Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask i hallonen varje år  (läst 19073 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Mask i hallonen varje år
« skrivet: 11 aug-11 kl 19:33 »
Nu är det andra året vi har hallon, båda åren har det varit mycket mask i hallonen, de har också varit ganska fula, liksom sett lire torkade ut i kanterna. vad gör jag för fel? Gödslar med stallgödsel och kaminaska.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Mask i hallonen varje år
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 20:19 »
Låter som det är hallonängern du råkat ut för. Glesa ur buskaget, täck gärna med fiberväv på våren då de lägger sina ägg. Sen har jag märkt att de blir fler om det är torrt.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 20:31 »
Läste nånstans att det är läge att skaka ut blommorna nån gång under säsongen för att minska maskförekomst? Nån som kan bekräfta/utveckla?
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Nedley

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-11 kl 23:45 »
Hallonängern ställer till det med hallon. Det där med att skaka går till så att man lägger ut något under som pressening eller lakan och sedan skakar av baggarna och samlar ihop den och dödar dem. = Jätte jobbigt!

Man kan inte räkna med att bli av med dem om man inte kan tänka sig att spruta...

Men man kan alltid hoppas det blir mindre nästa år?!

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 04:46 »
Inga maskar här gudskelov. Annars kan man göra med dem som min mor gjorde - koka med dem i sylten för att höja proteinhalten. :)

Björn T

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 aug-11 kl 17:41 »
Vanliga hallon har vi gett upp med här hemma, fullt med mask om man inte sprutar. Istället har det blivit hösthallon som är helt fria från mask.

Solklart

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-11 kl 21:48 »
Jag har hört att man inte ska kasta angripna hallon i närheten av hallonbuskaget. Då bäddar man för nya angrepp året därpå.

Ta med angripna hallon därifrån eller kasta iväg dem långt alltså.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Jenova

• Halland
« Svar #7 skrivet: 20 aug-11 kl 09:54 »
När jag växte upp var jag och några släktingar ute och plockade vildhallon. En av dem åt bären utan att titta efter mask först och jag frågade varför. Han svarade att masken äter hallon och smakar därför hallon så det känns inte om det skulle vara en mask i. Tänkvärt!

Jag vill däremot inte äta maskarna. Man kan lägga hallonen i en plastburk ämnad för sallad (man får ju inte göra reklam men plastburkarna går bara att köpa vid hemförsäljning). Den burken har ett lock med en upphöjning i mitten. Om man lägger hallonen i den burken med locket på, i kylen över natten eller några timmar, så har maskarna samlats i locket. Man tar försiktigt av locket och spolar bort maskarna. Det kanske fungerar med vanlig plastburk också, jag har inte prövat det. Sedan kan äta dem, göra tårta eller sylt utan extra protein. Har också märkt att om man kokar sylt så kryper maskarna upp när det börjar bli varmt och det är lätt att ta bort dem.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-11 kl 10:50 »
Här möglar de.
Maskarna äter jag nog ::)
Hedemorahöns

Björn T

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 aug-11 kl 17:56 »
Maskarna i mina hallon har inte smakat hallon iaf, det kan jag lova. Smakar så vidrigt att det inte går att äta hallonen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 21 aug-11 kl 09:10 »
Då har jag inte ätit maskarna  ;)
Kanske bärfis du fått i mun :P
Hedemorahöns

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 sep-11 kl 18:35 »
Vanliga hallon har vi gett upp med här hemma, fullt med mask om man inte sprutar. Istället har det blivit hösthallon som är helt fria från mask.
Instämmer med dig. Hösthallon är en gudagåva. Autumn Bliss ger hallon juli, aug, och fortfarande nu i sept! Man kapar allt på hösten, slipper sålla ut och gallra flera gånger per år!
Det har ju regnat så mycket i Skåne i sommar så vi har fått massor med stora fina underbara bär.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 25 sep-11 kl 21:38 »
skaffa höns! (om du inte redan har) hallonängern övervintrar i jorden under buskarna och kläcks under sommaren. vi hade hönsen i en hage som vi slog upp runt hallonbuskarna i  maj (de nya årsskotten måste ha blivit  3-4dm höga innan man släpper in hönsen annars skadar de skotten) hönsen äter nog upp larverna eller så är det deras konstanta krafsande i jorden som stör larverna. men hallonen blev i princip helt utan larver/mask. man slipper rensa ogräs mellan buskarna oxå! i juli när hallonen börjar mogna är det dock bra att flytta hönsen annars plockar de bären oxå

gulhare

« Svar #13 skrivet: 10 okt-11 kl 21:00 »
Herberts hallon har mycket bra info om hallon. Bla att plocka alla bär inklusive nedfallna för att slippa hallonänger. Ett annat, mycket mer drastiskt råd är att kapa ned hallonen ett år, då kan de inte heller överleva (hos dig i alla fall).
länk : http://www.hallonplantor.se/

Plus. Info. Aska vill inte hallon ha har jag förstått. Sök på hallon och aska så får du se.
« Senast ändrad: 10 okt-11 kl 21:05 av gulhare »

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser