Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner- självhushållningsbiten  (läst 15087 gånger)

Irmelinis

• Gäst
SV: Kaniner- självhushållningsbiten
« Svar #40 skrivet: 23 aug-11 kl 13:59 »
Jag har sån tur att där jag bor finns inget i naturen som smittar mina tamkaniner (vad jag vet i alla fall).
Men sen ville jag bara slå ett litet slag för Angorakaninen som Självhushållarkanin.
Mina honor brukar få relativt många ungar som dom tar hand om på ett bra sätt.
Dom är lugna och goa, avlade på ett gott temperament för att det ska fungera med klippningen.
Dom ger livdjur, kött, skinn också ULL som bonus :)
Enda nackdelen är ju att dom måste klippas fyra gånger/år så vill man inte ha ull så är det inget bra alternativ med angoror...
Mvh
Charlotte

Bra tips! Jag har absolut tänkt mig att prova angorakanin, om något år eller så eftersom jag är intresserad av ull, att spinna och sticka. Just nu är jag intresserad av att lära mig om kaniner i allmänhet och att vara genbank i synnerhet, samt att få ekonomin som har med kaninerna att göra, att gå runt hehe... :)

Antar att efterfrågan på angora-ull inte är jättestor heller. *suck*

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 23 aug-11 kl 14:06 »
Antar att efterfrågan på angora-ull inte är jättestor heller. *suck*
Det finns inte heller någon "uppköpare" eller "marknad" färdig för ullen (vad jag vet i alla fall), utan man får leta egna köpare, men det finns nog en del som vill köpa ull,  färdigt garn eller produkter:)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #42 skrivet: 23 aug-11 kl 14:51 »
Vilken sorts burar har du? :)

Avvanda ungdjur och vuxna hanar går i kompostgallerburar på marken. Typ självgående gräsklippare. 

Honor och småttingar i burar, antingen köpt billigt på blocket, nyare modeller självbyggda med alla erfarenheter vi har samlat med de köpta ;) Råspont och fyrkantnät. Saltstenar minskar burgnagande BETYDLIGT! Köper de för fåren och delar de, mycket billigare än ministenar för kaniner. 
Unghonor till övervintring och en del vuxna hanar (avskilda från varandra) i växthus. BRA gödsel och ljust, torrt och vindskyddad!
Avskrivning för alla burar (även kompost) räknat med 4 år. Efter det blir det reparaturbehov...

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #43 skrivet: 23 aug-11 kl 16:48 »
Avvanda ungdjur och vuxna hanar går i kompostgallerburar på marken. Typ självgående gräsklippare. 

Glöm inte insparade bensinkostnader i kalkylen  :) När jag har kaniner behöver jag iaf inte slita på gräsklipparen
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 23 aug-11 kl 16:54 »
Glöm inte insparade bensinkostnader i kalkylen  :) När jag har kaniner behöver jag iaf inte slita på gräsklipparen
Som sagt, förutsättningen för att det ska gå att få kaninhållningen att gå ihop är troligen att man kan hålla dem i betesburar. Det bygger på att man inte har vildkaniner som smittar ens egna kaniner, och på att man har begränsat med rovdjur, eftersom burarna annars blir både dyra och tunga om de ska vara ordentligt rovdjurssäkra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 aug-11 kl 17:02 »
Som sagt, förutsättningen för att det ska gå att få kaninhållningen att gå ihop är troligen att man kan hålla dem i betesburar. Det bygger på att man inte har vildkaniner som smittar ens egna kaniner, och på att man har begränsat med rovdjur, eftersom burarna annars blir både dyra och tunga om de ska vara ordentligt rovdjurssäkra.
Men hur sprid är vill kaninen då Skåne  och gottland  vet ja  men sen då kan ju va bra att veta  men det finns gott om hare här  förstås men det är nog inte samma sak :)

Charlotte

• -
« Svar #46 skrivet: 23 aug-11 kl 17:05 »
Jag har dels vanliga väggfasta inomhus våningsburar, men även smarta burar som jag köpt av en kompis som byggt :)
Dom burarna har en botten av spontat virke och består sedan av minknät (mindre på sidorna och större maskor i taket), två burar "sitter ihop i en" med mellanvägg av trä.
På vintern kan tre sådana burar staplas på varandra inomhus. På sommaren tar man ut dom och vänder på dom så har man rovdjurssäkra betesburar med tak :)
Det enda problemet har varit att burarna inte har något vindskydd utom mellanväggen, det har jag löst med hjälp av fasthäftade presenningsbitar för att burarna inte ska bli för tungflyttade och att det är lätt att ta bort inför vintern så att inte burarna blir så mörka, men annars kan antagligen masonit funka också.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #47 skrivet: 23 aug-11 kl 17:13 »
Grejen är bara den att om man ska vara effektiv med sin arbetstid bör man hålla ungdjuren i lite större grupper, med honor och hanar för sig. Men man sätter ihop flera kullar, gärna 2-3. Då blir antalet kaniner i varje bur ca 8-12, och då väger burarna en del, plus att de måste vara ganska stora. Men det mest tidsödande är att fylla flera vattenautomater och foderhäckar, så det är väldigt ineffektivt att ha t ex 2-4 kaniner per bur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 23 aug-11 kl 17:38 »
Betesburar med hjul på borde vara lättare att flytta. Hjul som går att fälla upp/in, så att man även kan stapla burarna på vintern.  *funderar*

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #49 skrivet: 23 aug-11 kl 17:40 »
Nej, ska du ha hjul så är fasta bättre, men placerade så att de inte är i vägen. Alla rörliga delar slits oerhört, har du fällbara hjul så kommer de inte att hålla burens livstid, snarare betydligt kortare tid än så.

pålle

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 aug-11 kl 17:41 »
Betesburar med hjul på borde vara lättare att flytta. Hjul som går att fälla upp/in, så att man även kan stapla burarna på vintern.  *funderar*
Allting går om man vill fas det kan ju kosta en delförstås.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #51 skrivet: 23 aug-11 kl 17:43 »
På mina betesburar har jag hjul som jag tagit från en skrotad gräsklippare och de är inte uppfällbara, funkar ändå.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 23 aug-11 kl 17:43 »
Nej, ska du ha hjul så är fasta bättre, men placerade så att de inte är i vägen. Alla rörliga delar slits oerhört, har du fällbara hjul så kommer de inte att hålla burens livstid, snarare betydligt kortare tid än så.

Hur placerar man hjulen på en betesbur, så att de inte är i vägen, men kaninen ändå kan stå på marken, komma åt gräsen och äta?

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 23 aug-11 kl 17:44 »
Nja det vill ja inte hålla med om om du gör uddredet i stål då  får du ju styrka  i ramen.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 aug-11 kl 17:44 »
Allting går om man vill fas det kan ju kosta en delförstås.

Hahaha, ja... jag blir tokig. Allt kostar pengar.
Ska leta efter gratishjul!

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 23 aug-11 kl 17:47 »
Hahaha, ja... jag blir tokig. Allt kostar pengar.
Ska leta efter gratishjul!
Inte tokig man får hitta på billiga lösningar med skrot  typ man kan ävne göra bara förstärkningar  av järn är det frestar mest i jul delen .
« Senast ändrad: 23 aug-11 kl 17:49 av pålle »

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #56 skrivet: 23 aug-11 kl 17:50 »
Inte tokig man får hitta på billiga lösningar med skrot  typ
Jepp, en egensnickrad bur kostar inte många tior, men några timmars jobb.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 23 aug-11 kl 17:51 »
Gör bodelen så att den står på hjulen, men är upphöjd från marken, samtidigt som betesdelen såklart står på marken. Sätter man sedan handtag eller liknande i änden på betesdelen, så lyfter man lätt i den änden så att buren vilar på hjulen och man kan rulla buren till ett nytt ställe. Samtidigt kan man ställa burarna ovanpå varandra för vinterförvaring, om man skulle vilja. Det kräver dock troligen att man är två personer.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 23 aug-11 kl 17:52 »
Rörande foder och smitta från vildkaniner: mycket oknytt försvinner när man gör hö av gräs.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 23 aug-11 kl 17:56 »
Gör bodelen så att den står på hjulen, men är upphöjd från marken, samtidigt som betesdelen såklart står på marken. Sätter man sedan handtag eller liknande i änden på betesdelen, så lyfter man lätt i den änden så att buren vilar på hjulen och man kan rulla buren till ett nytt ställe. Samtidigt kan man ställa burarna ovanpå varandra för vinterförvaring, om man skulle vilja. Det kräver dock troligen att man är två personer.

Aha, just det... tack! Det hade jag nog inte kommit på själv!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser