Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  StängselSverige  (läst 40929 gånger)

silverzurfaren

• Västergötland
SV: StängselSverige
« Svar #160 skrivet: 25 aug-11 kl 23:53 »
hästarna går å mumsar på det som faller.. dom går inte i ekskog men dom har ju lite tillgång ändå.. klart det är giftigt men om dom "vänjer sig" så verkar varken får eller hästar ta nån skada..

tog lite bilder idag med mobilen. ska se om jag får upp dom sen.. jobbar ju 4-skift så jag har ju natten på mig..

« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 00:25 av silverzurfaren »
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

silverzurfaren

• Västergötland
« Svar #161 skrivet: 26 aug-11 kl 00:42 »
så där! då var bilder på fårnätet upplagda! här i hemsjö finns bara gott om en sak.. sten i marken!
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Tännlappen

• -
« Svar #162 skrivet: 26 aug-11 kl 00:52 »
Hårt spända trådar & nät är svåra att trassla in sig i, både för hästar och får.
Luriga är när Hästarna ligger och rullar sig,lätt komma in en hov i nätet.

Charlotte

• -
« Svar #163 skrivet: 26 aug-11 kl 00:58 »
Luriga är när Hästarna ligger och rullar sig,lätt komma in en hov i nätet.
Hemskast är kombinationen Fårnät och Eltråd som rekommenderas som rovdjursstängsel, fastnar dom i nätet och drar in eltråden i det hela och inte tar sig loss så dör dom till slut.
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 01:01 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tännlappen

• -
« Svar #164 skrivet: 26 aug-11 kl 01:33 »
 Kanske inte ska finnas en Häst i en hage med Fårnät överhuvudtaget.  8)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #165 skrivet: 26 aug-11 kl 09:51 »
Lite OT, men ekar är underbara träd, planterar du idag så lär de ändå inte sprida så mycket ekollon under din livstid, lätt som en plätt att stängsla bort om tillfälligt om man har något enstaka, På mitt tidigare arrende så var enda skuggan i sommarhagen en ekdunge, hästarna fick beta där först och inte då ollonen var mogna, däremot har jag vildäpple i hagen, de tar de direkt från träden, och jag har massor av bokollon men vet inte om hästarna äter dem, hitintills inga problem med dem iallafall.

Här växer ek som ogräs och fort växer dom också, vi gjorde misstaget att för 15 år sen spara ett skott vid tomgränsen, det trädet fick vi ta ner nu i sommar, ersatt av ett skott 10 meter längre bort nu och då hade jag ett 50 tal skott att välja mellan på en ganska liten yta kring vår brunn.

Ekar börjar ge ekollon tidigt också och jag vill/kan inte ha så mycket ek i våra hagar med djur, då skulle jag inte kunna använda någon hage på hösten. Eftersom ek förstör hästar och fårs njurar så tycker jag inte det är lämpliga träd att ha i mina hagar över huvud taget, men den som har vägarna förbi och vill ha kan få plocka hur mycket ogräsfrö den vill på våra marker.

jag kanske skulle skippa en av hagarna där det blev kvar en stor ek och odla ek-stolpar istället  ;D

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Kira

• Småland
« Svar #166 skrivet: 26 aug-11 kl 09:54 »
Kanske inte ska finnas en Häst i en hage med Fårnät överhuvudtaget.  8)
Hade för mig att det var förbjudet. Grannen som har nöt och får säger att det inte är tillåtet med fårnät till nöten heller. Svårt det där med växelbete.
Jag är motståndare till all järntråd till hästhagar eftersom det kan orsaka mycket svårare skador på hästar än vad elband kan göra. Men skaderisken är ju beroende på hurdanna hästar man har, livliga fullblodshästar eller lugna raser, föl, unghästar, rymmare eller lättstängslade. Mina är  i alla åldrar, livliga, de äldre lättstängslade, de yngre mer på upptäcksfärd (viktigt att elen funkar varje dag, de lyssnar efter knäppen i stängslet).
Allt gammalt fårnät, rostig taggtråd och järntråd som vi röjt från våra marker (åtskilliga hästsläp till tippen) men fortfarande finns det lite kvar ute på mossarna, tyvärr, gör mig kanske ännu mer anti, elband är ju faktiskt enklare att demontera.
Då jag mina hagar är insprängda i skogslandskapet känns det viktigt att stängsla så lite som möjligt, vill inte stänga av de naturliga viltstråk som passerar hagarna då de inte betas, jag tycker det känns hemskt om mina stängsel orsakar skador på viltet som försöker passera (ingen veterinärvård där för varken sår som infekteras eller avslitna senor). Inbillar mig att de vilda djuren ser banden bättre än järntråden, så de kan hoppa över istället för att rusa igenom.

pålle

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 26 aug-11 kl 10:05 »
Hade för mig att det var förbjudet. Grannen som har nöt och får säger att det inte är tillåtet med fårnät till nöten heller. Svårt det där med växelbete.
Jag är motståndare till all järntråd till hästhagar eftersom det kan orsaka mycket svårare skador på hästar än vad elband kan göra. Men skaderisken är ju beroende på hurdanna hästar man har, livliga fullblodshästar eller lugna raser, föl, unghästar, rymmare eller lättstängslade. Mina är  i alla åldrar, livliga, de äldre lättstängslade, de yngre mer på upptäcksfärd (viktigt att elen funkar varje dag, de lyssnar efter knäppen i stängslet).
Allt gammalt fårnät, rostig taggtråd och järntråd som vi röjt från våra marker (åtskilliga hästsläp till tippen) men fortfarande finns det lite kvar ute på mossarna, tyvärr, gör mig kanske ännu mer anti, elband är ju faktiskt enklare att demontera.
Då jag mina hagar är insprängda i skogslandskapet känns det viktigt att stängsla så lite som möjligt, vill inte stänga av de naturliga viltstråk som passerar hagarna då de inte betas, jag tycker det känns hemskt om mina stängsel orsakar skador på viltet som försöker passera (ingen veterinärvård där för varken sår som infekteras eller avslitna senor). Inbillar mig att de vilda djuren ser banden bättre än järntråden, så de kan hoppa över istället för att rusa igenom.
Där har du fel  då ja har sett o hyggliga skader på häst men just el band och rep dom skär både in och bränner så att såret blir mer svårläkt  det är i vilket fall min erfaren het  .

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #168 skrivet: 26 aug-11 kl 10:22 »
hästarna går å mumsar på det som faller.. dom går inte i ekskog men dom har ju lite tillgång ändå.. klart det är giftigt men om dom "vänjer sig" så verkar varken får eller hästar ta nån skada..

tog lite bilder idag med mobilen. ska se om jag får upp dom sen.. jobbar ju 4-skift så jag har ju natten på mig..

Små mängder klarar dom men en del djur får smak på det och då dör dom av njursvikt, vänja sig vid gift gör man inte.

Det är som att säga att man vänjer sig vid alkohol, mig veterligen är det då man är alkaliskt och första steget till en förstörd kropp är ett faktum. Jag har fått uppgifter om att det dör bevisligen 2-3 hästar per år av ek och sen har man alla där dödsorsaken inte blir utredd och jag vill inte att något av mina djur ska dö för att jag inte röjer undan det jag kan röja undan ur hagarna.
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
« Svar #169 skrivet: 26 aug-11 kl 10:46 »
Jag tycker vanlig 'tunn' järntråd är bäst till de flesta djurslag, leder ström bra och går av om ett djur panikrusar mot den. Däremot undrar jag om den funkar till Rovdjursstängsel eller om den är för svag för att klara sträckningen som behövs, speciellt om man har både jordade och ojordade trådar i stängslet? För om dom nuddar varandra blir det ju strömlöst...
Jag har haft ett föl som gjorde ett paket med snören av sig själv med hjälp av elband, därför är jag skeptisk till såna. Det var rena turen att vi var hemma och såg vad som hände så vi kunde trassla ut föl och elband.
Mig veterligen är det taggtråd som är förbjudet till häst, inte fårnät. Och fårnät/el rekommenderas ju som rovdjursstängsel trots att jag tycker det verkar livsfarligt...
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 26 aug-11 kl 10:51 »
Jag tycker vanlig 'tunn' järntråd är bäst till de flesta djurslag, leder ström bra och går av om ett djur panikrusar mot den. Däremot undrar jag om den funkar till Rovdjursstängsel eller om den är för svag för att klara sträckningen som behövs, speciellt om man har både jordade och ojordade trådar i stängslet? För om dom nuddar varandra blir det ju strömlöst...
Jag har haft ett föl som gjorde ett paket med snören av sig själv med hjälp av elband, därför är jag skeptisk till såna. Det var rena turen att vi var hemma och såg vad som hände så vi kunde trassla ut föl och elband.
Mig veterligen är det taggtråd som är förbjudet till häst, inte fårnät. Och fårnät/el rekommenderas ju som rovdjursstängsel trots att jag tycker det verkar livsfarligt...
Mvh
Charlotte
Där är vi ju enade för en gångs skull :)

Kira

• Småland
« Svar #171 skrivet: 26 aug-11 kl 10:58 »
Där har du fel  då ja har sett o hyggliga skader på häst men just el band och rep dom skär både in och bränner så att såret blir mer svårläkt  det är i vilket fall min erfaren het  .
Har också sett svåra skador efter elrep, Agria är skeptisk mot elrep om man inte andvänder avsäkrare som går av då stängselet utsätts för stort tryck. Däremot har jag inte sett bevis på skador orsakade av elband.
Principen normalt för häststängsling är att stängslet ska ryka utan att skada hästen. Några hästar i fullt sken genom ett stängsel är otroliga krafter, som spränger vilket stängsel som helst, rent teoretiskt är anläggningsytan på det de springer emot avgörande för hur djupa skadorna blir.

Jag tror också att ju mer hästar ser av stängslet desto större chans att de ser det även då de har panik. Sen finns det ju klantiga hästar eller hästar med otur som lyckas stoppa in benen i stängslet då de rullar sig, kiar sig, leker eller sparkar (brunstsparkar, insektssparkar etc) och kan hamna emellan trådarna. Jag sätter därför brett elband överst och smalare nederst. Vilket med automatik blir högst spänning på översta tråden eftersom den har flest ledare och lite mindre nedåt, men det märker inte hästen, i allafall inte mina hästar. 

Kira

• Småland
« Svar #172 skrivet: 26 aug-11 kl 11:05 »
Mvh
Charlotte

Vad hade du för elband, gick elbandet av? Föl är knepiga vad som helst kan hända...som att ha småbarn igen ;)
Själv råkade jag ut för att ett föl höll på att drunkna i ett litet vattentråg i hagen, fick bli hink utan handtag försättningsvis.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #173 skrivet: 26 aug-11 kl 11:57 »
Man ska undvika fårnät till häst och troligen inom en framtid kommer det bli förbjudet.

Får hästen in en hov i fårnätet kommer nätet dras åt och med väldiga skador som följd och får går bara att inhägna med el så varför lägga jobb på något som är farligt för hästar när nu hästar och får kompletterar varandra så bra som betes djur.
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
« Svar #174 skrivet: 26 aug-11 kl 12:07 »
Vad hade du för elband, gick elbandet av? Föl är knepiga vad som helst kan hända...som att ha småbarn igen ;)
Själv råkade jag ut för att ett föl höll på att drunkna i ett litet vattentråg i hagen, fick bli hink utan handtag försättningsvis.
Den bredaste sorten från Granngården, detta var mer än tjugo år sedan så jag minns inte om det var AlfaLaval eller något annat märke.
Bandet gick inte av, däremot flög isolatorerna ur vartefter hon sprang hit och dit och lindade in sig till hon ramlade ihop som ett väl inslaget paket.
Dock fick hon inga skador av bandet :)
Mvh
Charlotte

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #175 skrivet: 26 aug-11 kl 12:19 »
Den bredaste sorten från Granngården, detta var mer än tjugo år sedan så jag minns inte om det var AlfaLaval eller något annat märke.
Bandet gick inte av, däremot flög isolatorerna ur vartefter hon sprang hit och dit och lindade in sig till hon ramlade ihop som ett väl inslaget paket.
Mvh
Charlotte

Dom har ändrat reglerna för el-rep och el-band idag går dom av det gjorde dom inte för 20 år sen jag klippte just ner mina äldsta och dom var sega *censur* och direkt livsfarliga om en häst fastnade, dom som man köper idag går av mycket lättare.

Det är ju bra att utvecklingen går framåt på 20 år  :-*
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
« Svar #176 skrivet: 26 aug-11 kl 12:22 »
Dom har ändrat reglerna för el-rep och el-band idag går dom av det gjorde dom inte för 20 år sen jag klippte just ner mina äldsta och dom var sega *censur* och direkt livsfarliga om en häst fastnade, dom som man köper idag går av mycket lättare.

Det är ju bra att utvecklingen går framåt på 20 år  :-*
Men hur funkar det med att spänna dom vid rovdjursstängsling?
Eller är det bara vid "knyckar" dom går av, inte vid "segdragning"?
Jag tycker både band och rep leder ström alldels för dåligt på vintern, blir det rimfrost på så funkar det inte bra.
Mvh
Charlotte

Kira

• Småland
« Svar #177 skrivet: 26 aug-11 kl 12:23 »
Mvh
Charlotte
Ibland känner man sig verkligen vilse i stängslingsdjungeln. Själv stängslar jag med låga plaststolpar och två elband på mina tillfälliga sommarbeten där de äldre hästarna går, verkligen inte att rekommendera om man har hopphästar; -en hästgård i närheten måste ha väldigt höga staket då det förekommer att några av tävlingshästarna hoppar in och ut ur hagarna precis som rymningsfåren. Ganska skoj att se men de är inte så glada över det och det kan man väl förstå ;D

Kira

• Småland
« Svar #178 skrivet: 26 aug-11 kl 12:40 »
Men hur funkar det med att spänna dom vid rovdjursstängsling?
Eller är det bara vid "knyckar" dom går av, inte vid "segdragning"?
Jag tycker både band och rep leder ström alldels för dåligt på vintern, blir det rimfrost på så funkar det inte bra.
Mvh
Charlotte
Jag har franska elband i mina permanenta vinterhagar, de ska löpa fritt i isolatorerna och spännas med särskilda spännare. Hur bra de leder ström på vintern jämfört med sommaren har jag inte undersökt, djuren lär sig att undvika tråden efter ha gått på en eller annan smäll.

Det är därför denna tråden kan vara intressant, de flesta av oss kan stängsla inne våra djur men hur gör man detta optimalt samtidigt som man sam/växelbetar eller stänger ute oönskade besökare är den mest aktuella frågan tycker jag. En löshund som får en stöt första gången mot ett elstängsel gör nog inte fler försök det berättar iallafall jägarna här omkring och så har mina egna hundar också reagerat. Jag tror dock att rovdjur kan lära sig hantera situationen på ett annat sätt.  Vargen tex kommer nog lägga många timmars funderingar på om och hur han ska forcera stängslet då maten finns dukat innanför. Lodjuret kan ju klättra i träd...så stängsel lär ju inte hindra den...och björn har vi ingen här nere i Småland.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #179 skrivet: 26 aug-11 kl 13:05 »

Citera
En löshund som får en stöt första gången mot ett elstängsel gör nog inte fler försök det berättar iallafall jägarna här omkring

En av mina kändisar elittävlar i IPO. Dressa hundar är ytterligt heta. När de passerade en hage uppfattade hunden framrusande tjurarna som ett hot och gjorde ett utfall. Tog med sig hundratals meter elstängsel. Det bekom honom inte det minsta men klart att bonden blev förbannad. ;D
Hangarhundsämnet vi födde upp åt försvaret brydde sig inte heller. Hon pep till men var där strax igen. Helst gick hon precis där aggregatet står.

Så tillåt mig att behålla en viss skepsis mot "rovdjursäkra" hagar. Det blir Husqvarana-klippning i fortsättningen också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser