Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torrtoa, någon som provat eco dry?  (läst 13651 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Torrtoa, någon som provat eco dry?
« Svar #20 skrivet: 28 nov-11 kl 21:07 »
Ok. Nu har ju inte vi några höns så vi lägger en bit äggkartong i botten av komposthinken (så inget hänger kvar)

Ja, jag tror på de Ecodry. Verkar mycket trevligare än Separett. Vill man ändå ha en kompost så kan man ju bygga en egen för en mindre slant.

alterskjaer

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 23 jan-12 kl 20:02 »
Jag har en fin Eco Dry beg. till salu. Ger gärna råd för bästa funktion. Har haft den ett par år men måste nu sätta in vattentoalett pga husrenovering./ Lilian

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 23 jan-12 kl 20:50 »
Känns lättare att rengöra vid t.ex. magsjuka och killar som kissar bredvid...
Det bästa min mamma lärt mina bröder är att SITTA på toalettern. Det är helt värdelöst att smågrabbar får stå på toaletten. Jag vägrar städa toan om någon, stor eller liten, stått och kissat.

Angående komposteringen så kommer man nog inte undan där. Olika kommuner kan ha lite olika regler, men vad jag vet krävs antingen latrinhämtning eller 2 års kompostering innan fekalierna anses ofarliga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 23 jan-12 kl 21:02 »
Jag har en ny obegagnad separett om nån är intresserad. Har aldrig vatt monterad. Komplett med rör & fläkt.
Sen undrar jag om det inte vore idè att långtidslagra i 200L plastfat. De har 30 - 35cm öppning och går att göra småhål i om det ska va för luftväxling. Kostar inte i närheten av vad x-tra tunnorna gör i originalversionen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 23 jan-12 kl 21:05 »
Jag har en fin Eco Dry beg. till salu. Ger gärna råd för bästa funktion. Har haft den ett par år men måste nu sätta in vattentoalett pga husrenovering./ Lilian
Vad vill du ha för den? Har du tunna till med och var finns den?

Det bästa min mamma lärt mina bröder är att SITTA på toalettern. Det är helt värdelöst att smågrabbar får stå på toaletten. Jag vägrar städa toan om någon, stor eller liten, stått och kissat.

Angående komposteringen så kommer man nog inte undan där. Olika kommuner kan ha lite olika regler, men vad jag vet krävs antingen latrinhämtning eller 2 års kompostering innan fekalierna anses ofarliga.
Jo, vi säger att de ska sitta, men... Kan ju inte gärna stå bredvid och sätta dem ner varje gång ;)
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 23 jan-12 kl 21:29 »
Jo, vi säger att de ska sitta, men... Kan ju inte gärna stå bredvid och sätta dem ner varje gång ;)
Någon gång har de ju lärt sig att stå. Mina bröder hölls som flickor, i hukande ställning, när de skulle kissa utomhus, inte ens där fick de stå upp. Helt rätt om du frågar mig.

Och den som kommer hem till mig med ouppfostrade pojkuslingar som står upp på min toa, de blir ivägskickade och är aldrig mer välkomna tillbaka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 23 jan-12 kl 21:52 »
Någon gång har de ju lärt sig att stå. Mina bröder hölls som flickor, i hukande ställning, när de skulle kissa utomhus, inte ens där fick de stå upp. Helt rätt om du frågar mig.

Och den som kommer hem till mig med ouppfostrade pojkuslingar som står upp på min toa, de blir ivägskickade och är aldrig mer välkomna tillbaka.

Men då måste du haft starka föräldrar... hukar de fortfarande ute???
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 23 jan-12 kl 21:55 »
Men då måste du haft starka föräldrar... hukar de fortfarande ute???
Nix, inte ute, det lärde de sig i tonåren. Men de sitter inne. Alltid. Och man måste inte vara stark för att hålla en unge på 8 år så att den kan kissa, det var en sak jag fick hjälpa till med, från det att jag var ca 13.

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 jan-12 kl 22:04 »

Yngste sonen hade inga problem med att pissa rätt ut på golvet när han satt heller... Och ståendes gossar som inte håller i utan låter trycket styra, hehe.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 23 jan-12 kl 22:10 »
Yngste sonen hade inga problem med att pissa rätt ut på golvet när han satt heller... Och ståendes gossar som inte håller i utan låter trycket styra, hehe.
Kan säkert vara kul att se, men det första man ska lära någon som inte längre ska ha blöja är att se till att kisset hamnar ENBART i toastolen, inte på kanten, inte på golvet eller någon annanstans. Då blir städningen uthärdlig, oavsett toamodell.

Och har man en toa som separerar urin och fekalier, då är det helt nödvändigt att man siktar rätt.

Broberg

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 jan-12 kl 22:27 »
Kan säkert vara kul att se, men det första man ska lära någon som inte längre ska ha blöja är att se till att kisset hamnar ENBART i toastolen, inte på kanten, inte på golvet eller någon annanstans. Då blir städningen uthärdlig, oavsett toamodell.

Och har man en toa som separerar urin och fekalier, då är det helt nödvändigt att man siktar rätt.

Små luar gör inte alltid som man sagt, när man inte är där...

Jordgumman

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 23 jan-12 kl 22:32 »
Jag gissar att det viktigaste inte är vilken tillverkare man väljer, utan att man håller sig till principen med urinseparering, så att fekalierna blir torra och då luktar väldigt lite.

Det är dock viktigt att man noga tänker igenom hur mycket dasset ska användas, om det ska stå uppvärmt året runt eller i fritidshus som bara används ibland, om man vill vara oberoende av elektricitet eller om man kan tänka sig ett dass som kräver ständig ventilation, hur stor behållare som behövs, vad man tänker göra med fekalier och urin (till vattning och kompost eller annat?).

Porslin låter ju bra i princip - förutsatt att övriga konstruktionen passar ens behov och utrymmesmässigt.
Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder - vi har bara lånat den av våra barn.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 24 jan-12 kl 15:58 »
Små luar gör inte alltid som man sagt, när man inte är där...
Vi hade vägghängd toa, monterad ovanligt högt, då båda mina föräldrar är långa. Mina syskon och jag kunde inte sätta oss på toan själva när vi tränades att sluta med blöja. Man var tvungen att ropa på hjälp. Därmed blev man alltid passad på toan de första åren, och då satt ju rutinen att sitta rätt när man väl var lång nog att ta sig upp på toan själv.

Kanske ett tips till den som har barn och ska installera en ny toa, se till att den är så hög att de inte kan klättra upp själva.

Mata

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 24 jan-12 kl 20:11 »
Vi har en sån här: http://www.mullis.se/

Den är bra tycker vi. Men trevligt att eco dry är i porslin i själva toadelen. Mullis är i plast, de undre delarna är rostfritt stål.

Angående sittande pojkar så har jag läst läkare med urologisk inrikting rekommendera detta då blåsan töms bäst. Vid stående används vissa muskler som gör att en del urin stannar kvar vilket kan öka risken för urinvägsinfektion sades det (var några år sen jag läste det, minns inte exakt).

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser