Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torrtoa, någon som provat eco dry?  (läst 13655 gånger)

fröken rufsatufsa

• Västmanland
Torrtoa, någon som provat eco dry?
« skrivet: 04 sep-11 kl 17:25 »
Hej!

Funderar på en torrtoalösning och har hittat det här: http://www.wostman.se/index.php/sv/produkter/toaletter/ecodry
Någon som har provat? Kollar man prislistan ser man även att det har en paketlösning med 100 liter latrinkärl...
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Elritsan

• Gäst
SV: Torrtoa, någon som provat eco dry?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 08:10 »
Även jag är intresserad.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 09:33 »
Var hittade du prislistan? Vi är lite rädda att vår brunn håller på att sina, så utöver miljövänligheten och återanvändningsfördelarna, är det viktigt för mig att hitta ett alternativ.

Hur är reglerna för 'fekalier' - ska de lämnas till kommunen, eller kan man använda dem på något vis. (Om man inte äter medicin / är sjuk?)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-11 kl 09:47 »
Typ en separett med behållaren under golvet?
Behållaren antingen i ev krypgrund eller i källaren.
Tycker att separett verkar som en smidigare och mer lättjobbad lösning.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 nov-11 kl 09:48 »
Hur fungerar det IRL så att säga då?
Om man tex har magsjuka, kraftig diare etc. Funkar det då?

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 nov-11 kl 10:23 »
Typ en separett med behållaren under golvet?
Behållaren antingen i ev krypgrund eller i källaren.
Tycker att separett verkar som en smidigare och mer lättjobbad lösning.

Har man källare så är det nog skit samma, annars verkar det bökigt. Den i porslin ser ju lite grannare ut än separetterna tycker jag.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 nov-11 kl 10:24 »
Var hittade du prislistan? Vi är lite rädda att vår brunn håller på att sina, så utöver miljövänligheten och återanvändningsfördelarna, är det viktigt för mig att hitta ett alternativ.

Hur är reglerna för 'fekalier' - ska de lämnas till kommunen, eller kan man använda dem på något vis. (Om man inte äter medicin / är sjuk?)

Det står bra grejer om torrdass i handboken.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-11 kl 10:39 »
Det står bra grejer om torrdass i handboken.

tack, kollar oftast i handboken först, men ibland glömmer man.. hittade inget om de på sidorna där separett o.dyl. sälgs, bara nåt om kommunen, så kände väl att jag försökt få info innan jag frågade. moooot    handboken, yodeladi!
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 nov-11 kl 10:55 »

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 28 nov-11 kl 18:23 »
Fördelen med denna är väl att behållaren är på 100l istället för 23l som hos Separetten. Tömning behöver då inte ske lika ofta. Och att man kan tömma utifrån (krypgrunden) i stället för att bära hinken genom huset. Så liknar det mer en vanlig toalett... Känns lättare att rengöra vid t.ex. magsjuka och killar som kissar bredvid... (har bara provat Separett..)

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 28 nov-11 kl 18:25 »
Här finns prislistan, helt ok pris tycker jag...
http://wostman.se/index.php/sv/faktabanken/prislista

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 nov-11 kl 18:38 »
Här finns prislistan, helt ok pris tycker jag...
http://wostman.se/index.php/sv/faktabanken/prislista

Ja definitivt. En separett ligger på 6000 tror jag. Har man platsen under så finns det nog inget att tveka om.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 28 nov-11 kl 18:43 »
ja, det var inte orimligt, tycker jag. men - närjag nu läst på om kompost av avföring-sreglerna, så bör man ju ha två tunnor (eller mer om de blir fyllda innan 6 månader).

Men det är ju inte tunnorna som är det dyra...  Undrar om man skulle kunna göra nåt i vår grund, så att man lätt kunde komma till att koppla tunnor till och från och rulla bort till förvaring. Det vore en riktigt bra permanent lösning, gillar att den är i porslin.

Äh, får nog helt enkelt aktivera gamla dasset i brygghuset tills ekonomin är på plats och grunden är ordnad. Det är gratis :)
(Kanske WC:ar tills der inte är minusgrader längre;) )

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 nov-11 kl 18:52 »
ja, det var inte orimligt, tycker jag. men - närjag nu läst på om kompost av avföring-sreglerna, så bör man ju ha två tunnor (eller mer om de blir fyllda innan 6 månader).

Men det är ju inte tunnorna som är det dyra...  Undrar om man skulle kunna göra nåt i vår grund, så att man lätt kunde komma till att koppla tunnor till och från och rulla bort till förvaring. Det vore en riktigt bra permanent lösning, gillar att den är i porslin.

Äh, får nog helt enkelt aktivera gamla dasset i brygghuset tills ekonomin är på plats och grunden är ordnad. Det är gratis :)
(Kanske WC:ar tills der inte är minusgrader längre;) )

Komposterna är dyra om man köper dem. Man måste ha minst två på 500 liter styck, men det räcker inte till en familj om man inte snålar på ströet som tusan och det vill man inte.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 28 nov-11 kl 19:50 »
Går det åt mycket strö om man urinseparerar??
På Separetten lagrar man ju avfallet i tunnan i 6 mån? sedan är det ok att gräva ner det. Borde väl vara samma med den här... Då behöver man ju i så fall inte ha någon kompost utan det räcker med några extratunnor...

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 nov-11 kl 19:59 »
Går det åt mycket strö om man urinseparerar??
På Separetten lagrar man ju avfallet i tunnan i 6 mån? sedan är det ok att gräva ner det. Borde väl vara samma med den här... Då behöver man ju i så fall inte ha någon kompost utan det räcker med några extratunnor...

Vet inte.
Man vill ju täcka riktigt och så och ha ett riktigt lager i botten först. Jag separerar inte, men skulle inte använda mindre strö om jag gjorde.

Ja, har man tillräckligt många tunnor så är det ju bara att lagra det där halvåret och sen kompostera på backen sen (täckt är nog att föredra), innan man använder det någonstans.
I fall att man använder systemet med 100-liters tunnor då, för med Separetts små spannar blir det ju orimligt.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 28 nov-11 kl 20:14 »
Vet inte.
Man vill ju täcka riktigt och så och ha ett riktigt lager i botten först. Jag separerar inte, men skulle inte använda mindre strö om jag gjorde.

Ja, har man tillräckligt många tunnor så är det ju bara att lagra det där halvåret och sen kompostera på backen sen (täckt är nog att föredra), innan man använder det någonstans.
I fall att man använder systemet med 100-liters tunnor då, för med Separetts små spannar blir det ju orimligt.
Är det för syns skull du använder strö eller?? I ecodryen ska det ju inte synas vad som finns i behållaren...

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 nov-11 kl 20:19 »
Är det för syns skull du använder strö eller?? I ecodryen ska det ju inte synas vad som finns i behållaren...

Delvis. Har original skithus från 1911. Men komposten blir redigt bra då också. Den ska ju användas också, den dyrbara skiten.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 nov-11 kl 20:21 »
Och för att behållaren är en 20-liters murarspann, som töms ganska ofta och då vill man ju inte att det hänger kvar en massa liksom...

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 28 nov-11 kl 20:32 »
Och för att behållaren är en 20-liters murarspann, som töms ganska ofta och då vill man ju inte att det hänger kvar en massa liksom...
Ok. Nu har ju inte vi några höns så vi lägger en bit äggkartong i botten av komposthinken (så inget hänger kvar)

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser