan denna månaden var 2800kr som jämförelse....  bilen drar 0.8....
Fjäderfän och kaniner

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #43 skrivet: 15 sep-11 kl 21:54 »
Men det kommer väl nya som rostar, min A3:a var rostig efter bara 7-8 år. Men den har tidigare också gått i södra sverige.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #44 skrivet: 15 sep-11 kl 21:58 »
Många nya bilar kräver orimligt mycket jobb för triviala reparationer, man kan t.ex. få riva hela framvagnen för att byta koppling. Skall det göras på verkstad blir det svindyrt, gör man det själv tar det alldeles för lång tid. Det är helt enkelt inte värt besväret.

Edit: nya bilar = 90-talet och framåt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #45 skrivet: 15 sep-11 kl 22:01 »
Många nya bilar kräver orimligt mycket jobb för triviala reparationer, man kan t.ex. få riva hela framvagnen för att byta koppling. Skall det göras på verkstad blir det svindyrt, gör man det själv tar det alldeles för lång tid. Det är helt enkelt inte värt besväret.
kollar man på antalet bilar med en glödlampa fram så ser man samma sak... från mig till gbg räknade jag till 50st enögda bilar..knappa 2,5mil.. inte konstigt när man behöver lämna in bilen för att byta en lampa som kostar ca50kr.. sanslöst.. köp en gammal bil och ha två lampor fram istället :)
Fjäderfän och kaniner

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #46 skrivet: 15 sep-11 kl 22:09 »
Vad är det egentligen som avslutar en bils liv nu för tiden? För några år sedan var det ju oftast rosten, men nu är ju de flesta rostbenägna bilar bortrostade så vad är det nu?

Hos mig brukar det vara bilprovningen som avlivar bilen. Ibland får man en arbetsorder, ibland en frisedel och rätt så ofta en dödsdom. Lastbilar verkar dock komma undan med vad som helst på besiktningen, är bara 60% av rambalken i takt, dvs den kan ha löjligt mycket rost och fungerar bromsarna så kan man köra vidare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #47 skrivet: 15 sep-11 kl 22:31 »
Vad är det egentligen som avslutar en bils liv nu för tiden? För några år sedan var det ju oftast rosten, men nu är ju de flesta rostbenägna bilar bortrostade så vad är det nu?

Det är fortfarande ofta rost - även om bilarna numera är äldre än förr innan de skrotas pga rost. Bland bilar som mina bekanta har skrotat pga rost under de senaste åren kan man nämna Peugeot 405 '88, flera Opel Omega '87-91, Ford Mondeo '94-95, Saab 9000 '90.
En annan vanlig skrotningsorsak på 89'or och senare är att de inte klarar avgasprovet vid besiktning pga att katalysatorn är slut, motorn drar för mycket olja eller det är något problem med motorstyrsystemet som den lokala klåparverkstaden inte lyckas åtgärda till rimlig kostnad.
Motorhaverier - kamremsras, trasig topplockspackning etc - förekommer också ibland.
Och till sist kan det helt enkelt vara en följd av allmänt bilöverskott, att en 15 år gammal bil knappt är värd något även om den är i bra skick och följaktligen lönar det sig inte att reparera ens bagatellartade fel om ägaren har centraltummar och måste låta en verkstad göra jobbet.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #48 skrivet: 15 sep-11 kl 22:42 »
Rost har ingen av mina bilar dött av, och då har jag ändå haft ett gäng Escorter. En tröskel kostar 278 kronor på Mekonomen. Bryr man sig inte om hur det ser ut blir det ännu billigare.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #49 skrivet: 16 sep-11 kl 01:53 »
Vad är det egentligen som avslutar en bils liv nu för tiden? För några år sedan var det ju oftast rosten, men nu är ju de flesta rostbenägna bilar bortrostade så vad är det nu?

Egentligen är det nog mycket att värdet på en 15 år gammal bil är så lågt att det inte lönar sig att lägga pengar på den. Att så många har tillräckligt med pengar att följa sin känsla, längtan efter att nära den tillfredsställelsekänslan som man får (i början) när man köpt en ny bil.

En vanlig anledning till skrotning är elfel. Kostsamt att laga.
En annan är nedslag på besiktning på avgasvärden.
Rost är också vanligt.

Men 19 av 20 bilar som kommer in på min skrot har fint fungerande motor. Miljöslöseri att slänga dom :'(

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #50 skrivet: 16 sep-11 kl 07:09 »
Men det är ju detta miljönissarna vill, att vi skrotar gamla bilar tidigare och köper nya "miljövänliga" bilar. Här är det tydligen mijövänligt med slit och släng...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #51 skrivet: 16 sep-11 kl 07:27 »
Men det är ju detta miljönissarna vill, att vi skrotar gamla bilar tidigare och köper nya "miljövänliga" bilar. Här är det tydligen mijövänligt med slit och släng...

Nja, så lät det från (de bilindustrisponsrade) miljönissarnas sida för 15-20 år sedan då de bilar som var aktuella för skrotning sällan hade katalysator och ofta inte uppfyllde några som helst avgaskrav. Men de bilar som skrotas idag är inte mycket sämre ur avgassynpunkt än moderna bensinbilar, en 20 år gammal bensinbil är till och med många gånger bättre än en modern s k miljödiesel i och med lägre kväveoxidutsläpp och försumbara partikelutsläpp.
Det bästa man kan göra för miljön är att fortsätta köra med sina gamla 90-talsbilar, se till att hålla maskineriet i oklanderligt skick och gå över till ett bränsle som inte har fossilt ursprung, t ex etanol eller gengas.

Det argument som bilindustrin framför idag för att skrota gamla bilar i förtid är framför allt krocksäkerhet.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #52 skrivet: 16 sep-11 kl 08:42 »
I bland kan man undra vad som är vettigt när det gäller bilar.Vi har bla en Toyota Carina årsmodell 94 med 4 A FE motor.Lamdasonden är kass och ingen finns på skroten,en ny kostar 7 000 Kr.Bilen är mycket välvårdad och i det närmaste rostfri.Är det vettigt att kosta på 7000 Kr på en bil som man på sin höjd får 10 000 Kr när den är nybesiktad?
Vi har även en Subaru 95 med rostmärken och hål,men en motor som går som en klocka.Bytte drivknut 1200 Kr(Pirat) en orginal kostar 7000 -8000 Kr.Då får man hela axeln från växelådan till hjulet,vilket förefaller onödigt oc framförallt dyrt.Två gummi bussningar till bakhjulets upphängnin fanns inte pirat,orginal kostade 800 Kr orginal bult 400 Kr. Ibland funderar jag på att köpa en ny Subaru och skruva sönder den och sälja delarna,då skulle jag förmodligen bli milijonär.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #53 skrivet: 16 sep-11 kl 09:09 »
Det svåra är ju att veta hur länge den går efter att du bytt lambda-sonden. Skulle man veta att den sedan går felfritt i 5år så är det ju inget svårt val. Men det kanske tar en månad och så kanske något nytt går sönder.
Du kanske kan tänka så här, om du skrotar toyotan och lägger dom där 7000:- på en annan bil, skulle den vara bättre eller sämre än toyotan? Förmodligen sämre, och då är det väl bättre att lägga dom där 7000:- på lambda-sonden.

Bäste dräng

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #54 skrivet: 16 sep-11 kl 09:20 »
Har du kollat laga.se? Lambdasond till din motor verkar kosta från 500 pix där!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #55 skrivet: 16 sep-11 kl 09:46 »
Jo då jag kollat på alla möjliga sidor om billiga bildelar,men den här 4 A FE motor har en lamdasond som sitter fast med två bultar,inte skruvad som ett tändstift.Samma med kablarna,dom stämmer inte med pirat delarna.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #57 skrivet: 16 sep-11 kl 15:44 »
döden för de flesta bilar är när reperationerna blir för dyra i förhållande till bilens värde... min skrot lappade jag för 6000kr men egentligen skulle den skrotats för den är inte värd mer än max3000kr... grejen var att jag köpte bromsdetaljerna först för 1000kr...sen visade det sig att det andra blev dyrare eftersom... hade jag inte köpt grejerna för tusenlappen så hade den skrotats...men 6000kr för att ha bil ett år är ju inte dyrt.. bara soppan denna månaden var 2800kr som jämförelse....  bilen drar 0.8....


Så är det,,,,

När reparationskostnader börjar överstiga "svenssonbilens" värde, ja då är det dax för skroten.
I övriga fall ska det vara något "udda",,,,tex att slänga fast ett SF avgassystem/kattar på en
6-8 år gammal Mercedes CL 500 för runt 100 000:-.  ;D

Hick!!!

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #58 skrivet: 17 sep-11 kl 00:29 »
Jo då jag kollat på alla möjliga sidor om billiga bildelar,men den här 4 A FE motor har en lamdasond som sitter fast med två bultar,inte skruvad som ett tändstift.Samma med kablarna,dom stämmer inte med pirat delarna.

Går det inte att svetsa fast en gängad bussning M18 x 1,5 och skruva i en standardlambdasond då? Kablar går alltid att skarva (men kom ihåg att just lambdasondskablar ALDRIG får lödas, det är bara kontaktpressning och skarvhylsor som gäller.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #59 skrivet: 17 sep-11 kl 09:15 »
Jo jag har funderar på att göra  något liknande.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 2 användare
wazi, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser