Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodra med jäst foderblandning?  (läst 10894 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Fodra med jäst foderblandning?
« Svar #20 skrivet: 09 aug-11 kl 12:48 »
Jag har gett foder som luktat lite till mina och inte sett någon ökad dödlighet, det kan bero på så mycket annat också.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 09 aug-11 kl 12:55 »
Det är säkert så , men varför chansa med 7kg socker = 49kr ?

mvh edward :P

KASTA SKITEN !
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 aug-11 kl 12:57 »
Sätt dit ett jäsrör och heja på ..

mt_knot

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 09 aug-11 kl 13:15 »
Edward, det är inte kostnaden som bekymrar, utan det var ju att slänga något i onödan som var haken. Plus eventuella nackdelar för bina också.

Och det blir ingen mjöd i år, har för mycket annat att fixa med först, och 2 kg i 10 liter blir nog inte bra, men nästa år sätter jag nog en sats.

Johan

Edward.

• Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 09 aug-11 kl 13:26 »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 aug-11 kl 13:53 »
DESTILLERA GODISET!

Lindell

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 aug-11 kl 14:34 »
Koka sylt!

mt_knot

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 09 aug-11 kl 14:47 »
Man skulle ju kunna köra det i saftmajan och få ut ett par droppar "livselixir" ;)

Gideon i Roslagen

« Svar #28 skrivet: 09 aug-11 kl 19:51 »
För några år sedan så lanserades ett foder som kallades för Invintra. Några vänner till mig värmde honungslösning får ännu några år sedan för att använda som foder. I bägge fallen så blev det en substans i fodret som skapade utsot med en massa döda samhällen. Detta på grund av den långa uppvärmningen. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det ämne som bildades heter. Så rent ut sagt så släng skiten det är för stora risker med att använda det.  Hälsningar Gidde

Edward.

• Gästrikland
« Svar #29 skrivet: 09 aug-11 kl 21:46 »
så släng skiten

Släng skiten  ;D

Sune Johansson

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 09 aug-11 kl 22:26 »
För ett antal år sedan kom ett nytt vinterfoder "Invintra". Detta socker hade utsatts för hög temperatur. Det är inte seriöst att rekommendera "destillera" eftersom nära 95% av samhällena med "Invintra" dog. Använd kranvarmvatten när du gör ditt vinterfoder av socker. Jag har övervintrat 5 samhällen i 26 år utan en enda vinterförlust. Koka inte!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 09 aug-11 kl 22:42 »
Fast poängen är ju att man inte behöver koka, och inte heller ha det varmt länge. Alkohol övergår i gasform vid ganska låg temp, kommer inte ihåg nu, men typ inte mer än 80 i alla fall. Socker kan bli extremt varmt, men man får ju inte vara dummare än att man kan använda termometer. Vad jag vet händer inget alls rent kemiskt med socker förrän man når temperaturer som är väsentligt högre än 100o.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #32 skrivet: 10 aug-11 kl 00:27 »
Händer det inte något med honungen om man kokar det som gör att bierna inte kan spjälka/smälta det i tarmarna ?Varför riskera det om det rör sig om små mängder ?

Vet inga grad antal , men om och när man värmer upp det minsta lilla som karameliserar smittar ner de hela och gör det obrukbar som bi foder så....... . .. . .. .

SLÄNG SKITEN !

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 10 aug-11 kl 06:53 »
Eller så läser man på och lär sig något innan man fattar ett beslut. Kunskap är väl ändå målet med alternativ.nu, för att inte tala om målet med livet. I min värld i alla fall.

Jag vägrar acceptera något som helst som en absolut sanning utan att läsa på själv och skaffa kunskap.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 10 aug-11 kl 14:02 »
Eller så läser man på och lär sig något innan man fattar ett beslut.

när man värmer upp det minsta lilla som karameliserar smittar ner de hela och gör det obrukbar som bi foder

Eller så kan man ge det till bierna med utsot som resultat .

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 10 aug-11 kl 20:50 »
Jo, det stämmer säkert att karamelliserat socker inte är bra. Men jag har kokat godis många gånger, det kräver betydligt högre temperatur än ca 80 för att socker ska karamelliseras. Jag förringar inte din erfarenhet, det blev säkert så i ditt fall, men säger bara att om det är karamelliseringen som är problemet, så är det inget problem att koka bort alkoholen, då temperaturintervallerna skiljer sig kraftigt. Är det något annat som är problemet, så kan det mycket väl hända att det blir problem vid lägre temperaturer, men det har jag ännu inte lyckats läsa mig till.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #36 skrivet: 10 aug-11 kl 21:43 »
Det ämnet som diskuterats som farligt för bina är HMF. Det finns väldigt bra att läsa om HMF på wikin: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxymethylfurfural (förutom att gränsen i Sverige är 15 mg/kg)

HMF bildas naturligt av fruktos i en sur miljö. Hur snabbt det bildas beror på temperaturen. Beeman har ett bra diagram på sin sida: http://beeman.se/research/honung-1.htm

Jag vet inte vilken nivå som är farlig för bin, men förgiftningar har ju skett så det finns anledning att vara försiktig. För människor har man visst inte kunnat visa att något samband mellan intag och hälsoeffekter, gränsen är lågt satt för att kunna visa på att honungen inte "misshandlats" på väg till konsument.

Normalt är det ofarligt att koka sockerlösning av vanligt socker eftersom vanligt socker inte är fruktos. Men just i detta fallet finns en honungsinblandning och det är denna som kan ge upphov till HMF.

Hittar du gränsen för vad som är giftigt för bin av HMF kan du räkna ut om det går att koka bort spriten.

mcrae

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 20 apr-16 kl 10:08 »
Hittade den gamla tråden där HMF som bildas i kokt honung nämnds som farligt för bina. Däremot förstår jag att diskussionen gäller invintring på jäst eller kokad pga jäsning honung.
Jag ville fråga är det like farligt att drivfodra med sånt honungblandning nu på våren när bina har redan rensat tarmarna och flyger jämt.
« Senast ändrad: 20 apr-16 kl 11:44 av mcrae »

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser