Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ned kostnaden?  (läst 35885 gånger)

JBF

• Småland
SV: Hur få ned kostnaden?
« Svar #140 skrivet: 07 okt-11 kl 16:30 »
Men var ska man förvara det?

Man kanske kan hyra in sig på rännet hos en bonde?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gösta

« Svar #141 skrivet: 07 okt-11 kl 17:03 »
Börjar inte tråden spåra ur lite nu?
Att ha ansvar för djur kräver att man ger djuret bästa förutsättningar. Här verkar det handla om att djuret endast skall överleva till lägsta kostnad.
Har du inte möjlighet att odla hö så köp detta. En väldigt låg kostnad per kanin, faktiskt. Självhushållningen får inte gå till överdrift på djurens bekostnad.
Gösta

JBF

• Småland
« Svar #142 skrivet: 07 okt-11 kl 17:09 »
Börjar inte tråden spåra ur lite nu?
Att ha ansvar för djur kräver att man ger djuret bästa förutsättningar. Här verkar det handla om att djuret endast skall överleva till lägsta kostnad.
Har du inte möjlighet att odla hö så köp detta. En väldigt låg kostnad per kanin, faktiskt. Självhushållningen får inte gå till överdrift på djurens bekostnad.
Gösta

Ja det handlar väl inte enkom om att hålla kaninen till lägsta möjliga kostnad. Urspårningen skedde när förslaget om att slå eget hö till sina hushållskaniner gavs, och detta besvarades med att folk inte hade tid eller kunskap för detta, nu senast även att folk inte hade möjlighet att förvara sitt hö.. På ett självhushållarforum måste man väl få ge ett förslag om att slå eget hö till kaninerna? Detta är väl inte ett särskilt chockerande råd när det gäller att få ner kostnaderna? Om man sen också slutar att ge sin kanin Stampe o dyl och istället ger säd köpt hos närmaste spannmålsodlande bonde (och inte ger mer än man behöver ge heller) så har man kommit ytterligare ett par steg på vägen. Kaniner har ju alltid framhållts som ett effektivt djur ur ekonomisk vinkel. Detta behöver man ju inte ändra på bara för att vi idag har råd att köpa allt vi vill ha? Jag håller fortsatt med om att inköp av hö  för ett par kaniner inte kostar många kronor på ett år. Men även dessa kronor kan ju sparas in om man iddes slipa lien...  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #143 skrivet: 07 okt-11 kl 17:35 »
Jag håller fortsatt med om att inköp av hö  för ett par kaniner inte kostar många kronor på ett år. Men även dessa kronor kan ju sparas in om man iddes slipa lien...  ;D

Det är såna här formuleringar jag motsätter mig. Det känns som att de som förespråkar att alla ska slå sitt eget hö tycker att de som inte gör det är SLÖA. Det handlar inte om det. Det handlar om vad man tycker är viktigt.

Skulle jag KUNNA slå alla dikesgrenar jag kommer åt (torka, samla in, frakta i sopsäckar i min bil till en bonde som jag hyr utrymme av) för att få ihop 500 kg hö (vilket är vad jag behöver på ett år)? Ja, det är klart jag kan. Det kan ju vem som helst som har två fungerande armar och ben och inte alltför mycket värk. Men är det värt det? Det skulle kosta mig enormt mycket mer (tid!) jämfört med att lönejobba en dag och köpa det direkt från närmaste bonde (och då sponsrar jag dessutom henoms verksamhet och bidrar till att hålla byn levande). Den tiden det hade tagit att skörda eget hö spenderar jag hellre med att umgås med min familj, mina djur, pyssla på i grönsakslandet etc. En familj som har noll intresse av att hjälpa till med exempelvis en höskörd.

Hade jag en äng, en lada, något rejält att lassa upp höet i för frakten eller tillochmed en häst+redskap eller maskiner så hade det varit en helt annan grej. Då hade det gått av bara farten. Hade jag haft bara 3 kaniner hade höskörden kunnat gå hur fort som helst. Men jag har inte bara 3, och vill inte ha bara tre. Jag äger ingen lada och inga maskiner, och har ingen som vill hjälpa mig med en höskörd.

Att köpa hö är alltså det mest ekonomiska alternativet för mig, i dagsläget.
//Lina

JBF

• Småland
« Svar #144 skrivet: 07 okt-11 kl 17:42 »
Det är såna här formuleringar jag motsätter mig. Det känns som att de som förespråkar att alla ska slå sitt eget hö tycker att de som inte gör det är SLÖA. Det handlar inte om det. Det handlar om vad man tycker är viktigt.

Skulle jag KUNNA slå alla dikesgrenar jag kommer åt (torka, samla in, frakta i sopsäckar i min bil till en bonde som jag hyr utrymme av) för att få ihop 500 kg hö (vilket är vad jag behöver på ett år)? Ja, det är klart jag kan. Det kan ju vem som helst som har två fungerande armar och ben och inte alltför mycket värk. Men är det värt det? Det skulle kosta mig enormt mycket mer (tid!) jämfört med att lönejobba en dag och köpa det direkt från närmaste bonde (och då sponsrar jag dessutom henoms verksamhet och bidrar till att hålla byn levande). Den tiden det hade tagit att skörda eget hö spenderar jag hellre med att umgås med min familj, mina djur, pyssla på i grönsakslandet etc. En familj som har noll intresse av att hjälpa till med exempelvis en höskörd.

Hade jag en äng, en lada, något rejält att lassa upp höet i för frakten eller tillochmed en häst+redskap eller maskiner så hade det varit en helt annan grej. Då hade det gått av bara farten. Hade jag haft bara 3 kaniner hade höskörden kunnat gå hur fort som helst. Men jag har inte bara 3, och vill inte ha bara tre. Jag äger ingen lada och inga maskiner, och har ingen som vill hjälpa mig med en höskörd.

Att köpa hö är alltså det mest ekonomiska alternativet för mig, i dagsläget.

Men hade du slagit hö själv så hade du fått ner kostnaden i reda pengar eller? Och det är det tråden handlar om? Det var förövrigt mig själv jag refererade till vad gäller slipandet av lien... Alla utgår ifrån oss själva, och att jämföra din besättning på ganska många kaniner (?) med en "vanlig" hushållsbesättning på låt oss säga 5 kaniner, är ju givetvis svårt när det kommer till att vara rationell och effektiv. Jag har inte kallat dig slö eller lat, men har däremot gett förslag på hur man kan spara några kronor.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #145 skrivet: 07 okt-11 kl 18:54 »
Nej, jag hade inte fått ned kostnaden i reda pengar. Förutom arbetstiden hade det kostat mig bränsle till bilen/traktorn för att lasta höet, och hyra av utrymmet att förvara höet. Det blir ett "falskt ekonomiskt tänkande" om man skiljer på tid och pengar, speciellt om man lönejobbar för mer än minimilön.

Fyra timmars hemsideprogrammerande skulle ge mig nog "reda pengar" för att betala för årsbehovet av hö, efter skatt och arbetsgivaravgifter. Att däremot skörda in 500kg från dikesrenarna hade tagit mig flera dagars heltidsarbete, och det skulle inte vara ett särskilt roligt arbete heller, bara ensamt och jobbigt och tråkigt och onödigt.

Om man kan göra det som en familjeaktivitet/tillsammans med någon kompis och har förvaringsmöjligheter på gården så kan jag helt klart se fördelen med att skörda eget, det finns ju andra värden i det (precis som att det är en riktig förlustaffär, pengamässigt, att ha höns för mig, men det är värt det av andra skäl).

//Lina

JBF

• Småland
« Svar #146 skrivet: 07 okt-11 kl 21:23 »
Nej, jag hade inte fått ned kostnaden i reda pengar. Förutom arbetstiden hade det kostat mig bränsle till bilen/traktorn för att lasta höet, och hyra av utrymmet att förvara höet. Det blir ett "falskt ekonomiskt tänkande" om man skiljer på tid och pengar, speciellt om man lönejobbar för mer än minimilön.

Fyra timmars hemsideprogrammerande skulle ge mig nog "reda pengar" för att betala för årsbehovet av hö, efter skatt och arbetsgivaravgifter. Att däremot skörda in 500kg från dikesrenarna hade tagit mig flera dagars heltidsarbete, och det skulle inte vara ett särskilt roligt arbete heller, bara ensamt och jobbigt och tråkigt och onödigt.

Om man kan göra det som en familjeaktivitet/tillsammans med någon kompis och har förvaringsmöjligheter på gården så kan jag helt klart se fördelen med att skörda eget, det finns ju andra värden i det (precis som att det är en riktig förlustaffär, pengamässigt, att ha höns för mig, men det är värt det av andra skäl).

Hmm, jag ger upp. Du skriver under din avatar att du är intresserad av självhushållning men du tycker att självhushållningsarbetet är ensamt, jobbigt, tråkigt och onödigt..  ;) Det kostar väl pengar att åka och hämta köpehö också? Räknar du inte de pengarna? Det måste väl bli många resor ifall du inte kan förvara mer än en bal eller två i taget?
I alla fall verkar ts ha fått flera goda råd! Slopa köpekraftfoder, använd det som finns i vår svenska natur! Ut med lien och slå hö så kostar kaninerna inte mycket mer än en saltsten per år plus lite spannmål hos närmaste bonde! Kaniner är billiga djur att ha i drift. Visst kan man göra det både dyrt och krångligt för sig, men det finns lättare vägar att gå!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #147 skrivet: 07 okt-11 kl 22:32 »
Suck!

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #148 skrivet: 08 okt-11 kl 10:56 »
vill bo söderut ibland närmaste spannmålsbonde?
ganska många mil blir det :/

kanske får vi hämta då vi far på "bröllopsresa"  :-[
för dom som inte har hunnit slå nog med hö (vi är inte en väloljad maskin ännu, särskilt när man ska planera ett bröllop tar annat upp tid) och vårt eget hö kommer snart vara slut :(
vi har frågat efter stora baler på granngården men dom har inte sånt (stora påsar med havre m.m. hade dom ock till hästar men så petig är nog inte kaninerna)
var kan man få tag i balar då?
de enda man ser bönder använda här uppe är "ufoägg" (vad nu det heter på riktigt, det där inplastade "gräset")
för även om man fixar såna till kaninerna blir väl dom dåliga en bit efter öppnandet?
för även om våra kaniner är glupska så är dom inte såå glupska (3 st)

pålle

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 08 okt-11 kl 11:00 »
vill bo söderut ibland närmaste spannmålsbonde?
ganska många mil blir det :/

kanske får vi hämta då vi far på "bröllopsresa"  :-[
för dom som inte har hunnit slå nog med hö (vi är inte en väloljad maskin ännu, särskilt när man ska planera ett bröllop tar annat upp tid) och vårt eget hö kommer snart vara slut :(
vi har frågat efter stora baler på granngården men dom har inte sånt (stora påsar med havre m.m. hade dom ock till hästar men så petig är nog inte kaninerna)
var kan man få tag i balar då?
de enda man ser bönder använda här uppe är "ufoägg" (vad nu det heter på riktigt, det där inplastade "gräset")
för även om man fixar såna till kaninerna blir väl dom dåliga en bit efter öppnandet?
för även om våra kaniner är glupska så är dom inte såå glupska (3 st)
ja dom blir dåliga fort om det inte är minusgrader eller skaffar jäkligt många kaniner så det går åt fort  :)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #150 skrivet: 08 okt-11 kl 11:08 »
ja dom blir dåliga fort om det inte är minusgrader eller skaffar jäkligt många kaniner så det går åt fort  :)
men vi har då defenetivt hö tills det är minusgrader skulle det funka då
(men då kanske det blir svårt att mata istället eftersom dom blir frysta?, har aldrig sett såna öppnade, mormor och morfar använde vanligt hö då dom hade kor tex)

pålle

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 08 okt-11 kl 11:18 »
men vi har då defenetivt hö tills det är minusgrader skulle det funka då
(men då kanske det blir svårt att mata istället eftersom dom blir frysta?, har aldrig sett såna öppnade, mormor och morfar använde vanligt hö då dom hade kor tex)
Ja rekommenderar att du håller dig till hö  när du har så få kaniner  Ja vist om du  har hö till vintern men hur blir det när det börjar bli varmare i gen det kan ju bli varmt i mars?

Jansdotter

• Småland
« Svar #152 skrivet: 08 okt-11 kl 12:35 »
Vad gör du? Frågar min fyraåriga dotter.
Läser vad kaniner ska äta svarar jag.
Dom ska äta morötter, sallad och maskrosblad, det vet du, säger hon!

Lite skratt i samtalet är inte fel!  ;)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #153 skrivet: 08 okt-11 kl 12:51 »
Ja rekommenderar att du håller dig till hö  när du har så få kaniner  Ja vist om du  har hö till vintern men hur blir det när det börjar bli varmare i gen det kan ju bli varmt i mars?

jo men tänkte "i värsta fall" för vad jag förstått är höet man köper på "påse" på tex granngården eller djurbutiker skit.
men jag längtar tills nästa år då jag ska testa att hamla och vi ska försöka slå hela legdan då det behövs hur som helst.
och så kanske man hinner samla mer nässlor när man inte har ett bröllop att planera  :-[

pålle

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 08 okt-11 kl 13:01 »
jo men tänkte "i värsta fall" för vad jag förstått är höet man köper på "påse" på tex granngården eller djurbutiker skit.
men jag längtar tills nästa år då jag ska testa att hamla och vi ska försöka slå hela legdan då det behövs hur som helst.
och så kanske man hinner samla mer nässlor när man inte har ett bröllop att planera  :-[
Kolla  med  nån som har hästar  om dom vet om någon som har hö eller kan köpa av eventuellt hösilars Bara en tanke  :) Och lycka till med dina bröllops bestyr.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #155 skrivet: 08 okt-11 kl 15:11 »
Hmm, jag ger upp. Du skriver under din avatar att du är intresserad av självhushållning men du tycker att självhushållningsarbetet är ensamt, jobbigt, tråkigt och onödigt..  ;) Det kostar väl pengar att åka och hämta köpehö också? Räknar du inte de pengarna? Det måste väl bli många resor ifall du inte kan förvara mer än en bal eller två i taget?
I alla fall verkar ts ha fått flera goda råd! Slopa köpekraftfoder, använd det som finns i vår svenska natur! Ut med lien och slå hö så kostar kaninerna inte mycket mer än en saltsten per år plus lite spannmål hos närmaste bonde! Kaniner är billiga djur att ha i drift. Visst kan man göra det både dyrt och krångligt för sig, men det finns lättare vägar att gå!

Jag är intresserad av självhushållning, men jag är inte intresserad av att göra ologiska saker till ingen nytta. Speciellt inte ensam. Det kostar 2 minuters cykeltur en gång i veckan att hämta hö från min fyrmenning, i samband med att jag ska på ridlektion. De skördar från markerna här runt i byn och jag förbokar ett halvt ton innan skörd. Ser säkert roligt ut när jag har tre vedsäckar fyllda med hö med mig hem varje vecka, men det är så kort bit så det är inget problem. Ser inte denna cykeltur som någon kostnad, tiden den tar är försumbar.

Sommartid använder jag lien varje dag, det tar bara några minuter att få ihop ett lass till alla så det hinns med även om jag ska jobba. Jag vägrar ha golfgräsmatta så det växer nog mycket på gården för att alla ska kunna äta färskt och dessutom är alla utom de som ska på utställning på bete. Sommartid är kaniner nästan gratis =). Jag har bara köttkaniner på sommaren, det är grymt onödigt att föda upp kött på inköpt foder (speciellt på kraftfoder!).

Men vintertid så har jag avelsdjur som ska ha hållas i bra skick för att vara redo att producera till våren, och utställningsdjur som ska hållas ännu finare, och dom behöver något att äta.

Jag gillar fortfarande inte att folk har attityden "du är sämre än mig för jag är mer alternativ än dig". Det ger ingen bra stämning. Var och en efter sin egen förmåga, det bör man respektera.

TS: Se om du kan få köpa via en ridskola. Förra året var det tyvärr nästan ingen som hade torrhö här i Norrbotten, skörden regnade bort. Jag hade hösilage till mina (men det var under -20 i tre månader i rad) förra vintern. I år finns det gott om torrhö tillgängligt, hoppas att det är så i ditt område också =). Ridskolorna brukar kunna sälja även utan förbokning om du bara har några få kaniner =).
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #156 skrivet: 08 okt-11 kl 15:29 »
Jag gillar fortfarande inte att folk har attityden "du är sämre än mig för jag är mer alternativ än dig". Det ger ingen bra stämning. Var och en efter sin egen förmåga, det bör man respektera.

Håller med!

Ingen här är 100% självhushållande (tror jag)! Jag producerar det mesta av kaninfoderet. Men jag köper t.ex mjölk och mjöl i affären, då vår lilla gård inte är den bästa for kor och spannmålsåkrar.. ;)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

JBF

• Småland
« Svar #157 skrivet: 08 okt-11 kl 16:35 »

Jag ser mig verkligen inte som särskilt alternativ.. Jag slår för närvarande inget hö jag heller! Jag utger mig verkligen inte för att vara alternativ eller särskilt intresserad av självhushållning heller.
Tycker bara att det är tråkigt när ett förslag om att slå sitt eget hö till några få kaniner gör att man idiotförklaras...  ??? Och detta på ett forum som trots allt vänder sig till självhushållare och småtorpare? Varenda kotte som har haft större djur än en kanin tycker nog att hökonsumtionen för ett par tre kaniner är skrattretande låg.  ;D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #158 skrivet: 08 okt-11 kl 17:15 »
Ja, har man bara tre kaniner och har något torrt loft är det ju den enklaste lösningen att slå eget.

Men i min erfarenhet har kaninägare antingen många fler än tre kaniner och/eller inget höloft, därför ser jag det förslaget som orealistiskt för majoriteten av kaninägare i Sverige idag... Kaniner är ju ett bra djur även för de utan gård, och de flesta kaninägare som jag känner till bor i villa och saknar man en torr boda/loft måste man ju köpa vinterfoder.

Intressant att vi båda kände oss "idiotförklarade". Det var inte min mening att låta taskig, skriven text kan vara svår.
//Lina

Gille

• -
« Svar #159 skrivet: 08 okt-11 kl 17:41 »
Någon som vill sammanfatta lite förslag som kommit in?

Nästa år ska jag försöka mig på fodermärgkål. Såvitt jag förstått så håller den sig fin långt inpå hösten.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser