Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förlamade ungar  (läst 1574 gånger)

Hagelheta

• Ångermanland
Förlamade ungar
« skrivet: 27 aug-11 kl 08:43 »
Hej!
Undrar om någon här ute kan kanske hjälpa mej lite.  Har stora kaninungar dom är 7 veckor gammla nu. Och nu har 2 av ungarna blivit liksom förlamad över natten. Dock inte samtidigt utan en natt emellan. Dom andra ungarna är pigga och busiga. Dom äter både hö och gräs. Har även fått lite rabfor som jag köpte mer av förra veckan. Kan det vara rabforn som är dålig? Inga andra kaniner har blivit sjuka än.
Någon som vet vad det här kan bero på?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Förlamade ungar
« Svar #1 skrivet: 27 aug-11 kl 09:20 »
Ett vanligt problem som kan bero på en mängd orsaker, det snackas ibland om selenbrist men kaliumbrist är det som bevisats. Dom kan tillfriskna med stödmatning, om dom är vana vid grönsaker ge lite favoritgrönt och banan. Vitamin/mineralblandning i vattnet. Hjälp dom att tvätta sig därbak och ha dom i en transportbur med mat och vatten riktigt nära. Byt underlag ofta. Gille här på forumet räddade en i år, pma henne.
//Lina

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 09:20 »
Har inte räddat någon, bara haft mina under kontroll (i transportbur, inne i värmen). De som drabbats har vägrat/inte kunnat äta). Vill man hjälpa så bör man isåfall ta dem till veterinär. Särskilt om de inte piggnat till andra dygnet. Orsak? Verkar vara omöjligt avgöra. Jag misstänkte mögligt hö.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Hagelheta

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 17:10 »
Oki tack för tipsen. Men alla kaniner har fått samma mat. Har 3 kullar just nu 2 kullar är lika gammal och det är bara ena kullen som är drabbad. Håller tummarna nu att dom 3 ungarna som är kvar inte blir sjuka. Känns lite dyrt att ta dom till vetrinären när jag ska äta upp dom...

lialan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 17:58 »
Jag har haft förlamade ungar vid ett par tillfällen. De har varit pigga i övrigt och ätit och druckit. Jag har gett dem egen bur och pysslat om dem med extra hallonblad och maskrosor. Efter en vecka har de skuttat som vanligt och uppnått slaktålder utan problem.
Så länge allmäntillståndet verkar bra tycker jag man kan ge dem en chans. Om de inte äter eller inte blir bättre inom ett par dagar är nog klubban det bästa alternativet. :-\
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser