Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket djur har dödat hönan?  (läst 17055 gånger)

rackarns

• Närke
vilket djur har dödat hönan?
« skrivet: 21 aug-11 kl 21:47 »
Hittade min fina guld/blå bandade brahmahöna död nyss  :'(
Vilket djur kan ha gjort detta? Hönan ligger kvar precis bakom hönshuset, och det verkar inte vara mycket ätet på den.

Xoot

• Gäst
SV: vilket djur har dödat hönan?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-11 kl 21:53 »
Hittade min fina guld/blå bandade brahmahöna död nyss  :'(
Vilket djur kan ha gjort detta? Hönan ligger kvar precis bakom hönshuset, och det verkar inte vara mycket ätet på den.

Hänt när det är mörkt eller ljust ute?
Om det var ljust så KAN det ju vara en större hök.

Annars gissar jag på de vanligaste. Mård, mink, iller eller räv. Vanligtvis är det räv.
Hur bor du?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 21:54 »
rovfågel...  de slår dem i ryggen..käkar gärna ur lite mjukdelar och rycker loss fjädrar just som på bilden...
Fjäderfän och kaniner

rackarns

• Närke
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 21:56 »
ja det var mörkt ute när jag gick ut nyss och stängde in dem. Men jag reagerade på att hönsen lät märkligt innan ikväll, och då var det ännu inte mörkt ute, men jag gick aldrig ut och tittade efter. Kände på hönan och hon va  rätt kall så det har hänt för ett tag sedan, antagligen då när jag hörde dem.

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 21 aug-11 kl 21:58 »
Vi bor som i en liten dal, enskilt. Skogen bakom. Har haft räv här men inte sedan de högg skogen nylige. Har sett rovfågel flyga över tomten.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-11 kl 21:58 »
mink,mård iller biter hål i halsen och plockar inte fjädrar... räven tar bytet med sig... grävlingen tar oxå bytet med sig men är klumpig vid infångandet av hönan så det ligger fjädrar över större ytor..när räven tatt nåt så är det rejält med fjädrar ifrån hönsgården i en fin linje rakt ner i skogen.. räven biter dessutom av fjädrarna till skillnad mot rovfåglar som rycker loss dem hela.. med andra ord så är detta med största sannolikhet en rovfågel som vart framme..
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 21 aug-11 kl 22:00 »
jag är beredd att hålla med grimbart.

Rovfågel...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 aug-11 kl 22:02 »
Vad sägs om duvhök? Förra året hittade jag min ungtupp liggandes halväten kvar mitt på ljusa dagen och alla på forumet sa duvhök. Frågan är varför de inte tar med sig dem...? Men det kanske kan finnas fler rovdjur - men tar inte de flesta med sig dem och äter upp dem ordentligt? Duvhökarna flyttar ju på sig nu och flera hönsägare här har skrivit om att de fått påhälsning. De kommer igen och igen. Men om det är en som är på flytt och inte bor i området så kanske det räcker att ha hönsen instängda ett tag....

Hoppas du slipper fler besök!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

rackarns

• Närke
« Svar #8 skrivet: 21 aug-11 kl 22:08 »
jag gissar nog också på rovfågel.
Det är inga ben brutna, de plockade fjädrarna ligger precis intill hönan och är inte fula eller blöta från saliv. hönan är endast äten på den sidan som ligger uppåt, undersidan är helt intakt, inte en fjäder som saknas där.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 aug-11 kl 05:27 »
Typiskt rovfågel. Med största sannolikhet duvhök.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #10 skrivet: 22 aug-11 kl 09:25 »
duvhök
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.
http://www.facebook.com/pages/Jasiri-G%C3%A5rd/107364746028234?ref=hnav

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 aug-11 kl 09:45 »
Tänkte också skriva rovfågel (duvhök), men det är ju onödigt när så många andra redan gjort det!   ;) ;D

rackarns

• Närke
« Svar #12 skrivet: 22 aug-11 kl 14:20 »
nu var den här igen! >:(
hörde hönsen skrika och sprang ut, då satt den där och flög iväg när jag kom. Vet inte om han skadat någon höna för de har flytt in under en tät gran.

och skjuta fanskapet får man väl inte heller?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 22 aug-11 kl 14:30 »
Oj, det var inte kul! Du får nog hålla hönorna innanför hönsgårdarna är jag rädd. Vad synd på en fin höna.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 22 aug-11 kl 16:30 »
Duvhöken är en vacker rovfågel som behagligt svävar högt i det blå  :D. Naturligtvis är denna vackra fågel fridlyst,men jägarlobbyn ligger på och vill till var pris döda den för att den kan äta inplanterad Fasan och annat dom planterat in. Dom tar tacksamt imot klagan från hobbyhönsägare när dom driver sin sak. Som vanligt är det inga viltvårdare som försvarar den fridlysta fågeln,utan man verkar gilla att vara medlöpare till tjuvjakt. Protesterar någon blir det snabbt hänglås på trådarna.Man kan undra om forumet ska kännetecknas av tjuvjakt,medlöperi och tig och gräv. Har kollat egna Hönsen genom tid,fler har dött av sjukdom och ålderdom än rovdjur har försett sig.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #15 skrivet: 22 aug-11 kl 17:42 »
Duvhöken är vacker men den svävar inte så mkt i det blå utan sitter oftast och vakar från höga träd eller dylikt, flyger in lågt och svepande över terrängen. Ormvråken svävar i det blå och känns lätt igen på vingarna samt sitt karakteristiska läte en högljud vissling, Ormvråken tar mkt mkt sällan hönor utan håller sig mest till smågnagare.

Att skjuta duvhök är ej lagligt om man inte har tillstånd från länsstyrelsen även för att fånga dem och flytta på dem, de duvhökar som jag brukar hitta sitter ofta fast i stängslet till hönsen då de slagit småfåglar som brukar sitta i stängslet, duvhöken fastnar och dör relativt snabbt av stress då fåglar ofta är stresskänsliga. Min personliga åsikt är att Duvhökar är fina djur men inte när de tar mina djur. Jag har faktiskt fångat duvhök och spolat dem i fällan med vatten och sedan släppt dem detta borde göra att de ej vill komma igen, jag har gjort detsamma med katter (o:

Detta är en känslig fråga med mkt känsloargument  men jag hoppas att trådskrivare kan avhålla sig från personliga påhopp mot enskilda trådskrivare eller peka ut organisationer eller andra grupper som "de ondskefulla skurkarna" ofta har sådana påståenden väldigt lite sanningshalt.

Fakta är att du får ej skjuta en duvhök, du får dock skjuta duvhök om du har tillstånd från länsstyrelsen. Däremot är det lagligt och du behöver inte söka tillstånd för skyddsjakt på räv, grävling, skata, kråka mfl rovdjur som orsakar skada på dina odlingar eller i anslutning till ditt hönshus.

Ett par frågeställningar:
Är det skillnad på om man dödar en råtta, mus kråka eller rådjur?
Rent etiskt är det oki att använda råttgift?
Om du äter kött från butiker ex Ica kan du då ondgöra dig över vår djurhantering eller jakt och kritisera alla som sysslar med slakt, djurtransporter, jakt?
« Senast ändrad: 09 jan-14 kl 21:28 av Sirpa »
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 22 aug-11 kl 17:54 »
Vill bara upplysa dig om det du håller på med angående dina fällor där du spolar vatten på instängda djur är ett vidrigt förfarande,djurplågeri så det stinker om det.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 22 aug-11 kl 18:07 »
Vill bara upplysa dig om det du håller på med angående dina fällor där du spolar vatten på instängda djur är ett vidrigt förfarande,djurplågeri så det stinker om det.
ja eller så kan man kalla det en kroppslig tillrättavisning. Syftet är självklart inte att plåga utan lära den att det är otrevligt att jaga där.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 22 aug-11 kl 18:20 »
ja eller så kan man kalla det en kroppslig tillrättavisning. Syftet är självklart inte att plåga utan lära den att det är otrevligt att jaga där.
Man kan alltid försöka förmildra med ord. Inser man inte vad djurplågeri är så får man börja fundera lite. Mycket grymt att medvetet plåga redan chockade djur i fälla.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #19 skrivet: 22 aug-11 kl 18:47 »
Ja fast alternativet är att de dödar och skadar mina djur, jag anser att lite vatten på ex en katt gör bra nytta bättre det än att den leker med mina djur så de skadas dör och bättre än att jag skjuter ihjäl katten vilket jag får helt lagligt. Ex har jag duschat en kungsörn med vatten när den kom tillbaka till en fälld gås, effektivt och djurvänligt.

Jag offrar dock nån gås för att få se en kungsörn slå sitt byte, är det oki eller ska jag ingripa när det sker grymheter i naturen som katten som leker med råttan? Är detta grymt? Är inte människan en del av naturen och också ett djur så kan vi då inte göra som jag sett de afrikanska vildhundarna göra äta på djuren medan de lever, ibland tar det en timme innan djuret dör.

Vad är grymt och djurplågeri? vilket är värst att katten får sig en dusch kallt vatten eller att den skadar mina gäss som dör långsamt av skadorna eller ska jag skjuta katten som faktiskt bara gör vad den är programerad till, blir inte grannbarnen väldigt ledsna då.

Man ska tänka först och sedan agera efter sitt eget samvete och sunda förnuft samt givetvis inte bryta mot lagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser