Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  StängselSverige  (läst 40949 gånger)

JBF

• Småland
SV: StängselSverige
« Svar #140 skrivet: 23 aug-11 kl 07:40 »
LG-produkter har fjädrar för 44 kr/st, billigare om man köper flera.

Rusta har båtförtöjningsfjädrar för en tjuga! Har fungerat i ca tre år nu!
//Smålänningen
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 23 aug-11 kl 08:01 »
Ännu en stängselfjäder, denna för 34 kr (inkl moms, pålle). Det står dock inte om denna är rostfri.

http://www.lantbutiken.se/butik/stangselfjader-och-strackfjader-for-elstangsel/199-stangselfjader-for-elstangsel-och-stangselhandtag-7393609084100.html

pålle

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 23 aug-11 kl 08:10 »
Ännu en stängselfjäder, denna för 34 kr (inkl moms, pålle). Det står dock inte om denna är rostfri.

http://www.lantbutiken.se/butik/stangselfjader-och-strackfjader-for-elstangsel/199-stangselfjader-for-elstangsel-och-stangselhandtag-7393609084100.html
Känns för klen  bara om det blir lite längd på.

Broberg

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 23 aug-11 kl 08:40 »
Känns för klen  bara om det blir lite längd på.

Varför känns den för klen? Den ser ut som de brukar och har samma mått.

pålle

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 23 aug-11 kl 09:18 »
Varför känns den för klen? Den ser ut som de brukar och har samma mått.
Titta man på den på LG som kosta 61kr så värkar den betydligt rejälare  var för ska den va så lång för om den inte är mjuk.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 23 aug-11 kl 10:00 »
Den skall vara lång för att vara töjbar. Jämför man bilderna så tycker jag de är tämligen lika.

Kira

• Småland
« Svar #146 skrivet: 23 aug-11 kl 10:01 »
Ja, det där är väl i stort sett åkermarkbete? Såna hagar flyttar och ändrar vi också lite varje år.
Det är stor skillnad om man gör naturbeteshagar i skogen med sten och berg...
Bara hörnstolparna tar en himla tid, jag tror inte tidsberäkningen är så där himla fel om man slår ut tiden det tar för att fästa varje stolpe där en naturbeteshage behöver göra en knix och räknar om det i hur lång hagen är.
Däremot röjningen kanske är uträknad på hur lång tid det tar att röja skog?
Jag röjer bara under tråden men i exemplet verkar man röja en mindre gata runt stängslet också?
Mvh
Charlotte
Jag orkar inte räkna efter hur många hektar jag stängslat under mitt liv...mest på åkermark eller gamla betesvallar...och för hästar. Jag har haft hästar i Västmanland och Skåne och jag lovar jag drog ingen vinstlott (ang stängsling) då jag flyttade till södra Småland. Sätta stolp här är i vårt stenrike är verkligen inte det lättaste. Att sedan bygga fårhagar i sådan terräng där jag aldrig skulle släppa mina hästar (pga av skaderisk med sten i riktigt ojämn terräng) det är någonting mycket arbetskrävande. Angående slyröjning är det väl en bra taktik att röja undan slyet ordentlig så kan man gå med grästrimmern de andra gångerna under betesperioden. Röjaren för sly är tyngre och jobbigare att gå med, dessutom finns en skaderisk med knivarna.

pålle

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 23 aug-11 kl 10:17 »
Den skall vara lång för att vara töjbar. Jämför man bilderna så tycker jag de är tämligen lika.
Jo dom två är lika men det var ju inte den ja mena i från LG utan den grövre.

Kira

• Småland
« Svar #148 skrivet: 23 aug-11 kl 10:22 »
Det är jag som stängslat alla dessa oändliga hektar med travalerhorses och tydligen finns det en viss skeptism kring
om det faktiskt är möjligt

Våra stängsel var inte direkt speciella. Vanliga 150 cm stolp som köps i pallar om 136 i varje på grangården. Dessa slogs ner med vanlig hederlig slägga och ett jordspätt. Två isolatorer i regel på varje stolp, på vissa sträckor tre. Tråden var galvaniserad ståltråd som även den finns på granngården. Grindöpningar på lite olika ställen för att kunna ta sig in och ut på lätta sätt och vissa kortare sträckor fanns det träd att använda istället för stolp och då behövdes bara isolatorer. På träden behövdes ofta tre isolatorer på grund av den ojämna marken under.

Visst krävs det en viss slyröjning på sina ställen men det är bara att ta handyxan och handskar.

Från min sida är det inte skeptism, jag vet att det finns människor som är bättre skapta för fysiskt arbete än vad jag är, önskar jag vore både längre och starkare. Dock är det jättebra med bilder så vi inte pratar om olika saker. I mitt fall är det skogshagar som jag har bekymmer med stängslingen i. Betena på vallarna är enklare. Dock får man lägga ganska mycket tid på att röja sly runt stengärsdgårdarna som löper kring allt här nere. Stängslar man på "varg/loinhoppningsavstånd" från stenmurarna får man faktiskt en bred gata av sly att röja varje år (mellan mur och stängsel). Allt sly älskar att växa upp i kanterna kring stenmurar (stenmurarna ligger på massor av sten som lagts under dem och är på så sätt naturliga stenkistor vilket ger goda förhållanden för vattenförsörjning till träd och buskar i närheten). Röja förhand med yxa är för tidskrävande här är det röjklinga som gäller och inte ens det är lätt på vissa av våra marker.

Vad jag förstår är det hästhagar eller? Förmodar att trådarna är satta så det lätt kan kompletteras med undre tråd om man skulle behöva. Själv har jag gjort en tolk (en tunn ribba med måtten utmärkta) så jag sätter alla isolatorer på hästrådarna på exakt samma höjd då blir det lättare att komplettera med en eller två lägre trådar nederst, längre fram om jag ska ha fåren där. Vissa människor har otroligt bra ögonmått som håller en heldagsstängsling, mitt ögonmått svajar ibland ;) Jättebra med bilderna, hoppas flera lägger in bilder.
« Senast ändrad: 23 aug-11 kl 10:25 av Kira »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #149 skrivet: 23 aug-11 kl 10:26 »
Jag orkar inte räkna efter hur många hektar jag stängslat under mitt liv...mest på åkermark eller gamla betesvallar...och för hästar. Jag har haft hästar i Västmanland och Skåne och jag lovar jag drog ingen vinstlott (ang stängsling) då jag flyttade till södra Småland. Sätta stolp här är i vårt stenrike är verkligen inte det lättaste. Att sedan bygga fårhagar i sådan terräng där jag aldrig skulle släppa mina hästar (pga av skaderisk med sten i riktigt ojämn terräng) det är någonting mycket arbetskrävande. Angående slyröjning är det väl en bra taktik att röja undan slyet ordentlig så kan man gå med grästrimmern de andra gångerna under betesperioden. Röjaren för sly är tyngre och jobbigare att gå med, dessutom finns en skaderisk med knivarna.

Är ju det jag sagt, vi ska inte ha får i skogarna, vi ska ha .......... :-X! Grattis & välkommen till Stenriket. Har du fått upp några.....några.....ehhhhhh.....öööööööööööööööööööööh,  ::) några rovdjurssäkra metrar än?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #150 skrivet: 23 aug-11 kl 11:19 »
Vi stängslar för häst och jag förstår att det krävs mer runt stengärsgårdar. Hästar är ju relativt lätt, det är elen som är svårt när det gäller stora marker. Det krävs bra aggregat med superstarka batterier och gärna solceller. Ialla fall när det kommer till shettisar som är tämligen envisa  :o

Men det är som du säger det är lättare att komplettra hästhagar och ofta blir det en extra tråd längre ner just för de små rackarna och ett plus är även att det sällan behövs stängslas för varg då hästar i stort sett alttid hinner undan, undantag finns såklart.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

silverzurfaren

• Västergötland
« Svar #151 skrivet: 25 aug-11 kl 01:26 »
själv sätter jag mest fårstängsel.. med egengjorda stolpar av ek. billigare att klyva eget än att betala för tryckta stolpar som inte håller att slå ner. (brukar få avbryta frispelen på klubbskaget på liseberg efter nån kvart..)ska se ifall jag inte kan fota några meter å få lite kommentarer om vilka fel jag gör.. har ju bara stängslat i några år å e helt självlärd.. däremot så skulle jag vilja ha lite tips om hur man kombinerar häst å fårhagar.. hör hela tiden från frun att det inte e lämpligt att ha fårnät på ena sidan å sätta isolatorer  med rep på andra sidan för att "hästar e klantiga"
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

tinna.m

• Skåne
« Svar #152 skrivet: 25 aug-11 kl 03:04 »
Citera
hör hela tiden från frun att det inte e lämpligt att ha fårnät på ena sidan å sätta isolatorer  med rep på andra sidan för att "hästar e klantiga"
Hårt spända trådar & nät är svåra att trassla in sig i, både för hästar och får.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #153 skrivet: 25 aug-11 kl 06:01 »
själv sätter jag mest fårstängsel.. med egengjorda stolpar av ek. billigare att klyva eget än att betala för tryckta stolpar som inte håller att slå ner. (brukar få avbryta frispelen på klubbskaget på liseberg efter nån kvart..)ska se ifall jag inte kan fota några meter å få lite kommentarer om vilka fel jag gör.. har ju bara stängslat i några år å e helt självlärd.. däremot så skulle jag vilja ha lite tips om hur man kombinerar häst å fårhagar.. hör hela tiden från frun att det inte e lämpligt att ha fårnät på ena sidan å sätta isolatorer  med rep på andra sidan för att "hästar e klantiga"

På trästolpar finns en metallhatt att sätta på medan man slår ner stolpen så spricker dom inte, satsa på som kraftigare i hörnen spänn tråden och använd tunnstolpar mellan eller den typen som man bara trycker ner med foten. Använd inte dom i vit plast för dom spricker efter några år av UV-ljuset.

När det gäller får när och häst så är det inte någon bra lösning så är fler täta el-trådar mycket bättre, när det gäller skaderisken och i alla fall mina får har en väldig respekt för eltråden,
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

silverzurfaren

• Västergötland
« Svar #154 skrivet: 25 aug-11 kl 06:36 »
tror jag kommer fortsätta med egentillverkade ekstolpar.. billigare, miljövänligare å hållbarare. växer ju ekar som stått "lite för tätt" i partiåminut här på markerna.. 9 meter stam ca 25 cm i diameter i botten å 1,5 m stolpar. en yxa i änden mitt i å sen 6 eller 4 stolpar / 1,5 m. spetsa med motorsågen å vips, så slapp man å åka iväg å köpa stolpar!
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Kira

• Småland
« Svar #155 skrivet: 25 aug-11 kl 11:06 »
tror j
ag kommer fortsätta med egentillverkade ekstolpar.. billigare, miljövänligare å hållbarare. växer ju ekar som stått "lite för tätt" i partiåminut här på markerna.. 9 meter stam ca 25 cm i diameter i botten å 1,5 m stolpar. en yxa i änden mitt i å sen 6 eller 4 stolpar / 1,5 m. spetsa med motorsågen å vips, så slapp man å åka iväg å köpa stolpar!

Lyckliga du som har gott om ek, här nere är ekarna nästan lika utdöda som vargen ;)
Allt vad ek hette sågades ner på 1600-1700 talet för att staten skulle kunna bygga skepp, sedan dess har det moderna skogsbruket gillat gran för mycket. (Jag är lite anti-gran älskar lövträd det var därför jag skaffade får). Impregnerade stolpar är mitt enda möjliga val. Lägg gärna in en bild på ditt stängsel.

Tännlappen

• -
« Svar #156 skrivet: 25 aug-11 kl 18:00 »
Kolla om inte Lantmännen säljer klyvda ekstolpar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #157 skrivet: 25 aug-11 kl 20:16 »
Lyckliga du som har gott om ek, här nere är ekarna nästan lika utdöda som vargen ;)
Allt vad ek hette sågades ner på 1600-1700 talet för att staten skulle kunna bygga skepp, sedan dess har det moderna skogsbruket gillat gran för mycket. (Jag är lite anti-gran älskar lövträd det var därför jag skaffade får). Impregnerade stolpar är mitt enda möjliga val. Lägg gärna in en bild på ditt stängsel.

Man kanske skulle samla ekollon och sälja så folk kunde så ek på sina marker, jag räkna ek som ogräs eftersom det inte heller är bra för får/hästar att äta.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Kira

• Småland
« Svar #158 skrivet: 25 aug-11 kl 23:17 »
Man kanske skulle samla ekollon och sälja så folk kunde så ek på sina marker, jag räkna ek som ogräs eftersom det inte heller är bra för får/hästar att äta.
Lite OT, men ekar är underbara träd, planterar du idag så lär de ändå inte sprida så mycket ekollon under din livstid, lätt som en plätt att stängsla bort om tillfälligt om man har något enstaka, På mitt tidigare arrende så var enda skuggan i sommarhagen en ekdunge, hästarna fick beta där först och inte då ollonen var mogna, däremot har jag vildäpple i hagen, de tar de direkt från träden, och jag har massor av bokollon men vet inte om hästarna äter dem, hitintills inga problem med dem iallafall.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #159 skrivet: 25 aug-11 kl 23:32 »
Vi har haft någon enstaka ek i hagen under årens gång. Ingen häst rörde dem förutom en av dem som mumsade lite förstrött. Och så var det med det.
Har man mycket ek så kan man stängsla bort men lite ekollon här och var gör inget. Däremot om hästar inte har något bete kvar så är risken att de går på dem.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser