Har alldeles nyss monterat en begagnad Källvelastare på min IH 84H. Hade egentligen bara tre "problem".
Det första var att hålen i lastarfästet naturligtvis inte stämde. Problemet här bestod i att jag var tvungen att borra nya, och det gör man inte med en vanlig handborrmaskin utan man måste ha en maskin som klarar grövre borrar, 21 mm tror jag att det var.
Problem två var att jag fick göra om fästet mot bakaxeln. Fixade sej med en svets, en rondell och lite grövre bitar järnskrot.
Problem tre var hyudraliken. Gjorde en snikvariant baserad på traktorns "orginaluttag" baktill. nackdelen är att jag måste ha traktorns hyudraulventil i hytten i "öppet" läge, något jag säkert kommer att få tillfällen att svära över när jag råkar sparka till den med foten och lastaren slutar att fungera.
Det som jag sett som det absolut största problemet, att traktorn skulle vara för bred eller för smal, och få som följd att själva lastarfästet måste i princip nytillverkas, klarade jag mej ifrån.
lastaren hade suttit på en Zetor 4718, en betydligt mindre traktor än min IH.
Tidsåtgång: 1 dag hos vår 81 årige bysmed+lite mickel med hyudralslangarna hemma