Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja till en som inte har SE-nummer?  (läst 13184 gånger)

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
Sälja till en som inte har SE-nummer?
« skrivet: 08 sep-11 kl 10:36 »
Måste bara fråga om det är som jag tror, att man inte får det?
Det är en som har ringt och vill köpa ett bagglamm av oss, för att slakta senare.
Han har haft gris och får tidigare, men är 80 år och verkade inte ha någon koll på vad SE-nummer är...  ::)
Kan man sälja?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-11 kl 11:09 »
ring och prata med jordbruksverket, du kan ju vara anonym, så får du veta hur det r. vi hade djur innan vi hade se nr men det kan ju bero på om man blir påkommen eller ej jag vet inte.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-11 kl 11:11 »
ring och prata med jordbruksverket, du kan ju vara anonym, så får du veta hur det r. vi hade djur innan vi hade se nr men det kan ju bero på om man blir påkommen eller ej jag vet inte.

Varför skulle jag vara anonym?  ;D Om jag inte får sälja så gör jag det inte.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 11:18 »
för jag vet med erfarenhet att om man ringer och stller en fråga kan det resultera i en anmelning. en av våra valpköpare ringde och undrade om papper på hunden och hur det funkade då dom aldrig haft hund förut och då vart det en anonym anmelan att vi sålde hundar utan papper men det visade si att det var hon på skk som gjort anmelan, för "sekerhets skull". så numera om jag ringer och frågar saker hos myndighet mm och dom frågar om mina uppgifter så ifrågasetter jag vad det har med frågan att göra.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-11 kl 11:20 »
och sjelvklart så seljer vi bara valpar med papper, jag anser att det borde vara lag på att det ska vara papper och idmerkning på alla hundar och hittas en hund utan idmerkning så ska polisen gör det och egaren betala kalaset.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Zickan

  • Inlägg: 125
    • Jämtland
    • Djuren på Höjda
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-11 kl 11:25 »
Hittade lite info på Jordbruksverkets hemsida..
Såhär står det:

Citera
ullständig identitet (SE-nummer + individnummer) ska du ange på dokumentet från och med 1 januari 2011 för djur som enligt reglerna ska vara märkta med individnummer. Undantag från detta krav finns om djuren är:

    födda senast den 31 december 2009 och som du skickar direkt till slakt från den produktionsplats där de föddes, eller är
    födda senast den 31 december 2009 och som du flyttar till ett annat produktionsplatsnummer senast den 31 december 2011.


som jag fatta så om djuren är född senast 32 dec 2009 så kan du flytta dom utan SE-nummer, men från 1 januari 2012 är det alltså lag på det? Eller är jag helt ute och cyklar?

hittade infon här i alla fall :http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/hurskajagrapporteraminadjur.4.7409fe2811f8e7990b88000123.html
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-11 kl 11:35 »
Hej. Jag sålde 6 tackor till en karl som uppgav ett SE-nummer som inte fanns,jag hade inte kollat upp honom utan sålde i god tro. Jag skickade in min förflyttningsrapport men det gjorde desvärre inte han - det resulterade i att jag fick flera brev fr jordbruksverket med frågor om vart jag hade sålt djuren!! Köparens mobilnr användes inte efter köpet...jag fick då kolla upp registreringsnummret på hans bil...efter mkt om och men hittade jag karln. Det visade sig att han uppett fel SE-nummer av misstag och glömt skicka in rapporten ::)
Det ställde till en massa problem för mig eftersom jag vill ha rent hus med jordbruksverket.

Många som tidigare haft får men haft uppehåll i djurhållning en längre tid känner inte till alla regler vi har att rätta oss efter. Ifall en presumtiv köpare inte har ett SE-nummer brukar jag hjälpa dom att skaffa ett. De får köpa djur när de fått sitt SE-nr.
En del äldre har mkt erfarenhet av djur men inte hängt med i det administrativa. ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-11 kl 11:40 »

som jag fatta så om djuren är född senast 32 dec 2009 så kan du flytta dom utan SE-nummer, men från 1 januari 2012 är det alltså lag på det? Eller är jag helt ute och cyklar?

hittade infon här i alla fall :http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/hurskajagrapporteraminadjur.4.7409fe2811f8e7990b88000123.html


Vet inte hur du fick ihop din tolkning. Alla som innehar eller ska skaffa får måste ha SE-nummer,oavsett om de ska slakta dom eller ej. Det var det frågan fr Luppa gällde (tror jag)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-11 kl 11:42 »
Jovisst, så säger ju lagen, men...... är det inte lite stelbent att begära av en 80-åring att skaffa SE-nr för att han ska slakta ett lamm, för det är ju så det är i detta fallet. Suck.

Zickan

  • Inlägg: 125
    • Jämtland
    • Djuren på Höjda
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #9 skrivet: 08 sep-11 kl 11:46 »
Vet inte hur du fick ihop din tolkning. Alla som innehar eller ska skaffa får måste ha SE-nummer,oavsett om de ska slakta dom eller ej. Det var det frågan fr Luppa gällde (tror jag)

Skrev lite fel ser ja :p
men ja jag antar att jag tog det som det står.. Att det var undantag på djur som va födda innan 31 december 2009? :S För mig står det så i klartext, men jag kan ha fel :)
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #10 skrivet: 08 sep-11 kl 11:53 »
Jovisst, så säger ju lagen, men...... är det inte lite stelbent att begära av en 80-åring att skaffa SE-nr för att han ska slakta ett lamm, för det är ju så det är i detta fallet. Suck.

Mm, så känner jag med... Idiotiskt. Men jag tänker inte bryta mot lagen, då käkar vi upp honom själva i stället.  (:)
Men men. Ska ringa och kolla dels om vi får sälja, dels om han har SE-nummer. Men har svårt att tro att han har det, de kom väl i samband med EU-inträdet?
Jag tror knappast att jag får en anmälan på mig om jag ringer och frågar om vi får, det vore ju annat om HAN ringer och frågar efter köpet...  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #11 skrivet: 08 sep-11 kl 12:12 »
Precis som jag trodde. Det är OK att sälja till en som inte har SE-nummer, MEN den personen får inte ha djuret på sin gård utan att ha SE-nummer. I princip så går det väl bra att sälja om han skulle slakta den direkt när han kommer hem. Men så var ju inte fallet.
Något SE-nummer hade han inte heller. Så vi får nog tvinga i oss baggskallen själva.  :-X
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SE-nummer?
« Svar #12 skrivet: 08 sep-11 kl 18:06 »
men ja jag antar att jag tog det som det står.. Att det var undantag på djur som va födda innan 31 december 2009? :S För mig står det så i klartext, men jag kan ha fel :)

Ja du har fel, det du citerar är transportdokument reglerna .

Fullständig identitet (SE-nummer + individnummer) ska du ange på dokumentet från och med 1 januari 2011 för djur som enligt reglerna ska vara märkta med individnummer. Undantag från detta krav finns om djuren är:
•födda senast den 31 december 2009 och som du skickar direkt till slakt från den produktionsplats där de föddes, eller är
•födda senast den 31 december 2009 och som du flyttar till ett annat produktionsplatsnummer senast den 31 december 2011.

Undantaget är att de inte behöver ha individnummer!!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #13 skrivet: 08 sep-11 kl 18:27 »
Hittade lite info på Jordbruksverkets hemsida..
Såhär står det:

som jag fatta så om djuren är född senast 32 dec 2009 så kan du flytta dom utan SE-nummer, men från 1 januari 2012 är det alltså lag på det? Eller är jag helt ute och cyklar?

hittade infon här i alla fall :http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/hurskajagrapporteraminadjur.4.7409fe2811f8e7990b88000123.html


Men det där gäller ju bara märkningen av djuren, inte om köparen har en reg. produktionsplats (eget SE-nummer) eller inte!

Om jag inte har fel för mig så går det att fylla i antingen köparens (mottagarens) SE-nummer eller köparens namn + adress i fältet för "mottagare" på transportdokumentet?

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #14 skrivet: 08 sep-11 kl 19:28 »
Köparen måste ha produktionsplats annars får inte köpare flytta fåren dit den vill. Om jag tex skulle vilja flytta mina får till en annan gård för en kort tid (betes brist) då skulle jag eller ägaren till gården vara tvungna att söka produktionsplast nummer för den marken också. Undantag om det är mina närmaste grannar och inga andra får mellan den marken och min produktionsplats.

Varför inte låta köparen slakta fåret/baggen innan transport
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #15 skrivet: 08 sep-11 kl 20:02 »
Precis som jag trodde. Det är OK att sälja till en som inte har SE-nummer, MEN den personen får inte ha djuret på sin gård utan att ha SE-nummer. I princip så går det väl bra att sälja om han skulle slakta den direkt när han kommer hem. Men så var ju inte fallet.
Något SE-nummer hade han inte heller. Så vi får nog tvinga i oss baggskallen själva.  :-X
Det är också det svar jag har fått från JSV. Om du nu gärna säljer till gubben kan du väl begära att han slaktar direkt (och om han sen inte gör det så kan det ju inte vara ditt ansvar), äter du lika gärna upp baggen själv så är det ju onödigt att krångla till det för sig men jag har svårt att se hur du skulle kunna råka illa ut.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #16 skrivet: 08 sep-11 kl 22:19 »
Det är också det svar jag har fått från JSV. Om du nu gärna säljer till gubben kan du väl begära att han slaktar direkt (och om han sen inte gör det så kan det ju inte vara ditt ansvar), äter du lika gärna upp baggen själv så är det ju onödigt att krångla till det för sig men jag har svårt att se hur du skulle kunna råka illa ut.

Om man ska göra det efter konstens alla regler blir det lite svårt när man ska rapportera förflyttningen om det inte finns något ppnr dit man skickar dem.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #17 skrivet: 08 sep-11 kl 23:36 »
Han ville inte slakta direkt, utan till jul.
Även om jag skulle sälja med krav om att slakta direkt, hur kan man lita på att det följs?
Nä, det blir ingen försäljning om han inte får för sig att skaffa SE-nummer.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #18 skrivet: 09 sep-11 kl 06:19 »
Jag fick mitt SE-nummer på en vecka, hjälp honom skicka in en ansökan så är hela problemet ur värden på en vecka och allt är helt lagligt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #19 skrivet: 09 sep-11 kl 08:45 »
Jovisst, så säger ju lagen, men...... är det inte lite stelbent att begära av en 80-åring att skaffa SE-nr för att han ska slakta ett lamm, . Suck.

Njae det är ju gården som ska ha ett SE nummer inte gubben, när gubben flyttar så har ju gården sitt SE nummer kvar för framtida behov  :)

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser