Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ned kostnaden?  (läst 35963 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
SV: Hur få ned kostnaden?
« Svar #120 skrivet: 04 okt-11 kl 16:39 »
Nog för att även kaniner äter en del hö, men har man haft större djur som får eller hästar, då känns kaninernas årskonsumtion av hö inte så enorm längre. Det går ju till och med att slå med röjsåg! (inte att rekommendera i marker med känslig flora)

Jag menar det! Att slå vinterfodret till ett gäng hästar med lie är väl en aning överkurs. Men till ett gäng hushållskaniner är det fort gjort. Men, självklart beror det ju på hur man prioriterar!

pålle

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 04 okt-11 kl 18:59 »
Jag menar det! Att slå vinterfodret till ett gäng hästar med lie är väl en aning överkurs. Men till ett gäng hushållskaniner är det fort gjort. Men, självklart beror det ju på hur man prioriterar!
Har man häst så ska man naturligt vis  låta hästen dra slåtter balken om man inre bara har nöjes hästar  förstås  som bara duger att sitta på och då har man ju genast valt väg  att köpa foder . Ps inget ila ment  nu .

JBF

• Småland
« Svar #122 skrivet: 04 okt-11 kl 19:52 »
Har man häst så ska man naturligt vis  låta hästen dra slåtter balken om man inre bara har nöjes hästar  förstås  som bara duger att sitta på och då har man ju genast valt väg  att köpa foder . Ps inget ila ment  nu .
Jag håller med. Men att köpa hästar och slåtterbalk så att man billigt kan slå hö till sina kaniner rimmar ganska illa... Då är det bättre att gå en kurs i lieslåtter och hålla diken och andra småmarker rena.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pålle

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 04 okt-11 kl 20:01 »
Jag håller med. Men att köpa hästar och slåtterbalk så att man billigt kan slå hö till sina kaniner rimmar ganska illa... Då är det bättre att gå en kurs i lieslåtter och hålla diken och andra småmarker rena.
Nu prata ja ju inte om att skaffa utan om man hade  slåtter balk för häst kostar ingen förmögen het för den delen eller redskapen överhuvudtaget  för övrigt håller ja med .

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 04 okt-11 kl 21:34 »

Nu menade jag enbart som en jämförelse... Dvs, att påvisa att kaniner äter så himlarns små mängder, att det inte är nåt jobb att slå med lie.

syftar du på nöjeshästen jag har/inte har (vad tusan vet jag, han bor hos morsan, och är väl knappast att betekna som min... ???) så finns han liksom redan. Men, huruvida jag, eller nån annan heller för den delen, har hästar, eller inte, och om de är till nytta eller nöje eller båda delar, det har väldans lite med kaninkostnader att göra ;)

pålle

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 05 okt-11 kl 06:02 »
Nu menade jag enbart som en jämförelse... Dvs, att påvisa att kaniner äter så himlarns små mängder, att det inte är nåt jobb att slå med lie.

syftar du på nöjeshästen jag har/inte har (vad tusan vet jag, han bor hos morsan, och är väl knappast att betekna som min... ???) så finns han liksom redan. Men, huruvida jag, eller nån annan heller för den delen, har hästar, eller inte, och om de är till nytta eller nöje eller båda delar, det har väldans lite med kaninkostnader att göra ;)
Nä ja tänkte nog skenerelt ja ser det som två flugor i en smäll om man har en dragare inge annat  .

MorAnna

• Västmanland
« Svar #126 skrivet: 05 okt-11 kl 09:55 »
Jag har ju haft ett par hästar sen några år tillbaka (sålde i Maj). Och köpte allt hö (har ingen egen mark i nuläget, bor på en avstyckad bondgård). Och eftersom vi inte hade så stora förråd blev det till att åka och fylla en hästtransport varje månad hos en höbonde några km bort. I helgen som var hämtade vi en halv hästtransport med hö - och det kommer att räcka gott och väl hela vintern. Kändes nästan lite snopet ;-).  800 kr.

Det som också var praktiskt är att kaniner inte värmer som hästar (vi hade ständiga problem med kondens på lagårdsfönstren om vi glömde dörren mellan lagård och loge stängd när hästarna stod inne om nätterna) så jag kan förvara vinterförrådet av hö i själva lagården - utan att behöva bära det över jättetrösklar (nämnde jag att det är en urgammal, timrad lagård?).
Å andra sidan var det ju praktiskt att hästarna värmde upp den lilla lagården - det var nästan aldrig att vattnet frös för dem. Så blir det ju inte nu - det kommer att vara lika kallt inne som ute.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #127 skrivet: 05 okt-11 kl 17:17 »
Många som har utställningskaniner (vanligtvis 10-70st) har lite eller ingen mark. Lägenhet, radhus, villaområde, kolonilott... Därmed varken äng att slå eller plats att förvara.

Själv köper jag av ridskolan, 2kr/kg. Det är väldigt billigt (med tanke på hur mkt tid det hade kostat mig att slå ned lie från diken och hämta torka förvara).

Jag tycker att vi ska diskutera vettiga lösningar som är allmängiltiga, inte trycka ner de som inte har en rimlig möjlighet att skörda årsbehovet själva.
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 05 okt-11 kl 17:21 »
Mark vimlar det av. Man behöver inte äga en egen plätt mark för att bärga några hundra kilo hö. Mark som saknar kommersiellt värde kan man antagligen låna gratis om man hittar rätt ägare.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #129 skrivet: 05 okt-11 kl 18:45 »
Jag förstår inte hur ett förslag som handlar om att bärga eget hö kan vara orimligt och nedtryckande? Folk vill veta hur man kan få ner kostnaderna och vi befinner oss på ett självhushållningsforum...
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

pålle

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 05 okt-11 kl 18:56 »
 Vet inte om ja har vare nedlåtande mot nån  i så fall så ber ja om ursäkt för det har aldrig vare min menig.

JBF

• Småland
« Svar #131 skrivet: 05 okt-11 kl 20:50 »
Jag förstår inte hur ett förslag som handlar om att bärga eget hö kan vara orimligt och nedtryckande? Folk vill veta hur man kan få ner kostnaderna och vi befinner oss på ett självhushållningsforum...
Jag håller med dig Humleblomster! Även om det är överkomliga summor att köpa in hö till en liten kaninflock så är det ju utan några som helst problem möjligt att skörda sitt egna hö till ingen kostnad alls. En lie kostar inte mycket på en auktion, en trimmer/röjsåg fungerar det också. Jag tror till och med att man kan klippa en kanins årsbehov av hö med en gammaldags häcksax utan att få ryggskott eller blåsor i händerna. Även om man så bodde i radhus så finns det alltid grannar eller bekanta som har en liten slänt som man kan få "skörda hö" på.
Det är väl detta som är tjusningen med kaninhållning, att man för knappt några pengar alls kan få så många olika produkter tillbaka!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #132 skrivet: 05 okt-11 kl 22:25 »
Jag kan köpa att vissa verkligen inte kan ta sitt eget hö. Men för den skull är det väl inte nedlåtande att man föreslår eget hö i en tråd som handlar om hur man kan dra ner på kostnaderna och lyfter fram de möjligheter som finns för att man ska kunna förverkliga själva höbärgandet? Och nej pålle, du behöver inte be om ursäkt :)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gille

• -
« Svar #133 skrivet: 06 okt-11 kl 08:48 »
Jag håller med, alla tips är bra och kaninerna kräver inte mycket. Ta bara inte för givet att alla här inne kan svinga en lie eller ens har arealer av gräs hos grannen. Men ja, tips tips!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 06 okt-11 kl 08:55 »
Jag ser att TS har mellerudskaniner och därmed antagligen redan känner till detta, men ett tips som inte får ned kostnaden men upp intäkten är att gå med i Föreningen Gotlandskaninen och ansöka om att bli genbanksbesättning. Det är inga hårda krav: man måste vara medlem, ha minst en hona och en hane, ta minst en kull om året och skicka in genbanksrapport en gång om året. Gör man det får man 800 kronor om året av staten.

Yrmff

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 07 okt-11 kl 07:29 »
Jag ser att TS har mellerudskaniner och därmed antagligen redan känner till detta, men ett tips som inte får ned kostnaden men upp intäkten är att gå med i Föreningen Gotlandskaninen och ansöka om att bli genbanksbesättning. Det är inga hårda krav: man måste vara medlem, ha minst en hona och en hane, ta minst en kull om året och skicka in genbanksrapport en gång om året. Gör man det får man 800 kronor om året av staten.

Japp där var det!!

2kr kilot för hö betyder att 1 hane + 2 honor äter gratis på helårsbasis.
Kullarna sommar och höst får ryggen betala.
mvh Y

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #136 skrivet: 07 okt-11 kl 12:44 »
Tråden handlar om att få ner kostnaden.
För mig är det garanterat bättre ekonomi i att vara på jobbet och tjäna pengar, och sedan köpa in årsbehovet av hö
, än att själv producera höet.
Jag har inte sagt att jag inte kommer producera eget hö, jag säger att rent ekonomiskt finns inga skäl för mig att inte köpa hö.
När det gäller pengar från staten så stämmer väl inte det? Om det inte precis blivit ändringar.
Staten betalar inga pengar till mellerudsgenbanker, föreningen gör det. Medlemskap krävs och det kostar 200 kr. per år.
Alltså det 600 kr. kvar.
Hur länge föreningen har råd att betala ut dessa pengar till ett ökande antal genbanker återstår att se.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 07 okt-11 kl 14:04 »
Det är korrekt, mellerudskaninen är ännu inte godkänd som bidragsberättigad lantras.

Om målet bara är att få bäst bang for the buck så är det tveklöst att stanna på jobbet och sedan köpa maten på Willys. Men inte lika kul. :)

JBF

• Småland
« Svar #138 skrivet: 07 okt-11 kl 15:42 »
Det fina i kråksången med våra gamla lantraser (och kaniner i allmänhet, kan jag tänka?) är att de inte behöver något "producerat" foder. På med röjsågen med grässnöret på och vips är årets höskörd klar. Självklart kan man köpa sitt hö, men att påstå att tiden eller marken ej finns för egen höskörd är nog dåliga ursäkter! OnT: Oavsett vad så kräver ju inte Mellerudarna mycket mer än hö och ris/kvistar/torkat löv stora delar av året. Har man ett par tre kaniner så är hökostnaden försumbar. Även om man nödgas betala överpris.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #139 skrivet: 07 okt-11 kl 15:50 »
Mark vimlar det av. Man behöver inte äga en egen plätt mark för att bärga några hundra kilo hö. Mark som saknar kommersiellt värde kan man antagligen låna gratis om man hittar rätt ägare.

Men var ska man förvara det?
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
MartiPalfr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser