Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moderera sin egen tråd?  (läst 15744 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Moderera sin egen tråd?
« skrivet: 22 aug-11 kl 23:23 »
Det här hittade jag i en tråd, som började lämna ursprungligt ämne:

Suck, att det jämt ska komma någon förståsigpåare och lägga sig i sånt som ingen bett om.

moderator/administratör.
VARFÖR kan man inte få moderera sina egna skpade trådar? Det har gått tidigare, iallafall i vissa forum (antagligen annonsforumen).
Jag vill inte ha en diskussion om djurpågeri i min tråd, men jag kan inte radera bort de inlägg som traskar in på ett nytt ämne som inte hade med mitt huvudinlägg att göra.

Jag har också funderat över detta, eftersom jag gärna vill starta en tråd om - just det - vargar.  Och då kan man räkna med att tråden flippar ut på ingen tid alls.  Jag ämnar alltså vänta med att starta den tills jag är säker på att kunna passa den som ett lindebarn - och kanske be några andra medlemmar att vara med och passa den.  Då vore det härligt att kunna bara ta bort inlägg som lämnar ämnet eller påbörjar pajkastning.  Givetvis skriva det i det inledande inlägget, så att alla som skriver vet förutsättningarna.

Skulle det gå?  Tekniskt?  Principiellt?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
SV: Moderera sin egen tråd?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-11 kl 23:35 »
Det här hittade jag i en tråd, som började lämna ursprungligt ämne:

Jag har också funderat över detta, eftersom jag gärna vill starta en tråd om - just det - vargar.  Och då kan man räkna med att tråden flippar ut på ingen tid alls.  Jag ämnar alltså vänta med att starta den tills jag är säker på att kunna passa den som ett lindebarn - och kanske be några andra medlemmar att vara med och passa den.  Då vore det härligt att kunna bara ta bort inlägg som lämnar ämnet eller påbörjar pajkastning.  Givetvis skriva det i det inledande inlägget, så att alla som skriver vet förutsättningarna.

Skulle det gå?  Tekniskt?  Principiellt?
Då blir det bara trådar av inbördes beundran.
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 23:39 av pålle »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 22 aug-11 kl 23:55 »
Risken är ju påtagligt stor att TS då raderar bort inlägg som TS inte tycker om, håller med och så vidare.

Lite som Pålle skriver, en klubb för inbördes beundran...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 08:37 »
är det inte sånt som kallas för censur? bara vissa får yttra sig o bara i en viss riktning.
 Sedan har jag förståelse för frågeställningen,många gillar pajkastning o vissa trådar handlar efter ett tag om ett helt annat ämne än det som rubriken säger, memn det kanske man får ta, Ulf

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 08:57 »
Låter som ett mycket märkligt förslag. Varför starta en diskussion där man inte tillåter folk att ha egna åsikter? Då är det bättre att skriva en blogg.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 23 aug-11 kl 09:08 »
Verkar vara ett förslag av någon vars argument tryter.
Själv brukar jag lämna trådar och sluta kommentera när jag tycker diskussionen spårar ur.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 aug-11 kl 09:42 »
Verkar vara ett förslag av någon vars argument tryter.
Själv brukar jag lämna trådar och sluta kommentera när jag tycker diskussionen spårar ur.
Men det är just det som är problemet, några få kastar sig in i tråden och dikterar villkoren för att få yttra sig. Jag har tittat över mina tre olika trådar jag startat om varg och fårhållning. Ganska fylldes tråden av de som anser att alla som inte gillar att ha varg utanför sitt hus är hemska varelser som inte fattar någonting alls, och då försvann de andra som jag ville diskutera med. Jag ville inte diskutera huruvida vargen ska få finnas eller ej. Jag ville ventilera min oro, få stöd och uppmuntran (jag är ju nybörjare på får), tips och hjälp. Men tyvärr blev det bara en ständigt förklarande (försvarstal) för ickefårägande människor som inte vill lyssna/förstå min synvinkel och mina förutsättningar. Argumenten handlar i princip om att fårägare i allmämhet är urusla på att stängsla = Med rätt stänsel kan man föda upp får mitt i en varghägn. Ungefär som jag skulle skrivit i fågeltråden att de var mördare om de ens tänkte tanken att skada rovfåglarna som tar deras duningar.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 09:55 »
Men det är just det som är problemet, några få kastar sig in i tråden och dikterar villkoren för att få yttra sig. Jag har tittat över mina tre olika trådar jag startat om varg och fårhållning. Ganska fylldes tråden av de som anser att alla som inte gillar att ha varg utanför sitt hus är hemska varelser som inte fattar någonting alls, och då försvann de andra som jag ville diskutera med. Jag ville inte diskutera huruvida vargen ska få finnas eller ej. Jag ville ventilera min oro, få stöd och uppmuntran (jag är ju nybörjare på får), tips och hjälp. Men tyvärr blev det bara en ständigt förklarande (försvarstal) för ickefårägande människor som inte vill lyssna/förstå min synvinkel och mina förutsättningar. Argumenten handlar i princip om att fårägare i allmämhet är urusla på att stängsla = Med rätt stänsel kan man föda upp får mitt i en varghägn. Ungefär som jag skulle skrivit i fågeltråden att de var mördare om de ens tänkte tanken att skada rovfåglarna som tar deras duningar.
Det där var ju en sanning med modifikation s från din sida  du har ju skälv sagt att du inte ville ha varg i din när het men hjärna nån annanstans det är väll knapps bara någon or  .
« Senast ändrad: 23 aug-11 kl 10:11 av pålle »

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 23 aug-11 kl 09:56 »
Det är väl så att vissa ämnen är mer "infekterade" än andra. Så startar man en tråd om varg får man nog räkna visst mothugg, oavsett vilken ståndpunkt man intar. Men som sagt, det är många trådar som jag också tycker spårar ut, och dessa lämnar jag. Generellt tycker jag att polariseringen på forumet har ökat på senare år. Isf att ge tipps och råd om hur söka alternativa vägar här i livet så har livsstilsfanatikerna tagit mer och mer plats. Det är åtminstone så som jag upplever det.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 23 aug-11 kl 10:07 »
 ;D ;D ;D ;D  oh min stackars mage!  Jag skrattar så jag ramlar omkull !!!   ;D ;D ;D ::)

Alltså:  Jag vill starta en tråd.  Jag kommer att i det inledande inlägget beskriva vad tråden ska handla om.  Och jag vill kunna se till att just den tråden håller sig till just det, avgränsade ämnet.

En tråd med 300 inlägg varav 10 handlar om det TS ville diskutera är bara jobbig.  Bättre med flera trådar då.

Inte kunde jag ana att min lilla tråd om teknik på forumet skulle urarta så fort ...  Där ser man.

Men mest skrattar jag.  För ovanstående inlägg illustrerar väl just det jag ville undvika:  OT inlägg som blir all mer upphetsade.  Till sist låser moderator tråden, utan att TS fått något ordentligt  svar på sin ursprungliga fråga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 aug-11 kl 10:13 »
;D ;D ;D ;D  oh min stackars mage!  Jag skrattar så jag ramlar omkull !!!   ;D ;D ;D ::)

Alltså:  Jag vill starta en tråd.  Jag kommer att i det inledande inlägget beskriva vad tråden ska handla om.  Och jag vill kunna se till att just den tråden håller sig till just det, avgränsade ämnet.

En tråd med 300 inlägg varav 10 handlar om det TS ville diskutera är bara jobbig.  Bättre med flera trådar då.

Inte kunde jag ana att min lilla tråd om teknik på forumet skulle urarta så fort ...  Där ser man.

Men mest skrattar jag.  För ovanstående inlägg illustrerar väl just det jag ville undvika:  OT inlägg som blir all mer upphetsade.  Till sist låser moderator tråden, utan att TS fått något ordentligt  svar på sin ursprungliga fråga.
Om du moderera så får du ju bara dom svar du vill ha.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 23 aug-11 kl 10:17 »
Lösningen är inte att du ska moderera din egen tråd, lösningen är att moderatorkollektivet funderar över sitt sätt att moderera.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kira

• Småland
« Svar #12 skrivet: 23 aug-11 kl 10:32 »
Det där var ju en sanning med modifikation s från din sida  du har ju skälv sagt att du inte ville ha varg i din när het men hjärna nån annanstans det är väll knapps bara någon or  .
Jag vill inte ha monarki i Sverige heller, men där är vi ju överrens ;)

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 23 aug-11 kl 10:59 »
Lösningen är inte att du ska moderera din egen tråd, lösningen är att moderatorkollektivet funderar över sitt sätt att moderera.
Ja, precis, antagligen får vi bli ännu mera 'stränga' med att ta bort OT-svar? Och Forummedlemmarna får bli mer flitiga att anmäla såna inlägg, annars blir det ett heltidsjobb att moderera, åtminstone till alla medlemmar 'lärt sig' att det raderas friskt om man inte håller sig till ämnet.
Det är en omöjlighet att sitta och klippa och klistra för att dela upp urspårade trådar till nya vettiga sådana. Jag tycker det måste vara medlemmarna själva som får ta det ansvaret om dom känner att dom måste komma med inlägg som inte rör det Trådskaparen efterfrågar. Om inlägg raderas är det för det mesta inte pga 'censur' (om det inte rör sig om rena 'brott' mot forumets regler), utan inlägg tas bort i brist på respekt för TS, för jag tycker faktiskt att det är en viss respektlöshet att behöva gå in i trådar och bestämt hävda sin åsikt trots att det inte var vad TS efterfrågade. Om man känner att man absolut vill fortsätta sin diskussion så får man helt enkelt göra en egen tråd.
Mvh
Charlotte
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 aug-11 kl 11:09 »
Ja, precis, antagligen får vi bli ännu mera 'stränga' med att ta bort OT-svar? Och Forummedlemmarna får bli mer flitiga att anmäla såna inlägg, annars blir det ett heltidsjobb att moderera, åtminstone till alla medlemmar 'lärt sig' att det raderas friskt om man inte håller sig till ämnet.
Det är en omöjlighet att sitta och klippa och klistra för att dela upp urspårade trådar till nya vettiga sådana. Jag tycker det måste vara medlemmarna själva som får ta det ansvaret om dom känner att dom måste komma med inlägg som inte rör det Trådskaparen efterfrågar. Om inlägg raderas är det för det mesta inte pga 'censur' (om det inte rör sig om rena 'brott' mot forumets regler), utan inlägg tas bort i brist på respekt för TS, för jag tycker faktiskt att det är en viss respektlöshet att behöva gå in i trådar och bestämt hävda sin åsikt trots att det inte var vad TS efterfrågade. Om man känner att man absolut vill fortsätta sin diskussion så får man helt enkelt göra en egen tråd.
Mvh
Charlotte
Mvh
Charlotte
Då blir det ju bara vi och dom  om man inte får i fråga sätta Ts tråd  .

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 23 aug-11 kl 11:29 »
Då blir det ju bara vi och dom  om man inte får i fråga sätta Ts tråd  .
Vi kan ju ta div Vargtrådar som exempel, men även vegetarian trådarna spårar ur (där måste jag medge att jag själv varit med, pga att jag inte läst TS ursprungsinlägg ordentligt utan bara 'ryckts med' i den allmänna OT-röran):
Om någon vill diskutera sin oro för att stora rovdjur ska ta deras djur, behöver man då ifrågasätta oron? Kan man överhuvud taget göra det? TS är orolig och behöver stöd, punkt slut! Vill man diskutera varghat, vargjakt eller utrotning kan man göra det i en annan tråd.
I vegantråden frågade TS efter vad som var miljövänligast, veganism eller vegetarianism, inte efter hur kött produceras eller varför vi behöver äta kött...
Det kanske inte är så livsnödvändigt att få hävda sin åsikt i varenda tråd när den inte är efterfrågad?
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 aug-11 kl 11:46 »
Vi kan ju ta div Vargtrådar som exempel, men även vegetarian trådarna spårar ur (där måste jag medge att jag själv varit med, pga att jag inte läst TS ursprungsinlägg ordentligt utan bara 'ryckts med' i den allmänna OT-röran):
Om någon vill diskutera sin oro för att stora rovdjur ska ta deras djur, behöver man då ifrågasätta oron? Kan man överhuvud taget göra det? TS är orolig och behöver stöd, punkt slut! Vill man diskutera varghat, vargjakt eller utrotning kan man göra det i en annan tråd.
I vegantråden frågade TS efter vad som var miljövänligast, veganism eller vegetarianism, inte efter hur kött produceras eller varför vi behöver äta kött...
Det kanske inte är så livsnödvändigt att få hävda sin åsikt i varenda tråd när den inte är efterfrågad?
Mvh
Charlotte
Med andra ord klappa varan på axen  eller stick å brinn det är det hela va det handlar om . Oron har ja aldrig i fråga satt men det handlar väll främst om anpassning till ett rikstass beslut  att som liga ska ha varg andra inte det är ju bara hyckleri  så då kommer ju tråden bara om att ni klappar varan på axen  och kunna tycka  art vargen inte har där eller här att göra tycker snart hela forumet handlar om att klappa varan på axen  för har man en annorlunda sy på saken så får man inte faran föra den för då ska det var ot det visar ju vart forumet är på väg tycker ja.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 23 aug-11 kl 12:01 »
Med andra ord klappa varan på axen  eller stick å brinn det är det hela va det handlar om . Oron har ja aldrig i fråga satt men det handlar väll främst om anpassning till ett rikstass beslut  att som liga ska ha varg andra inte det är ju bara hyckleri  så då kommer ju tråden bara om att ni klappar varan på axen  och kunna tycka  art vargen inte har där eller här att göra tycker snart hela forumet handlar om att klappa varan på axen  för har man en annorlunda sy på saken så får man inte faran föra den för då ska det var ot det visar ju vart forumet är på väg tycker ja.
Nu är ju inte forumet på väg någonstans...
Det här är en fråga som hela moderatorgruppen måste diskutera.
Min alldeles egen uppfattning är att det kanske måste få finnas några trådar där man just får klappa varandra på axeln som du uttrycker det. Om jag som fårägare eller vegetarian vill diskutera en fråga med mina medintressenter så kanske inte hela 'utryckningsstyrkan' behöver hoppa in och tala om hur fel jag har? Så länge man inte uppmanar till jaktbrott eller att elda upp slakteribilar så kanske man måste få ventilera saker i lugn och ro?
Fast det borde inte vara en fråga för moderatorerna utan en fråga om att alla ska kunna respektera varandra.
« Senast ändrad: 23 aug-11 kl 12:06 av Charlotte »

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 aug-11 kl 12:51 »
Jösses så snabbt en från början intressant tråd kan spåra ur :(   

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 aug-11 kl 14:39 »
Det enklaste för TS och dom övriga är väll då att låta bli att svar men det kan dom ju inte gör för en då får dom aldrig anledning till att tycka det har spåra ur  eller så år dom  med i leken liksom så det är aldrig ens fel att  tråden spåra ur utan det är rätt många som delar den börda även om dom vägrar erkänna det till å med tråd skapare. 
« Senast ändrad: 23 aug-11 kl 15:23 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser