Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja till en som inte har SE-nummer?  (läst 13186 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #40 skrivet: 10 sep-11 kl 21:18 »
Dom har så många sidor... :) ;)

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/hurskajagrapporteraminadjur.4.7409fe2811f8e7990b88000123.html

Du ska rapportera alla förflyttningar av får eller getter till Jordbruksverkets förflyttningsregister. Det gäller även när du skickar djur till slakt om du inte skickat in en fullmakt till Jordbruksverket om att slakteriet ska rapportera åt dig. Om du flyttar djur mellan dina egna produktionsplatser och dessa ligger inom samma eller angränsande kommun behöver du däremot inte rapportera till registret. Det är du som är registrerad djurhållare som har ansvaret att rapportera till förflyttningsregistret.
Du rapporterar förflyttningen till Jordbruksverket när du tar emot djur på produktionsplatsen och när djur flyttar därifrån. Förflyttningen ska vara rapporterad inom sju dagar från det att djuren kom till produktionsplatsen eller lämnade den.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #41 skrivet: 10 sep-11 kl 21:20 »
Du ska föra in ändringar i stalljournalen samma dag som de händer.
på den andra sidan...
Förflyttningen ska vara rapporterad inom sju dagar

Men hur tänkte dom då ???
Det är ju ganska så knöligt med olika antal dagar för en o samma händelse, hur ska vi enkelt hålla i huvet/förstå vad som är rätt...
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 11:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Existens?

  • Gäst
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #42 skrivet: 10 sep-11 kl 21:23 »
..det ska vi inte förstå..

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Sälja till en som inte har SE-nummer?
« Svar #43 skrivet: 11 sep-11 kl 07:23 »
"Blanda inte ihop journalföring och förflyttningsregister" var svaret jag fick av sjv.  Journalföringen av tex ett sålt djur görs samma dag det säljs. Anmälan till förflyttningsregistret på samma djur görs inom 7 dagar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser