Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket djur har dödat hönan?  (läst 17089 gånger)

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
SV: vilket djur har dödat hönan?
« Svar #20 skrivet: 22 aug-11 kl 18:54 »
Suck, att det jämt ska komma någon förståsigpåare och lägga sig i sånt som ingen bett om.

moderator/administratör.
VARFÖR kan man inte få moderera sina egna skpade trådar? Det har gått tidigare, iallafall i vissa forum (antagligen annonsforumen).
Jag vill inte ha en diskussion om djurpågeri i min tråd, men jag kan inte radera bort de inlägg som traskar in på ett nytt ämne som inte hade med mitt huvudinlägg att göra.

Det har du ju rätt i fast du har väl fått svaret på vad som tog din höna? så om tråden skenar lite så gör väl inte det så mkt eller? argumentera eller vidareutveckla din tråd istället.
Fast du har ju egentligen rätt så jag ska inte diskutera detta mera, hoppas du får bukt med hökproblemet ibland kan de hjälpa att ta ner deras spaningsträd om man kan lokalisera ett sådant eller ha tex pärlhöns som är mkt vaksamma och ger larm.

Lycka till.
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.
http://www.facebook.com/pages/Jasiri-G%C3%A5rd/107364746028234?ref=hnav

christelle

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 22 aug-11 kl 18:59 »
Ja fast alternativet är att de dödar och skadar mina djur, jag anser att lite vatten på ex en katt gör bra nytta bättre det än att den leker med mina djur så de skadas dör och bättre än att jag skjuter ihjäl katten vilket jag får helt lagligt. Ex har jag duschat en kungsörn med vatten när den kom tillbaka till en fälld gås, effektivt och djurvänligt.

Jag offrar dock nån gås för att få se en kungsörn slå sitt byte, är det oki eller ska jag ingripa när det sker grymheter i naturen som katten som leker med råttan? Är detta grymt? Är inte människan en del av naturen och också ett djur så kan vi då inte göra som jag sett de afrikanska vildhundarna göra äta på djuren medan de lever, ibland tar det en timme innan djuret dör.

Vad är grymt och djurplågeri? vilket är värst att katten får sig en dusch kallt vatten eller att den skadar mina gäss som dör långsamt av skadorna eller ska jag skjuta katten som faktiskt bara gör vad den är programerad till, blir inte grannbarnen väldigt ledsna då.

Man ska tänka först och sedan agera efter sitt eget samvete och sunda förnuft samt givetvis inte bryta mot lagen.
Eftersom du är människa kan du tänka och förutse att vissa saker kanske kan inträffa - att hägna in sina djur ordentligt, kanske ta hjälp av hund till att vakta dem och ha en god tillsyn är till syvende och sist det man ska göra i första hand och då behöver man inte hålla på och fånga in och plåga rovdjur eller skjuta grannarnas katter. Du kan inte jämföra djurplågeri med kattens lek med råttan även om det är plågsamt för råttan så har ju inte katten någon tanke bakom den leken. Den arma hönan i trådstarten levde säkert när rovfågeln började plocka den :(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

rackarns

• Närke
« Svar #22 skrivet: 22 aug-11 kl 19:18 »
Går fågeln på ett dött lockbete? En nackad tupp ute på gräsmattan. eller är den för smart?

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #23 skrivet: 22 aug-11 kl 19:21 »
Ibland går den på dött bete men inte alltid duvhök lever mest på att jaga medan ormvråk ofta lever på as. En död höna som den inte ätit upp kommer den dock ofta tillbaka till, det finns speciella fällor som utnyttjar detta faktum.
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.

anders50

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 aug-11 kl 22:45 »
Ofta...inte säkert...så kommer höken tillbaks ungefär vid samma tid dagen efter om den lämnat ett byte. Vet att många utnyttjade detta och satt på pass, förr i tiden här i byarna när de ville......fotografera....duvhöken.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 22 aug-11 kl 22:46 »
Duvhöken är en vacker rovfågel som behagligt svävar högt i det blå  :D. Naturligtvis är denna vackra fågel fridlyst,men jägarlobbyn ligger på och vill till var pris döda den för att den kan äta inplanterad Fasan och annat dom planterat in. Dom tar tacksamt imot klagan från hobbyhönsägare när dom driver sin sak. Som vanligt är det inga viltvårdare som försvarar den fridlysta fågeln,utan man verkar gilla att vara medlöpare till tjuvjakt. Protesterar någon blir det snabbt hänglås på trådarna.Man kan undra om forumet ska kännetecknas av tjuvjakt,medlöperi och tig och gräv. Har kollat egna Hönsen genom tid,fler har dött av sjukdom och ålderdom än rovdjur har försett sig.
.jävla påhopp hela tiden... jag tror inte att nån jägare dödar duvhökar.. tillstånd kan sökas för fångst och utsläppning på annan ort(kunde sökas förr i vart fall)... skydda hönsen eller få dem uppätna....
Fjäderfän och kaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 22 aug-11 kl 22:57 »
Vattenpistol kanske kunde vara nåt?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #27 skrivet: 22 aug-11 kl 23:43 »
Jag såg någonstans tidigare i tråden att någon frågat sig varför duvhöken inte tagit med sig hönan och svaret på det är ju att den inte orkar lyfta med ett så stort byte. Speciellt inte när det handlade om en brahmahöna, men jag tror inte den hade fått med sig någon höna över huvud taget.

Duvhökar är inte speciellt stora egentligen. I kroppen. När jag såg den som just dödat min lilla höna i dag satt den med vingarna hopfällda och då var den inte mycket större än unghönan den just dödat.

Med utfällda vingar ser den betydligt större ut och benen och klorna är väldigt kraftiga.

Ormvråkar är större i kroppen men har betydligt klenare fötter, de kan inte döda en höna, däremot kanske en kyckling eller att de äter på en redan död höna.

Och de rovfåglar man ser segla högt uppe i luften är som sagt aldrig duvhökar. Det är ormvråkar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 23 aug-11 kl 10:02 »
Nja, här tog ormvråken åsbohöns, tog och flög med hönan iväg liten en bit och började plocka - medan tuppar och de andra hönsenoch kacklade och skrek i högan sky  :( Har också sett en duvhök slåss med och sedan tagit en skata och de var rätt jämnstora och kampen höll på en stund  :o

Finns ju sparvhök också, den jag körde på med bilen var iaf MYCKET större än en skata.  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 23 aug-11 kl 10:08 »
Finns ju sparvhök också, den jag körde på med bilen var iaf MYCKET större än en skata.  ;)

Ja du kan ha rätt, jag minns inte - det var en herrans massa år sedan fast hanen av duvhöken är väl mindre än honan så - äsch jag minns inte.
Hittade detta
www.youtube.com/watch?v=9mM_dhmHhBQ

« Senast ändrad: 24 aug-11 kl 00:29 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Noone

• -
« Svar #30 skrivet: 23 aug-11 kl 20:33 »
.jävla påhopp hela tiden... jag tror inte att nån jägare dödar duvhökar.. tillstånd kan sökas för fångst och utsläppning på annan ort(kunde sökas förr i vart fall)... skydda hönsen eller få dem uppätna....

Håller med!
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 23 aug-11 kl 22:26 »
Jag såg någonstans tidigare i tråden att någon frågat sig varför duvhöken inte tagit med sig hönan och svaret på det är ju att den inte orkar lyfta med ett så stort byte. Speciellt inte när det handlade om en brahmahöna, men jag tror inte den hade fått med sig någon höna över huvud taget.

Duvhökar är inte speciellt stora egentligen. I kroppen. När jag såg den som just dödat min lilla höna i dag satt den med vingarna hopfällda och då var den inte mycket större än unghönan den just dödat.

Med utfällda vingar ser den betydligt större ut och benen och klorna är väldigt kraftiga.

Ormvråkar är större i kroppen men har betydligt klenare fötter, de kan inte döda en höna, däremot kanske en kyckling eller att de äter på en redan död höna.

Och de rovfåglar man ser segla högt uppe i luften är som sagt aldrig duvhökar. Det är ormvråkar.
Tack för svar! Då förstår jag varför de inte bara lyfter med sig dem. Men varför vänder de inte på dem och äter upp dem klart  ??? Eller de kanske helt enkelt blir mätta av att äta en halv. Eller så var det bara en tillfällighet att min ungtupp förra året och Rackarns brahma blev halvätna på en sida...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #32 skrivet: 23 aug-11 kl 22:44 »
Så om en räv skulle komma o käka upp mina höns & jag råkar ha en hagelbössa (får man skjuta räv med hagel?) i handen så får jag skjuta den där räven även om det är i mitten av maj?  :D 
Jag har en hel armé av rävar där jag bor så det lät väldigt uppmuntrande...  måste bara skaffa jaktlicens först.. eller får man kalla det självförsvar?  ;)
I maj har räven om jag minns rätt precis fått ungar så ingen jägare med moral skjuter dem då. Vi hade besök då och de jägare jag pratade med sa att då skjuter de inte räv pga ungarna. Personligen tycker jag det är grymt att avliva en rävhona med nyfödda ungar som inte klarar sig utan henne. Sen kommer jag inte ihåg om det är förbjudet men har för mig det då några fått speciellt förlängt tillstånd på en viss plats. Ett elstängsel runt hönsgården borde lösa rävproblemet. Sen om man ändå upplever problem kan man ju då avliva räven när ungarna är självständiga.....
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

rackarns

• Närke
« Svar #33 skrivet: 10 sep-11 kl 13:51 »
Nu var han hit igen och satt inne i en buske och åt/plockade min blå Maran tupp. Tror jag hann komma i tid och han klarar sig nog. Men dessvärre fattas en andra Brahmahöna. Vad trött jag. Nästa hönsgård blir rovdjurssäker. Har aldrig varit med om höken som ett problem tidigare så har aldrig tyckt jag behövt bygga in mina höns.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #34 skrivet: 10 sep-11 kl 14:52 »
här är en väldigt suddig bild på hökhonan som har terroriserat oss sedan i höstas hon e expertpå att sitta gömd i träden helt orädd råkade se henne när hon kom seglande över ängen framför huset o satte sig på stolpen rusade efter kameran men då lättade hon, hon är jättestor, hittade en bula på hönsnätet 1,5 meter upp, utifrån stor som en folboll ungefär måste varit hon som försökt ta sig in, men hon e duktig på att äta upp allt på offren bara fjädrar kvar inte en köttslamsa
men jag är väldigt trött på att behöva ha djuren instängda hela tiden
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

MorAnna

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 10 sep-11 kl 15:52 »
Tack för svar! Då förstår jag varför de inte bara lyfter med sig dem. Men varför vänder de inte på dem och äter upp dem klart  ??? Eller de kanske helt enkelt blir mätta av att äta en halv. Eller så var det bara en tillfällighet att min ungtupp förra året och Rackarns brahma blev halvätna på en sida...

Ja, visst är det retligt att de åtminstone inte äter upp dem - när de ändå har dödat dem!? Jag hade också brahmahöns förut, och min ögonsten och bästa kycklingmamma ("Hönapöna"!) blev dödad av höken. Men varken äten på eller bortforslad, kändes otroligt onödigt! Men det hände bara en gång - som om höken lärde sig att de där stora hönsen var meningslösa att ge sig på... (sen fick jag påhälsning av räven något år senare när jag en kväll glömde att stänga hönshuset - han dräpte ALLA... Hälften var borta, resten låg bara där. Men eftersom jag blev så apatiskt nedslagen att jag lämnade hönshuset öppet även nästa natt så kom den tillbaka och försåg sig av resten - så slapp jag åtminstone själv gräva ner kropparna).

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 14 sep-11 kl 12:03 »
Det är med stor sannolikt en ung duvhök som varit framme och tagit hönan.

Vad man ska göra är att stänga in hönsen i första hand åtminstone en vecka och är man hemma och har översikt kan man släppa ut dom mitt på dagen efter instängningen.
Unga hökar stannar gärna kvar där det finns mat som dom kan jaga, finns inte maten tillgänglig så tvingas dom flyga vidare söderut. Hungern driver dom till storleken på bytet som fälls.

En duvhökshanes vingspann är på runt 1m och honans är på ca. 1,2m.

Sparvhökshonan som är i storlek med en duvas storlek tar upp till duvas storlek och då äter den på den medan den lever, det är gränsen för henne.

Får man tillfälle att hålla i en duvhök respektive ormvråk så titta på just klornas storlek och då förstår man att ormvråken inte tar några större byten.

Till sisst, stäng in hönsen så slipper du höken.
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 15 sep-11 kl 01:07 »

Erhm....jag hade tunga korsnings höns, de hade brhama i sin bakgrund, men även lite dvärg. I vilket fall var de stora höns, större än vanliga äggläggare. En ormvråkshona som bor och häckar i närheten svepte ner, landade på en höna och flög sedan iväg med henne. Denna ormvråk är dock mycket större än vanliga ormvråkar, större än sin make och alla andra fåglar vi har här - men hon kan. Hon är en badass fågel och en tuff jäkla morsa som föder upp 3-5 ungar varje sommar.
Har sett henne sitta i trädgården förut och käkat sork, och jag säger bara det, inte ens jag skulle vilja komma nära henne. Och ja, det ÄR ormvråk, har sett henne och hennes avkommor nära nog för att veta.

Jag var inte en enda gång arg på henne eller hennes avkommor. Varje år fick vi lära vråkungar att det inte var någon idee att attackera nätet...eller snarare, vi fick rädda dem och ta lös dem om de fastnat. En misslyckat anfall som mest, sen gav de sig iväg och man kunde bara hoppas att de kommer nå vuxen ålder på säkert sätt.

Det effektivaste man kan göra är att ha nät över hägnet, och vara medveten om att det kan ryka lite höns om man har dem lösa - det hör till när man har icke inhemska tamdjur i rovdjurens revir. Ni har kanske köpt era gårdar av andra människor, men det förstår inte de djur som bor i reviret.

Ni bör inte vara arga alls på rovdjuren, för fasen, ni bor här i sverige och bör veta vilka rovdjur och risker det för med sig när man har djur på detta sätt. Sen håller jag med om andra påståenden - säger man att man är fågel älskare och går till si och så långa längder för att skydda sina fåglar, men endå är villig att döda de fåglar som har störst rätt att vistas där, och dessutom är villig att sju hej plåga dem för ens personliga njutning - då är man varken fågel älskare eller djurvän. En vettig människa plågar inte djur, inte ens rovdjur.

Så jag upprepar - har ni era höns lösa, djur som är klumpiga, inte har något kamoflage och som inte gömmer sig, inte spanar efter rovdjur, och detta djur blir tagen av ett rovdjur, ja sånt händer. Det hör till sysselsättningen. Följ lagen, och kontakta en RIKTIG JÄGARE om ni tycker att ni har lagen på eran sida och anser att ni har rätt att döda ett djur. Betee er som folk, inte som arga dagisbarn med vapen och fällor.
Råkar ni bo i rovdjursland, då bor ni i rovdjursland. Bygg ett riktigt hägn, vårat var 8m x 8m i cirkel och de kunde gott vara därinne varje dag om jag varit rädd för rovdjur. Vi såg till att gräva ner stängslet mer än en halvmeter och hade stenmur mot rävar och grävlingar. Men jag släppte ut de dumma små djuren ibland så de fick beta grönbete, väl medveten om att jag kanske inte får behålla alla på grund av det.

Enough is enough, sluta skyll på det naturliga när ni placerar en onaturlig, otroligt frestande, lättfångad och delikat måltid mitt framför nosen på dem. Skyll inte ifrån er. Dock måste jag också förundras över hur girig en räv kan bli....men kom igen....tänk er att ni aldrig fått smaka bakelser. Ni vet, de där sjukt snygga, man vill bara ha bekelserna....och sen släpps ni in i ett rum FULLT med dem, och någon säger "Ta för dig"....ni kan helt ärligt påstå att ni kan motstå att smaka varenda liten jäkla bakelse? Så måste räven känna sig. Bakelser.
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 01:13 av Bunnykit »

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #38 skrivet: 25 sep-11 kl 10:22 »
SUNT BONDFÖRNUFT

Såklart att man får acceptera vissa förluster men man vill inte och kan inte alltid stänga in alla djur och de finns lösningar, elnät är toppen men funkar inte mot de luftburna rovdjuren är ett tak det bästa men det finns andra metoder, speglar som reflekterar ljus, uppstoppad berguv det brukar fungera risken är att de vänjer sig vid den väldigt passiva uven (o:

Jaga rovdjuren vilket fungerar men tar en del tid men rovdjur lär sig att hålla sig undan, givetvis ska man bara jaga de rovdjur man lagligen får som ex mink, kråka korp, räv, grävling, mård osv.

Att hata rovdjur är väl dumt de ingår i vår natur och djur är inte elaka iaf inte de djur som finns i Sverige jag har kanske lita annan åsikt om visa apor men de är en annan sak, ville bara skriva detta så ingen sedan kommer och säger att det visst finns individer som är elaka. Förmodligen är aporna så pass intelligenta och lika oss människor att de har förmågan till att uppleva känslor som ilska, avundsjuka mfl som bara våra allra allra närmaste släktingar i djurriket har möjlighet till.

Djur är nämligen inte människor och att överföra våra känslor på djuren är inte rätt, räven som tar massa hönor gör detta för att han har instinkter nämligen att jaga det som rör sig och så länge han finns kvar i hönshuset så rör de sig en hel del varför alla hönor går åt andra rovdjur gör likadant men inte alla. Räven lägger dessutom gärna upp förråd och en rävtik på försommaren har många munnar att mäta.

Djur är dock inte elaka eller illasinnade och har alla rätt att få finnas till, men vi har även rätt att få jaga djur, rovdjur som andra djur bara det sker på en hållbar population. Kött från vilt är en resurs och vill vi hålla en bra nivå på viltstammarna så att vi kan ta ut denna resurs från skogen i lämplig mängd är det heller inte fel att hålla rovdjuren på en lagom nivå så de finns kvar även till oss. Så även för att skydda våra tamdjur som vi vill ska få gå ute på stora marker. Jag äter hellre en rådjursstek än en korv där innehållet kommit från grisar som aldrig fått se solen, stressats vid slakten och behandlats som en köttklump inte som ett djur.
Jag äter tusen gånger hellre en kyckling som jag fött upp än en broiler som heller aldrig fått se solen och som slaktas efter bara 4 veckor.
Jag jagar gärna rovdjur men vill aldrig utrota några djur och jag tycker att har man skjutit ett djur ska man ta vara på det på något vis som skinn, kött eller mat till hundarna ex

Sådär ett litet inlägg i debatten kanske hörde det inte till just denna tråden men jag kunde inte hålla mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare (1 dolda)
uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser