Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ned kostnaden?  (läst 35961 gånger)

jebo

• Västergötland
Hur få ned kostnaden?
« skrivet: 28 aug-11 kl 17:30 »
Just nu köper jag väldigt dyrt burströ till mina mellerudskaniner, Remiss heter det och kostar 189 spänn säcken. Snålar jag som bara den räcker den i tre veckor, vilket innebär att min kostnad för burströ är drygt 360 kronor i månaden. Vad använder ni? Remiss är ju väldigt bra på så vis att det inte skräpar så mycket i trädgården som jag kan tänka att vanligt spån gör.
Vad använder ni för pellets? Jag köper Lissie men det är också rätt dyrt tycker jag, men populärt hos kaninerna :P

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hur få ned kostnaden?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 17:31 »
har du testat hampa från granngården?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

jebo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 17:35 »
Nej, är hampa bra? Skräpar det mycket och vad kostar det?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #3 skrivet: 28 aug-11 kl 17:41 »
Jag använder vanligt kutterspån (89:-/bal) och halm som burströ..

Mina mellisar får inte pellets, de får havre som jag köper av våran granne för 2:-/kg.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

jebo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 aug-11 kl 17:45 »
Oj, 2 kronor kilot, det var billigt! Men räcker det bara med havre? Mina kaniner är ute i en jättestor utehage flera timmar varje dag och får rätt mycket motion. De känns absolut inte feta ens som det är nu, så frågan är om de inte blir för "smala" med bara havre? Hur mycket skräpar strö ner? jag bor mitt i ett villaområde och vill helst inte ha spån över hela gräsmattan. ;D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 28 aug-11 kl 17:52 »
Nej, är hampa bra? Skräpar det mycket och vad kostar det?

en säck hampa är dubbelt så dyr som spån och rymmer dubbelt så mycket = samma pris (häst säckar)
hampan har fördelen med att den inte fastnar i pälsen och ger en bra bärbar botten i buren/boxen och jag tycker det varar längre än spån = något billigare
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hönipöni

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 aug-11 kl 18:36 »
Det finns halmpellets och halm hack på en välsorterad foderbutik för häst Brukar var 25-30 kg / säck... Bösar inte farligt

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 28 aug-11 kl 19:05 »
Förstår precis ditt problem! Lösningen är torvströ, finns på Granngården. Hampa är bra men syns lika mkt som spån på gräsmattan.

Torven är "osynlig" om man använder den utomhus :-). Ganska bra i pris också.
//Lina

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 09:20 »
Vi använder torv eller torvmix från granngården (litegrann underst i boxarna) och halm som vi köper billigt direkt från gården.
Ströet är verkligen ingen stor kostnad för oss. Däremot måste jag fundera på fodret - det har blivit alldeles för dyrt i år :-\
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 02 sep-11 kl 10:50 »
Oj, 2 kronor kilot, det var billigt! Men räcker det bara med havre? Mina kaniner är ute i en jättestor utehage flera timmar varje dag och får rätt mycket motion. De känns absolut inte feta ens som det är nu, så frågan är om de inte blir för "smala" med bara havre? Hur mycket skräpar strö ner? jag bor mitt i ett villaområde och vill helst inte ha spån över hela gräsmattan. ;D

Lantraskaniner har normalt sett inget behov av pellets trots att dom motionerar. Man säger att kaninerna ska klara sig på det som gården kan producera, pelletsfält har vi inga.
Havre, kvistar och grenar samt fri tillgång till grovfoder (hö och/eller gräs) är fullt tillräckligt! Skippa den dyra pelletsen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

jebo

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-11 kl 12:49 »
Ja, jag ser ju att alla skriver att man ska ta bort pelletsen. Men det är jag inte riktigt beredd att göra. Kaninerna kastar sig över pelletsen och då betyder det ju dels att de upppskattar den och alltid finns det väl något näringsämne i den. Kaniner behöver ha lite roligt också. Jag skulle själv inte vilja leva bara på en viss maträtt trots att jag rent näringsmässigt inte behöver något annat. Eftersom jag bara ger dem cirka 1 dl om dagen blir de ju inte överviktiga. :P

jebo

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-11 kl 13:57 »
Jag har inte sagt att jag inte velat ha tips och råd, men sedan är det naturligtvis upp till mig att bestämma om jag vill följa dem eller inte. Att blanda samman pellets och lösgodis är inte riktigt relevant, tycker jag. Jag tycker inte alls att vitsen med mina kaniner är att de ska föda sig på det som markerna runt mitt hus ger dem. Vitsen för mig är att de ska bevaras för kommande generationer och då vill jag ge dem så bra förutsättningar som möjligt för det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 02 sep-11 kl 14:04 »
1 dl pellets är INTE lite. Det är vad som rekommenderas till slaktkaniner och avelshonor i produktion. En kanin som bara får 1-2 kullar per år, om ens det, löper definitivt en risk att bli fet på 1 dl pellets om dagen.

Många har en helt felaktig bild av vad som är normalhull på kaniner (precis som på hundar, katter och alla andra djur, kanske har att göra med att vi själva blir fetare, men det är en helt annan tråd). Kolla in Göstas trådar om utfodring. Där kan man läsa att väldigt många kaniner hos mindre uppfödare är feta på ett sätt som riskerar deras hälsa. Nu vet jag inte hur hullet är på dina kaniner, men var uppmärksam på detta. 1 dl är definitivt för mycket om de inte är i produktion eller på annat sätt förbrukar väldigt ovanligt mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 02 sep-11 kl 14:28 »
Believe it or not, men det är inte bara lantraskaniner som kan leva utan pellets (eller vem kom först, kaninen eller pelletsen  ???;)

Jag ger fortfarande mina vädurar pellets så jag vet at dom får nok protein, vitaminer, mineraler...
Men nu har jag odlat en ny äng med olika gras- och bäljväxter, så nästa års hö/ensilasje ska innehålla alt en kanin behöver (kommer ge lite kvister och havalger som mineraltilskott).

Har man dårlig hö eller inga kunnskapar om hö är det ok att ge pellets -tycker jag! Vissa kaninägare har hört at man ska fråga efter "hästhö" hos forsäljaren (man tänker då på t.ex timotei av 1.skörden). Men forsäljaren brukar sälja fröhö til hästägare... Hö är inte bara hö  ;)

Mitt tips till att få ned kostnaden är att använda "katt-toalett" till kaninerna  :D
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 14:30 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #14 skrivet: 02 sep-11 kl 15:39 »
Jag har inte sagt att jag inte velat ha tips och råd, men sedan är det naturligtvis upp till mig att bestämma om jag vill följa dem eller inte. Att blanda samman pellets och lösgodis är inte riktigt relevant, tycker jag. Jag tycker inte alls att vitsen med mina kaniner är att de ska föda sig på det som markerna runt mitt hus ger dem. Vitsen för mig är att de ska bevaras för kommande generationer och då vill jag ge dem så bra förutsättningar som möjligt för det.
I bevarandearbetet ingår ju att bevara kaninens goda förmåga att klara sig på det gården ger. Alltså är det viktigt att inte föda upp kaninen med pellets. Det gjorde man inte förr. Hur vet man att man behåller egenskaperna om man i generation efter generation ger kaninen helt annan kost än vad ursprungsdjuren levde av ?
Gotlandskaniner, genbank.

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 02 sep-11 kl 17:26 »
Torv eller torvmix är mer ekonomiskt och användbart.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #16 skrivet: 03 sep-11 kl 09:45 »
Ja, jag ser ju att alla skriver att man ska ta bort pelletsen. Men det är jag inte riktigt beredd att göra. Kaninerna kastar sig över pelletsen och då betyder det ju dels att de upppskattar den och alltid finns det väl något näringsämne i den. Kaniner behöver ha lite roligt också. Jag skulle själv inte vilja leva bara på en viss maträtt trots att jag rent näringsmässigt inte behöver något annat. Eftersom jag bara ger dem cirka 1 dl om dagen blir de ju inte överviktiga. :P

Förmänskliga inte djuren. Djur mår inte alls dåligt av att äta samma maträtt varje dag. Däremot mår dom dåligt av att äta sånt dom inte behöver.

Givetvis är det du som bestämmer hur du sköter dina djur. Men som LM skriver: "I bevarandearbetet ingår ju att bevara kaninens goda förmåga att klara sig på det gården ger". Det gäller att se helheten. Individer som kräver pellets för sin överlevnad har enligt min mening frångått det som en lantras står för och bör sållas bort.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #17 skrivet: 03 sep-11 kl 12:24 »
Mina mellerudshonor fick lite pellets i havren när de var dräktiga i våras.
Nu blandar jag istället in lite vete och korn...som både dräktiga/digivande honor och ungar/ungdomar får äta.
Mina mellerudshanar får lite havre som "godis", de behöver det inte näringsmässigt.
Fast inför vintern föredrar jag lite "rundare" kaniner än lite för tunna.
Just nu är de nog mittemellan  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 03 sep-11 kl 16:03 »
Som strö kör vi med torv och halm, sen åker det ut på åkern som kommer ut i andra änden  ;D

Att trycka i kaninerna en massa kraftfoder känns som synnerligen tveksamt ekonomiskt sett - idag klarar sig ju inte ens grisuppfödarna på enbart "köpemat" trots att dom får eu-bidrag vilket inte kaninuppfödare får.

Dom som föder upp nöt och lamm till slakt har i allt större utsträckning gått över till ensilerat grönfoder istället för dyr pellets - trots att dom få både mer betalt än grisuppfödarna och har mer i eu-bidrag... bara en fingervisning om vart även kaninuppfödningen måste röra sig i för riktning.

Kaninerna ska klara sig på det som gården ger - vi har riktigt bra hö, taget tidigt med mycket timotej och klöver, och ger i princip inget annat.
Nästa helg kommer vi att ensilera några hektar med grönhavre som vi kan göra foderförsök med - för att köpa pelleterat färdigfoder till kanin går helt enkelt inte för sig om man ska få ekonomi i det hela.

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 sep-11 kl 16:12 »
Som strö kör vi med torv och halm, sen åker det ut på åkern som kommer ut i andra änden  ;D

Att trycka i kaninerna en massa kraftfoder känns som synnerligen tveksamt ekonomiskt sett - idag klarar sig ju inte ens grisuppfödarna på enbart "köpemat" trots att dom får eu-bidrag vilket inte kaninuppfödare får.

Dom som föder upp nöt och lamm till slakt har i allt större utsträckning gått över till ensilerat grönfoder istället för dyr pellets - trots att dom få både mer betalt än grisuppfödarna och har mer i eu-bidrag... bara en fingervisning om vart även kaninuppfödningen måste röra sig i för riktning.

Kaninerna ska klara sig på det som gården ger - vi har riktigt bra hö, taget tidigt med mycket timotej och klöver, och ger i princip inget annat.
Nästa helg kommer vi att ensilera några hektar med grönhavre som vi kan göra foderförsök med - för att köpa pelleterat färdigfoder till kanin går helt enkelt inte för sig om man ska få ekonomi i det hela.
Då borde det gå att slå och torka gröthavre lika hjärna  och göra necker av eller havreskärvar som en del säger och ge kaninerna .

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser