Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodra med jäst foderblandning?  (läst 10902 gånger)

mt_knot

• Skåne
Fodra med jäst foderblandning?
« skrivet: 09 aug-11 kl 11:34 »
Jag gjorde en foderblandning med socker (50%)och lite honung från rengöring efter slungning och tappning, blev sängliggandes i feber en vecka och nu har blandningen såklart börjat jäsa, trots förvaring i kyl.
Kan jag fodra med den ändå????
Om inte, vad kan hända, blir bina fulla eller kan det öka risken för jäsning i foderramarna?

Johan

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Fodra med jäst foderblandning?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 11:47 »
 ;D Det är nog dax att göra mjöd  ;D

Det du har nu duger inte till bierna  :-X , tänk om du hade barn , skulle du mata dem med mat som har börjat att mögla ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

mt_knot

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 11:54 »
Mjöd hade varit ett alternativ om det inte i grunden var en 50% sockerlösning.

Sen kan du inte jämföra jäsning och mögel, jäsning är en uråldrig konserveringsmetod och gör inte i detta fallet produkten giftig för mänsklig konsumtion, då skulle ju ingen dricka/äta öl, cider, surkål m.m. Det jag funderar över är om alkoholinnehållet (väldigt låg halt i nuläget men kan bli uppåt 10% om jag låter det hållas) kan skada bina?

Johan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 11:56 »
;D Det är nog dax att göra mjöd  ;D

Det du har nu duger inte till bierna  :-X , tänk om du hade barn , skulle du mata dem med mat som har börjat att mögla ?

Att sockerlösningen jäser är inte samma sak som att den möglar. Är det bara lite jäst bör man kunna koka upp det igen, med mer socker, och sedan ge lösningen till bina. Alkoholen avdunstar ju vid uppkokning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mt_knot

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 aug-11 kl 12:04 »
Ahhh, kokning, tänkte inte på den möjligheten, :)

Tack för påminnelsen! Nu ska det kokas bifoder, synd att slänga ju..  :)

Johan

Edward.

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 09 aug-11 kl 12:08 »
Händer det inte något med honungen om man kokar det som gör att bierna inte kan spjälka/smälta det i tarmarna ?

Varför riskera det om det rör sig om små mängder ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 12:10 »
Blandar du +60% sockerlösning och 0.4% ättika (12%) så jäser den inte under denna tid.

Jag blandar 200L vatten + (minst) 300 kg socker och 2L ättika, i mitt fall 1L 24%. Inte bara att koka upp igen lixom ...
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 12:13 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 aug-11 kl 12:12 »
Händer det inte något med honungen om man kokar det som gör att bierna inte kan spjälka/smälta det i tarmarna ?

Varför riskera det om det rör sig om små mängder ?

Ibland luktar det om dåligt urslungade ramar som stått och bina är som tokiga i dessa som luktar lite jäst. De vill väl också ha lite kul på jobbet ...

mt_knot

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 aug-11 kl 12:14 »
Jag gillar inte att slänga om det finns andra lösningar och jag har slut på socker.

Sten-Åke, tror du jag kan använda lösningen eller inte?

Johan

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-11 kl 12:15 »
Det känns nog dumt om du måste köpa ett nytt samhälle till våren för dyra pengar bara för att man snålade med ful foder på hösten , dina bin ska inte vara fulla nu , de ska bygga upp ett vinter reserv + yngla av säg med många friska bin som inte har ADHD pga att föräldrarna söp.

Snåla inte med biernas hälsa

Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 aug-11 kl 12:15 »
Jag skulle blandat i ättika och kört!

Har man ättika så möglar fodret inte heller i foderlådorna.

mt_knot

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 aug-11 kl 12:18 »
Ok, tack för alla svar. Nu ska jag försöka ta igen 1  veckas sjukfrånvaro hos bina, dom stackarna fick problem när draget på vårraps tog slut.

Johan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 09 aug-11 kl 12:22 »
Men att man blandar i ättika tar inte bort alkoholen. Ättika minskar risken väsentligt för att det ska mögla, men det var inte problemet i detta fallet.

Jag vet inte vad som händer med bina om de äter alkoholhaltig sockerlösning, men säkert är att har alkoholjäsningen kommit igång så kommer alkoholhalten att öka fram tills att man antingen kokar den eller tills torrsubstansen blivit tillräckligt hög, vilket jag inte vet om den blir i kupan. Och när torrhalten stiger så ökar definitivt alkoholhalten, det är enkel matematik att räkna ut det. Hur hög alkoholhalt tål bina?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 09 aug-11 kl 12:27 »

Här tror jag att det största problemmet ligger  :-X

Edward.

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 09 aug-11 kl 12:31 »
Hur mycket socker/honungs lösning rör det sig om ?

Var det inte någon som hade honung som bubblade i ramarna förut ?

Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 aug-11 kl 12:33 »
Men att man blandar i ättika tar inte bort alkoholen. Ättika minskar risken väsentligt för att det ska mögla, men det var inte problemet i detta fallet.

Jag vet inte vad som händer med bina om de äter alkoholhaltig sockerlösning, men säkert är att har alkoholjäsningen kommit igång så kommer alkoholhalten att öka fram tills att man antingen kokar den eller tills torrsubstansen blivit tillräckligt hög, vilket jag inte vet om den blir i kupan. Och när torrhalten stiger så ökar definitivt alkoholhalten, det är enkel matematik att räkna ut det. Hur hög alkoholhalt tål bina?

Det kan inte ha bildats några mängder alkohol i denna lösning. Det kan t ex jäsa i foderlådor som stått hela vintern hos lata biodlare med foder kvar och bina klarar sådant.
Vi ångar dem med stark myrsyra, vi sprayar mjölksyra och vi droppar oxalösyra på de stackarna och de lever även om det tar lite på bina.
De tål mera än vad man tror.

Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 aug-11 kl 12:41 »
Av vinterdödligheten räknat i 100% så står fukt, jäsning, mögel för mindre än 3% av döda samhällen, de andra 97% beror alltså på annat.

Det finns alltid risker, även med att fodra perfekt foder. Men riskerna är ändå små.

Detta är absolut inte första gången någon fått igång jäsning bland vinterfoder. Det kan börja jäsa på pallen, i foderlådan etc medan man jobbar och gör det säkert också i olika grad.
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 12:44 av Sten-Åke Lindell »

mt_knot

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 aug-11 kl 12:42 »
Det rör sig endast om 2-3 kg resthonung i mindre än 10 Liter 50% sockerlösning, det är ju inte så mycket, men tveklöst anledning till att det börjat jäsa.

Jag är som ny biodlare tacksam för all input på mina funderingar.

Johan

Lindell

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 aug-11 kl 12:45 »
10L går ju att pastörisera, så är det slutsnackat. Upp i 70 grader och låt svalna till 30 och ge till bina.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 09 aug-11 kl 12:46 »
OK , jag får krypa till korset och erkänna att under mitt första bi odlings år så var jag i samma dilemma ,  :-\

Tänkte att bierna klarar av det mesta , fick ersätta dessa samhällen som dog + ur städning + tvättning , smältning av vax , skrapning om trådning svetsafast nya mellan väggar + skaffa nya samhällen  :-\

Så om du är så snål att du vill chansa GO NUTS

« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 12:48 av Edward. »

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
Carina Hagerblad, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser