När jag hade hönsuppfödning (diverse raser) för c:a 10 år sen byggde min man ett "dygnsljus-system" som gick på timer. Först var det "gryning" på morgonen - då tändes 4-5 glödlampsarmaturer (vanliga "klot"). Efter en stund tändes lysrören också. Tror det är 4 lysrör i den lilla lagården (som en gång rymde 8 kor! men som de senaste åren har huserat 3 hästar). Lysrören var på hela dagen, men glödlampsarmaturer släcktes efter att lysrören tänts.
På kvällen var det samma sak fast omvänt. Glödlampsarmaturerna tändes, och lysrören släcktes = skymning. Så att hönsen skulle hinna leta upp sina sovpinnar innan sen glödlampsarmaturen också släcktes en halvtimme senare!
Har för mig att vi ställde in på "dag" = ca 14 timmar eller så (ca 06-20). Då hade ljuset gått på när jag gick ut i lagårn c:a 7 på morgonen, men det var fortfarande "dag" när jag kom ut på kvällen efter folkets kvällsmat c:a 19.
Det fungerade väldigt effektivt på våra höns, som började lägga befruktade ägg redan i januari...!
Nu när jag har börjat fylla lagården igen - fast med kaniner - ska jag nog be min man att sätta tillbaka på timer. I mellantiden kopplade han ju om så att allting tändes på knapp, plus en nattlampa som gick av/på på skymningsrelä (inte för att hästarna behövde - det kändes bara bättre för en själv att lämna hästarna med en liten lampa på ;-) ).