Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontlastare på Harvest International 844 -81???  (läst 3331 gånger)

Eriksgårdare

• Jämtland
Frontlastare på Harvest International 844 -81???
« skrivet: 27 aug-11 kl 10:58 »
Är nybörjare på jordbruk och har letat efter en liten traktor för snöröjning, plöjning, diverse lyft och lastning. Hittar inget bra inom min budget, men har en Harvest International 844 från 81 4wd på g. Den har ingen frontlastare tyvärr.  Undrar nu om någon vet om det är möjligt att montera frontlastare på den modellen, samt vad en monteringskostnad kan ligga på exkl lastare???

TW

• Finland
SV: Frontlastare på Harvest International 844 -81???
« Svar #1 skrivet: 27 aug-11 kl 11:33 »
Det borde gå bra men du skall ha en stor frontlastare som är ganska dyr.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 27 aug-11 kl 12:26 »
En indikation på värdet, inte på vad montaget och lastare kostar. En traktor utan lastare i den klassen kostar 40-70 000 medan samma traktor med lastare och tredjefunktion (för balklämma) kostar det dubbla!!!

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 aug-11 kl 22:10 »
Det borde gå bra men du skall ha en stor frontlastare som är ganska dyr.

Kan du ge exempel? Antar att det finns tabeller att utgå ifrån med mått för olika traktormodeller? Var kan man hitta dem? Att montera en frontlastare själv är ganska svårt antar jag så det får bli en verkstad. Vad tar de för det? Någon som vet?

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #4 skrivet: 03 sep-11 kl 07:43 »
Har alldeles nyss monterat en begagnad Källvelastare på min IH 84H. Hade egentligen bara tre "problem".
Det första var att hålen i lastarfästet naturligtvis inte stämde. Problemet här bestod i att jag var tvungen att borra nya, och det gör man inte med en vanlig handborrmaskin utan man måste ha en maskin som klarar grövre borrar, 21 mm tror jag att det var.
Problem två var att jag fick göra om fästet mot bakaxeln. Fixade sej med en svets, en rondell och lite grövre bitar järnskrot.
Problem tre var hyudraliken. Gjorde en snikvariant baserad på traktorns "orginaluttag" baktill. nackdelen är att jag måste ha traktorns hyudraulventil i hytten i "öppet" läge, något jag säkert kommer att få tillfällen att svära över när jag råkar sparka till den med foten och lastaren slutar att fungera.
Det som jag sett som det absolut största problemet, att traktorn skulle vara för bred eller för smal, och få som följd att själva lastarfästet måste i princip nytillverkas, klarade jag mej ifrån.
lastaren hade suttit på en Zetor 4718, en betydligt mindre traktor än min IH.
Tidsåtgång: 1 dag hos vår 81 årige bysmed+lite mickel med hyudralslangarna hemma

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-11 kl 08:39 »
Då vi monterade lastaren på min MF 165 var det väl 3 eller 4 dagsverken med hydaulsystemet och då gjorde vi det riktigt ordentligt utan genvägar. Fästjärnen var till rätt traktormodell så de passade direkt men annars skulle det ha tagit minst ett par dagar att bygga om dem. Till det kommer sandblästring och målning om man är funtad som jag och vill ha grejorna i snyggt skick.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser