Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja till en som inte har SE-nummer?  (läst 13185 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #20 skrivet: 09 sep-11 kl 09:02 »
Vem är djurhållare för ett nysålt djur?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #21 skrivet: 09 sep-11 kl 09:34 »
Det går att få ppnr för en villaträdgård i förorten så vad är problemet?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #22 skrivet: 09 sep-11 kl 09:46 »
Jag är mest principiellt intresserad, eftersom jag inte har för avsikt att sälja några får alls. Enligt EG-förordningen som reglerar detta skall "djurhållaren" rapportera förflyttning och definierar djurhållaren som den som ansvarar för djuret.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #23 skrivet: 09 sep-11 kl 09:54 »
Både avsändande platsen och mottagande platsen ska rapportera förflyttning av djur. Om bara den ena gör, får man brev på posten direkt  ;D

Man KAN skriva namn och adress på personen som köper djuren. Jag gjorde det en gång när köparen inte fått sitt SE-nummer än. Misstänkte dock att dom bara skojade och inte ens tänkte söka, så jag ringde jordbruksverket och frågade. När sen min rapport kom in, så visste dom ju att det fanns djur där och dom kom inte undan iallafall.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #24 skrivet: 09 sep-11 kl 13:54 »
Både avsändande platsen och mottagande platsen ska rapportera förflyttning av djur.

Says who? :D Det är inte vad som står i förordningen och jag har inte hittat något annat hos jordbruksverket. Om det är så att jordbruksverket har sådana rutiner måste de ju vara förankrade i något regelverk och jag undrar vad det är.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #25 skrivet: 09 sep-11 kl 17:00 »
Says who? :D Det är inte vad som står i förordningen och jag har inte hittat något annat hos jordbruksverket. Om det är så att jordbruksverket har sådana rutiner måste de ju vara förankrade i något regelverk och jag undrar vad det är.


17 a § Ett eller flera djur som tas emot på eller avsänds från en produktionsplats ska rapporteras av djurhållaren eller dennes ombud i enlighet med artikel 8.2 i förordning (EG) nr 21/2004.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3229365112c8a099bd980007210/2010-082.pdf

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #26 skrivet: 09 sep-11 kl 20:19 »
17 a § Ett eller flera djur som tas emot på eller avsänds från en produktionsplats ska rapporteras av djurhållaren eller dennes ombud i enlighet med artikel 8.2 i förordning (EG) nr 21/2004.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3229365112c8a099bd980007210/2010-082.pdf


Precis, och förordningen definierar djurhållare som den som ansvarar för djuret. Singular! Förordningen kräver alltså inte dubbla rapporter.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #27 skrivet: 09 sep-11 kl 20:40 »
Jo, det är ju EN plats oavsett om det är här eller där. Oavsett om den tar emot eller avsänder.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #28 skrivet: 09 sep-11 kl 21:00 »
Precis, och förordningen definierar djurhållare som den som ansvarar för djuret. Singular! Förordningen kräver alltså inte dubbla rapporter.

Båda är ju hursom djurhållare. Jag tolkar texten som att båda måste rapportera. När man köper ett får blir man automatiskt djurhållare (den som ansvarar för fåret) och ska, som jag tolkar det, rapportera sina förflyttningar.

Hursom vet jag att sjv i praktiken kräver dubbla rapporter. Jag kan garantera att det dimper ned ett påminnelsebrev om man varit lite glömsker ;D :-[ el om någon annan rapporterat försäljning fel, vilket oxå har hänt mig.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #29 skrivet: 09 sep-11 kl 21:23 »
När man köper ett får blir man automatiskt djurhållare (den som ansvarar för fåret) och ska, som jag tolkar det, rapportera sina förflyttningar.

Och i samma ögonblick blir den tidigare ägaren före detta djurhållare och har därmed ingen förflyttning att rapportera.

Vad SJV vill är en sak; jag är bara ute efter regelverket. Om det är så att SJV vill något och en EG-förordning ett annat vore det ingen sensation, milt uttryckt.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #30 skrivet: 10 sep-11 kl 05:15 »
Och i samma ögonblick blir den tidigare ägaren före detta djurhållare och har därmed ingen förflyttning att rapportera.

Men i texten står att både in och ut skall rapporteras. Skulle det vara som du skriver ovan hade de kunnat utelämna ut, eftersom det aldrig skulle bli aktuellt isåfall.

Existens?

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #31 skrivet: 10 sep-11 kl 05:56 »
Men när fåret har bytt ägare så är det den nye ägarens ansvar att se till att skaffa ett SE-nummer så fort som möjligt. Som säljare har jag inget med det att göra.
På transportdokumentet skriver man ju bara in mottagarens namn och adress, så har man fullgjort sina skyldigheter, då vet ju myndigheten vart djuret har flyttats. Om sen den nye ägaren vill följa reglerna för djurhållning, är ju upp till den.
Man kan ju ha ett SE-nummer, men för fel djurslag och måste komplettera med nya uppgifter.. Skulle då säljaren hålla på och kolla det också? det är ju helt ohållbart.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #32 skrivet: 10 sep-11 kl 06:15 »
På transportdokumentet skriver man ju bara in mottagarens namn och adress, så har man fullgjort sina skyldigheter, då vet ju myndigheten vart djuret har flyttats. Om sen den nye ägaren vill följa reglerna för djurhållning, är ju upp till den.
Man kan ju ha ett SE-nummer, men för fel djurslag och måste komplettera med nya uppgifter.. Skulle då säljaren hålla på och kolla det också? det är ju helt ohållbart.

Transportdokumentet är inget man skickar in, det behåller köparen.

i e-tjänsten för rapportering av flytt går det inte att rapportera till något annat än ett prod.platsnr. På paperskopian vill de oxå ha prod.platsnr på båda, men där kan man försöka kludda i adress istället och se om det funkar.

Existens?

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #33 skrivet: 10 sep-11 kl 08:25 »
Man har ju 7 dagar på sig att rapportera så under den tiden får ju i så fall köparen skaffa sig ett nummer. Men just vid köpetillfället finns det inget som säger att det måste finnas ett mottagande nummer.

Du rapporterar förflyttningen till Jordbruksverket när du tar emot djur på produktionsplatsen och när djur flyttar därifrån. Förflyttningen ska vara rapporterad inom sju dagar från det att djuren kom till produktionsplatsen eller lämnade den.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #34 skrivet: 10 sep-11 kl 10:32 »
Man har ju 7 dagar på sig att rapportera så under den tiden får ju i så fall köparen skaffa sig ett nummer. Men just vid köpetillfället finns det inget som säger att det måste finnas ett mottagande nummer.

Sant. Men då ska man kunna lita på att köparen verkligen fixar ett nummer oxå... Det skulle inte jag göra, om det inte var någon jag kände väl.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #35 skrivet: 10 sep-11 kl 11:32 »
Sant. Men då ska man kunna lita på att köparen verkligen fixar ett nummer oxå... Det skulle inte jag göra, om det inte var någon jag kände väl.

er man skyldig som säljare att ha koll på att köparen har eller införskaffar ett se:nr? annars om man uppger till jordbruksverket köparens uppgifter så borde ju det räcka sedan er det köparens ansvar vad som händer, eller?
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #36 skrivet: 10 sep-11 kl 20:26 »
er man skyldig som säljare att ha koll på att köparen har eller införskaffar ett se:nr?

Journalföring av får eller getter
Så här skriver Jordbruksverket:
Du ska journalföra följande uppgifter för samtliga djur:
•djur som lämnar din produktionsplats (ange produktionsplatsnumret till den plats som tar emot djuren och uppgifter om transportören)

Du ska föra in ändringar i stalljournalen samma dag som de händer.
« Senast ändrad: 10 sep-11 kl 21:11 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Existens?

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #37 skrivet: 10 sep-11 kl 20:32 »
Så här skriver Jordbruksverket:
Du ska journalföra följande uppgifter för samtliga djur:
•djur som lämnar din produktionsplats (ange produktionsplatsnumret till den plats som tar emot djuren och uppgifter om transportören)


Ja, men sen skriver dom det om 7 dagar...

Existens?

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #38 skrivet: 10 sep-11 kl 21:05 »
Man har ju 7 dagar på sig att rapportera så under den tiden får ju i så fall köparen skaffa sig ett nummer. Men just vid köpetillfället finns det inget som säger att det måste finnas ett mottagande nummer.

Du rapporterar förflyttningen till Jordbruksverket när du tar emot djur på produktionsplatsen och när djur flyttar därifrån. Förflyttningen ska vara rapporterad inom sju dagar från det att djuren kom till produktionsplatsen eller lämnade den.

Existens?

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #39 skrivet: 10 sep-11 kl 21:10 »
Det står på får-och getsidan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser