Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är min kattunge tagen för tidigt från mamman?  (läst 8527 gånger)

Poe

• Hälsingland
Är min kattunge tagen för tidigt från mamman?
« skrivet: 24 aug-11 kl 14:28 »
Har förstått att kattungar inte bör tas från mamman förrän de är ungefär 12 veckor, men har nu fått reda på att min var 67 dagar när jag fick hem henne. Frågor som följer: vilka konsekvenser kan uppstå hos en kattungen som blir tagen för tidigt? Borde jag lämnade tillbaka den här till sin familj tills den blivit lite äldre?
  Har hittils haft ungen i två dagar och än så länge verkar hon må bra. Hon äter, går på lådan, och är full av aktivitet och kelig. Det enda är att hon "pratar" ovanligt mycket och blir väldigt högljudd om hon upptäcker att hon är ensam i ett rum...

De som jag har köpt henne av är bekanta som bor i närheten, so möjligheten att lämna tillbaka henne finns. Frågan är bara om skadan redan är gjord och om det är verkligen är bra för en kattunge att byta miljö på det här viset.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Är min kattunge tagen för tidigt från mamman?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 14:36 »
Lämna tillbaks en månad tycker jag. Kissen måste få lära sig att bli kisse först, och trygg i sig själv.
//Lina

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 14:39 »
Det är absolut ingen fara. Jag har haft katt och kattungar under hela mitt liv. Kattmamman har brukat stöta ifrån sig sina ungar mellan 6-8 veckors ålder och strax därefter fått en ny kull. Om kattungen äter och går på lådan är allt som det ska. Kattungen hade ropat efter sällskap hur gammal den än varit...... det är förändringen i tillvaron och kompisarna och mamma som e borta...... men de hade de varit även om ungen varit 12 veckor.

krama kisse från mig :-*

Skiebackstove hann före mig och har uppenbarligen helt andra erfarenheter ;) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 14:43 »
Jag håller med jennyt
Om man tagit den från mamman en gång varför behöva göra det en gång till.

Nu är du den nya "mamman" som ger mat.

Men det finns lika många åsikter i detta som alternativare tror jag.

lycka till med kissemissen hur du än gör.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Noone

• -
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 14:48 »
Jag säger som JennyT, det går bra ändå, men självklart är 12 veckor att rekommendera.... :) jag hade inte lämnat tillbaka den, tror till och med att mamman kanske inte är så intresserad av att få "barn" igen...
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 14:59 »
Gjort är gjort.
Men du kan ju alltid upplysa dina bekanta om att kattungar ska vara kvar till 12 veckors ålder enligt djurskyddslagen. Så det inte upprepas.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 15:08 »
Ibland e allt djurskyddslagen konstig. Våran gammelkatta hade klöst ögonen ur en 12-veckorsunge som vistats i samma hus >:D .....hade en djurskyddsinspektör sagt till henne att hon ändå skulle ta hand om dem.... ja, då hade nog han fått sig en omgång han med >:D Hon blev alltid dräktig någon vecka efter förlossning, så vid 12 veckor var det ju dax att killa igen.... inte många som fick komma nära då :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 15:10 »
Finns det andra katter i hemmet brukar det inte vara några större problem (även om jag är stark förespråkare för minst 12 v, har har bekanta som låter kattungarna flytta vid först 16 veckor och de känns ofta ännu tryggare tycker jag) - en kattkompis är förstås en stor trygghet för den lilla!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 15:54 »
har 2 katter (bröder)som jag räddade från avlivning när de var c.a 6 veckor. trodde själv att det skulle bli problem med bl.a mat o låda men tydligen är katter smarta som fan.fixades efter en dag o jag har förstått att jag är "mamma". nu är de inne på fjärde året o världens goaste killar.tror nog att din unge klarar sig bra,bara ge den sällskap o lite lek o kel så fixar det sig.
Ulf

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 aug-11 kl 15:56 »
Min katt kom till mig när hon var 7 veckor. Mamman struntade i ungarna och de skulle avlivas, så jag tog alltså en av dem. Även om 7 veckor är för tidigt att ta ungarna från mamman, märkte jag aldrig några problem. Det tog litet tid för kattungen att fatta vitsen med kattlådan, men hon var född i en ladugård och inte van vid att gå på sand. Idag är Lisa en mysig och frisk kattdam på 9 år.

Poe

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 24 aug-11 kl 15:57 »
Tack för alla svar!!
Känns lite lugnare nu.  o:) Eftersom hon inte verkar lida av det, så får hon stanna.  ;)
Någon tipsade mig dock om att ta en av hennes systrar på samma gång, så att hon inte skulle bli ensam och få tråkigt. Då sade jag nej, eftersom jag inte planerat för en till katt, men nu börjar jag nästan tänka om. Hon blir rastlös hela tiden och avskyr att vara ensam, så en kattkompis kanske skulle underlätta. Eller finns det något negativt med den här idéen?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 24 aug-11 kl 15:58 »
Ägt en katt som blev tagen för tidigt. Mycket otrygg och jobbig. När vi hade kattungar själva (annan katt) sålde vi dom inte förrän dom var tydligt självständiga, 12-16v. Innan 8v är dom ju fortfarande bebisar...

Kaninungar säljer jag inte föränn 8v, helst vid 10-12v eller ännu hellre efter fyra månader. Det är lagligt med 6v, men det är på tok för ungt enligt mig.

Djurskyddslagstiftningen anger minimikrav...
//Lina

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 aug-11 kl 16:04 »
en kattkompis kanske skulle underlätta. Eller finns det något negativt med den här idéen?

Det är en mycket bra idé och det är roligt att se på när de leker  :)!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #13 skrivet: 24 aug-11 kl 16:20 »
Ibland e allt djurskyddslagen konstig. Våran gammelkatta hade klöst ögonen ur en 12-veckorsunge som vistats i samma hus >:D .....hade en djurskyddsinspektör sagt till henne att hon ändå skulle ta hand om dem.... ja, då hade nog han fått sig en omgång han med >:D Hon blev alltid dräktig någon vecka efter förlossning, så vid 12 veckor var det ju dax att killa igen.... inte många som fick komma nära då :-X

Nä, varför bry sig om djurskyddslagen när det inte ens känns viktigt nog att låta kattmamman vila upp sig mellan dräktigheterna...

Poe, du gör helt rätt i att skaffa en katt till, då får din unge en extra chans att lära sig att bli en trygg och egen katt som vuxen! Det är mindre jobb med två katter än med en dessutom, de underhåller och tar hand om varandra på ett sätt vi tvåbeningar helt enkelt inte kan. 

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 aug-11 kl 20:09 »
Citera
Nä, varför bry sig om djurskyddslagen när det inte ens känns viktigt nog att låta kattmamman vila upp sig mellan dräktigheterna...

Eller oxå kan man låta naturen ha sin gång....... Jag tycker inte att man ska strunta i djurskyddlagen generellt...... men min gammelkatta höll verkligen inte med om lagen och jag är av åsikten att djuren oftast vet bäst själva.

Jag och du har tydligen dessutom väldigt olika syn på hur man bemöter sina medmänniskor. Jag tycker det vore betydligt trevligare om du presenterade din åsikt i tråden istället för att vara spydig mot mig (:)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #15 skrivet: 24 aug-11 kl 20:39 »
Vid 67 dagar är ju ändå katten 9,5 veckor, så du behöver inte lämna tillbaka den. Att bli tagen för tidigt är inte alltid ett kvitto på att ktten blir osäker eller sjuk. Min 21 åriga hankatt var 6 veckor när han kom hem till mig. Dock fick han dia tiken jag hade då.

Har även fått en katt vid 7 veckor, där mamman försökt bita ihjäl kattungen, hon blev en väldigt självständig dam som kom hem när mössen var slut.

Dock har jag ju haft andra katter i mitt hushåll som de har sällskap av samt kan lära sig hur man ska bete sig som katt, så är det din enda katt så gör du helt rätt i att skaffa en till.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 24 aug-11 kl 20:54 »
Min gammelkatt var fem och en halv vecka när jag fick hem honom. Hans mamma blev sjuk och avlivades akut och Orvill hade fått gå samma väg om jag inte tog honom. Han fick vara med mig jämt första tiden, åkte vi nånstans där han inte kunde vara med inne stannade han vid (inte i) bilen och kom alltid när jag ropade. Han fick en extrapappa i mammas katt, en ett-årig kastrerad hankatt som tog sig an kattungen, lärde honom att jaga och klättra i träd fast han var höjdrädd själv.

Visst hade det vart bättre om han fått vara kvar hos mamma och syskon fram tills han var "stor nog" att flytta men ibland får man hitta alternativa lösningar. Det kommer säkert gå hur bra som helst med din kattunge bara hon har sällskap. :)
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 aug-11 kl 23:47 »
Som de flesta andra tycker jag att ska behålla katten hemma hos dig.
Att ta sig an en kattunge till kan vara en bra idé - men givetvis bara om du själv vill ha två katter. Två katter är inte mer jobb än en, men givetvis blir kostnader för veterinär/kattsand/foder lite högre.

Lycka till med den lilla!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #18 skrivet: 29 aug-11 kl 14:20 »
Eller oxå kan man låta naturen ha sin gång....... Jag tycker inte att man ska strunta i djurskyddlagen generellt...... men min gammelkatta höll verkligen inte med om lagen och jag är av åsikten att djuren oftast vet bäst själva.

Jag och du har tydligen dessutom väldigt olika syn på hur man bemöter sina medmänniskor. Jag tycker det vore betydligt trevligare om du presenterade din åsikt i tråden istället för att vara spydig mot mig (:)

Det har du alldeles rätt i, jag ber om ursäkt. Min åsikt är att djur absolut vet vad deras biologi säger till dem, men att vi ska underlätta för dem om vi kan. Till exempel genom att inte låta dem genomgå den enorma påfrestning det är att bli dräktig och föda ungar utan uppehåll. Dessutom finns det ett enormt överskott av huskatter och jag tycker inte att det finns någon anledning att sätta ännu fler till världen när gud vet hur många tiotusentals kattungar varje år avlivas för att folk inte tycker att det är värt några hundralappar att kastrera sin hona.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 aug-11 kl 21:04 »
Fred på jorden :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
TheodoreHa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser