Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner- självhushållningsbiten  (läst 15088 gånger)

Irmelinis

• Gäst
Kaniner- självhushållningsbiten
« skrivet: 20 aug-11 kl 18:44 »
Jag planerar att skaffa gotlandskaniner och/ eller mellerudskaniner i genbank, för jag har ett stort intresse för bevarande av djur och natur, samt att vi kommer att slakta till hushållet.

Men jag undrar om det går att få det att gå runt? Alltså betalar kaninerna sig själva, så att vi inte kommer att gå back ( det är ju inte meningen med självhushållning)?

Det hjälper ju inte att läsa gamla trådar om detta, då priser, lagar och tillgång förändrar förutsättningarna.

Jag räknar inte med betalda timmar som går åt att sköta kaninerna, i mina kalkyler, det ser jag som ett nöje.

Hur ser det ut hos er?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
SV: Kaniner- självhushållningsbiten
« Svar #1 skrivet: 20 aug-11 kl 18:56 »
Jag gör ingen noggrann bokföring över kostnaderna, fast hittills i år har jag sålt 9 kaninungar.
De pengar jag fått för dem täcker upp matkostnader och ev. 1-2 burar.
Det innebär att de djur jag ev. slaktar och äter har ätit "gratis".
Säljer jag några ungar till innan året är slut så kanske några burar till blir betalt.
Burkostnader bör dock fördelas på mer än ett år så det är nog fel att räkna med dom.
Om jag räknar bort burkostnad och arbetskostnad så går det runt hos mig.
Hade jag inte sålt några kaniner alls så hade det inte gjort det, och det hade blivit väldigt dyrt kött.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-11 kl 19:02 »
Men jag undrar om det går att få det att gå runt? Alltså betalar kaninerna sig själva, så att vi inte kommer att gå back ( det är ju inte meningen med självhushållning)?

Ja, om du kan producera foder själv.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 20 aug-11 kl 19:10 »
Det ser bra ut hos meg  ;D

Pengane från salg av dvärgvädursungar räcker til foder och spån til båda dvärgvädurane och lilla tyska vädurane.

Om du har lantraser får du kanske inte solgt så många, men du kan ta mer per unge. Jag tar bara 300,- stk, och har solgt for 9000,- i år ( Ooops! Inte många kvar til landsutställningen for ungdjur  ;))
Men dom som köper lantraser är "specielt interesserade" och då betaler dom vel t.ex 500,- for en unge om det är priset!?

Och kaninkött är lyxmat, så även om man inte säljer en enda kanin tycker jag at man skal ha kaniner for eget kött  ;D
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 19:12 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-11 kl 19:14 »
Lönsamheten står och faller med foderkostnaden och om/hur du räknar din arbetstid.

Här går de runt, men maten är billig, jag räknar inte arbetstid och vissa år har jag lyckats bra med försäljning. Burkostnader skriver jag av över flera år. Allting räknas in stenhård: Maten, burar, strö, saltsten osv... allt som köpes.
Sedan blir räkningen orättvis om man inte räknar att man annars hade köpt kvalitetskött.... jag sätter alltså kilopris på köttet vi äter - som är rätt mycket..

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Irmelinis

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-11 kl 19:23 »
Jag räknar inte arbetstiden. Kan bara inte förstå hur det inte kan vara lönande, och åtminstone gå pyttelite plus eller jämnt upp, att vara självhushållande.

Är det till för människor med ganska mycket pengar?
Är det en liten "lyx" att leva "fattigt" som förr i tiden? :(

Irmelinis

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-11 kl 19:27 »
Ja, om du kan producera foder själv.

Och om man har en 15-20 kaniner, behöver man då något hektar mark att odla foder på? Går det överhuvudtaget att få tillräckligt med mat till lantraskaniner från matrester från två familjer+ samla grönt i skog och mark?

Jag räknar inte med att snabb-göda upp slaktkaniner.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 aug-11 kl 19:29 »
Jag räknar inte arbetstiden. Kan bara inte förstå hur det inte kan vara lönande, och åtminstone gå pyttelite plus eller jämnt upp, att vara självhushållande.

Är det en liten "lyx" att leva "fattigt" som förr i tiden? :(
Kan väll inte vara en lyx om an redan är fattig men med livs kvalsite att få när produserat och miljövänligt så ser ja på det hela i alla fall .

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-11 kl 20:35 »
Antag att en kanin äter uppåt ett halvt kilo hö om dagen så är det bara att räkna efter hur mycket det blir.

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 20 aug-11 kl 21:09 »
Och om man har en 15-20 kaniner, behöver man då något hektar mark att odla foder på? Går det överhuvudtaget att få tillräckligt med mat till lantraskaniner från matrester från två familjer+ samla grönt i skog och mark?

Jag räknar inte med att snabb-göda upp slaktkaniner.

15 - 20 vuxna avelsdjur eller med ungar?

Mina kaniner får av klövervallen vi har anlagd under sommaren plus det som andra har som gräsmatta, vägkanten osv.. sedan räknar du kostnader för en storbal 350 kilo = 500 kr eller liknande och säd med 2kr/kg max eller byte mot något du har överskott av.
Det är också viktigt vilket annat kött ni har och hur mycket? har man tillgång till jakt och fiske? Hur mycket kött äter man överhuvudtaget?

Räknar ut vad köttet ni äter nu (eller skulle vilja äter om ni hade råd) skulle kosta och jämför med kaninuppfödning (lantras!) och överskottstuppar och ni går inte back.

/Januschka

Irmelinis

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 aug-11 kl 21:14 »
Tack allihopa, ni är guld värda med all denna kunskap. Mycket att fundera och räkna på.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 aug-11 kl 21:40 »
då jag av olika anledningar valt att inte använda betesburar till mina kaniner så är spånkostnaden en stor post... kutterspån i bal är dyrt..ca80kr som går i veckan till 10burar på ben... ibland har jag snålat och köpt spån på såget för 25kr säcken... det funkar även med halm om man fixar det billigt...
själva driften med hö är ungefär vad eu-bidraget täcker...  jag ger mycket pinnar av sälg,gran,tall mm samt en del äpplen och torkat bröd.. även havre slinker ned.. just nu håller jag på att exprimentera med att odla kvistbete att skörda som kaninmat.. salix i diverse sorter.. odlar även jordärtskockor som ger goda knölar.. på våren har jag gott om kirskål och maskrosor..och ´på sensommarn mycket mjölkört och hallonris...  vad det gäller försäljningen så går det trögt då mina djur inte ligger på topp 100.. men det vänder inom några år....
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 20 aug-11 kl 21:49 »
Citat från: Irmelinis
Är det en liten "lyx" att leva "fattigt" som förr i tiden?

Tyvärr är det nog så skulle jag vilja påstå. En fattig familj i vårt land idag har ingen gård eller hus utan bor i lägenhet i något miljonprogram, där man inte kan ha djur.

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 21:56 »
då jag av olika anledningar valt att inte använda betesburar till mina kaniner så är spånkostnaden en stor post... kutterspån i bal är dyrt..ca80kr som går i veckan till 10burar på ben... ibland har jag snålat och köpt spån på såget för 25kr säcken... det funkar även med halm om man fixar det billigt...
själva driften med hö är ungefär vad eu-bidraget täcker...  jag ger mycket pinnar av sälg,gran,tall mm samt en del äpplen och torkat bröd.. även havre slinker ned.. just nu håller jag på att exprimentera med att odla kvistbete att skörda som kaninmat.. salix i diverse sorter.. odlar även jordärtskockor som ger goda knölar.. på våren har jag gott om kirskål och maskrosor..och ´på sensommarn mycket mjölkört och hallonris...  vad det gäller försäljningen så går det trögt då mina djur inte ligger på topp 100.. men det vänder inom några år....

Jag hämtar ibland spån från en lokal snickare som är glad att blir av med saken.. kaninerna äter allt utan nässlor,. . tistlar är omtyckta, och kardborreblad... det finns knappt ogräs om man har kaniner...

Sedan har jag bestämt mig för att inte säljer högrankade kaniner till 'unga' genbanker plus att det finns alltför många kaniner på marknaden ändå när hela kullar bjuds ut till försäljning. Kan inte funkar - inte för aveln i alla fall, aldrig duger alla ungar ur kullen .. men det är en annan sak..  mera kött i alla fall när jag hellre äter upp en kanin än att sälja där det inte känns okej. Men driver upp kostnader eftersom kött är sämre betald än levande djur.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: 20 aug-11 kl 21:59 »
just nu håller jag på att exprimentera med att odla kvistbete att skörda som kaninmat.. salix i diverse sorter..
Interessant! Jag har också planar om detta. Sälgen får många nya kvistar om man sager den på riktigt vis. Det finns et eget namn på dessa "foderträ", men jag kommer inte ihåg va dom kallast  ??? Man kan även få några kronor i bidrag om man har och skördar dom (iaf här i Norge).
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 aug-11 kl 22:04 »
Interessant! Jag har också planar om detta. Sälgen får många nya kvistar om man sager den på riktigt vis. Det finns et eget namn på dessa "foderträ", men jag kommer inte ihåg va dom kallast  ??? Man kan även få några kronor i bidrag om man har och skördar dom (iaf här i Norge).
hamlade träd? förr var det vanligt att torka grenar att mata djuren med vintertid..  dessa träd blir ofta väldigt knotiga och vackra tycker jag..  sekatören är det bästa redskapet när gottisar ska ha mat :)...
Fjäderfän och kaniner

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #16 skrivet: 20 aug-11 kl 22:17 »
hamlade träd? förr var det vanligt att torka grenar att mata djuren med vintertid..  dessa träd blir ofta väldigt knotiga och vackra tycker jag..  sekatören är det bästa redskapet när gottisar ska ha mat :)...
Jepp, hamlade heter det -på svensk  ;)
Jag torkar grenar till vinterfoder nu, från "vanliga", höga träd, och det är svårt att "skörda" (även med sekatör ;)).
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 22:21 av Skiftestads »

Irmelinis

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 aug-11 kl 22:20 »
Tyvärr är det nog så skulle jag vilja påstå. En fattig familj i vårt land idag har ingen gård eller hus utan bor i lägenhet i något miljonprogram, där man inte kan ha djur.

Ja, det är en underlig känsla att sträva efter att leva som fattigare människor gjorde förr. Men jag förstår nog varför vi är så många som vill det.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 aug-11 kl 22:22 »

Många bra idéer. Håller på att klura på vilket "bonings-sätt" som blir bäst för kaniner hos oss. Antar att det är som med mycket annat, att jag får prova mig fram.
Att odla kvistbete är intressant, hur många träd har du till det?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: 20 aug-11 kl 22:24 »
Ja, det är en underlig känsla att sträva efter att leva som fattigare människor gjorde förr. Men jag förstår nog varför vi är så många som vill det.
Man kan ha et rikare liv även om man har mindre pengar  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser