Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar till slakt, hur är färden??  (läst 25367 gånger)

gernsö

• Skåne
SV: Grisar till slakt, hur är färden??
« Svar #20 skrivet: 01 aug-11 kl 14:19 »
Mina föräldrar har en gård med lite grisar och stort antal kalvar som går som mellankalv och vuxen till slakt. grisarna slaktar vi själv hemma, och det behövs ingen  brems, bara tålamod och en stabil hand så går det lugnt och fint.
vet att detta handlar om grisar men jag kan bara ta våra kalvar som exempel. vi har användt ett par slakterier men har inte varit helt nöjd med servicen för djurens väl, så vi har bytat och har nu slutligen hittat ett bra mindre slakteri som tar väl hand om dem. Där hämtas djuren på tex onsdag morgon ( i helt nystädad lastbil med fint sågspån och friskt utsende, anländer efter ca 2 timmars transport till slakteriet och lastas av där och in i boxar( vi har varit där flera gånger och sett  det hela) de som är vana att gå ihop får dela box, andra får stå bundna och så vidare, fint rent, vattenkopp, mat och allt det där, där står de i lugn och ro till morgonen efter då de blir kollade av veterinär och sedan slaktade under morgonen.
den som hämtar är lugn, kunnig och tar tid på sig, och oftast är priserna lite bättre än på andra ställen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Luff

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 01 aug-11 kl 18:09 »
Jag menade på att den här dödsångsesten som grisarna förmodas ha ofta är inbillning från allmänhetens sida.
Ofta är dessa grisar på väg till helt andra platser än slakteriet. Till betäckning(suggpooler), till uppfödning osv.

Den gris som jag hört skrika absolut värst var en unggris som vart skitförbannad när vi äntligen hade lyckats täppa till hålet som han smet ut igenom för att råna grillen (ja han stal folks matsäckar).
Han skrek så jag sprang ut i strumplästen för jag trodde han klättrat upp iallfall och nu hade brutit benet eller åtminstone satt fast. Han stod nedanför det igentäppta hålet och vrålade rakt ut - så ilsken som bara en gris kan bli.
//Luff

Just_me

• Småland
« Svar #22 skrivet: 01 aug-11 kl 22:26 »
Jag menade på att den här dödsångsesten som grisarna förmodas ha ofta är inbillning från allmänhetens sida.
Ofta är dessa grisar på väg till helt andra platser än slakteriet. Till betäckning(suggpooler), till uppfödning osv.

Den gris som jag hört skrika absolut värst var en unggris som vart skitförbannad när vi äntligen hade lyckats täppa till hålet som han smet ut igenom för att råna grillen (ja han stal folks matsäckar).
Han skrek så jag sprang ut i strumplästen för jag trodde han klättrat upp iallfall och nu hade brutit benet eller åtminstone satt fast. Han stod nedanför det igentäppta hålet och vrålade rakt ut - så ilsken som bara en gris kan bli.

Hahahaha, oj oj det där kunde jag se framför mig :P

Mycket av det vi tror djur "känner" är bara projektioner av det vi själva känner och inget annat.
Men stress är ju aldrig bra för nått levande :( Tycker inte den transportsituationen lät trevlig alls även om det inte var till ett slakteri. (alltså den TS beskrev)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 02 aug-11 kl 00:44 »
Hahahaha, oj oj det där kunde jag se framför mig :P

Mycket av det vi tror djur "känner" är bara projektioner av det vi själva känner och inget annat.
Men stress är ju aldrig bra för nått levande :( Tycker inte den transportsituationen lät trevlig alls även om det inte var till ett slakteri. (alltså den TS beskrev)

Jag är inte säker på att TS har uppfattad transportsituationen rätt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 02 aug-11 kl 07:17 »
Annars är fakta att min styckare, hittar fler stressade grisar med förstört kött, bland de som är snarade och skjutna vilt skrikande av nån halvfull slaktare ute på gården. Många tror inte att det går att skjuta en gris utan att den är bunden med brems, något som är helt felaktigt, det går utmärkt att avliva en fritt gående.

Jag förstår inte heller varför de skulle vara fulla.
Men att man måste binda dem för att kunna skjuta dem?
Vi löste det med att vår jägarvän kom med bössan, hällde ut mat till dem - de fattade aldrig att det var något på gång ens.
Sen var det "bara" att ta hand om dom.

Jag är inte heller överförtjust i djurtransporterna, hur man än gör så blir djuren stressade, och grisar är ett väldigt högljutt släkte, så jag förstår att folk reagerar. Men oftast så låter de värre än det är.

Fordson

« Svar #25 skrivet: 02 aug-11 kl 08:19 »
Citera

Exakt, mycket bra uttryckt. Hos oss hämtar KLS (vilken transport firma det är vet jag inte..) med städad transport och proffsiga chaufförer. Lungt och sansat tas lammen in i bilen, klart att dom är något uppjagade men det är dom ju även när vi tar in och ut dom i fårhuset  för avmaskning, märkning eller vad det nu kan vara. Visst det är ledsamt men "ska man va med i leken får man leken tåla". Och det är inte lika ledsamt när vi får avräkningen och alla fina skinn att sälja till folk som står på kö fär att köpa. Min syster till exempel skulle inte kunna vara på plats, hon skulle leva j-vulen över djurplågeri -"Kan ni inte spara den och den..." etc. Men när skinnen kommer... Ååå så fina..
Då är det inte djur längre, då är det en produkt som vilken annan i affären.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 aug-11 kl 08:25 »
Jag förstår inte heller varför de skulle vara fulla.

Tänk att det ska vara så svårt att förstå att man spetsar till uttrycken lite ibland.

Men, slaktsuparna är på intet sätt utdöda.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 02 aug-11 kl 08:45 »
Tänk att det ska vara så svårt att förstå att man spetsar till uttrycken lite ibland.

Jag gillar inte när man säger skit om folk även om det bara är för att spetsa till det, jag tycker man ska specisera vem som är full, annars så tolkas det som att alla som slaktar på gården är fulla
« Senast ändrad: 02 aug-11 kl 08:49 av Eva-Lisa »

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 02 aug-11 kl 08:45 »

Hemma hos oss är det mera "slaktmedvetslös" än "slaktsup" som gäller.

För i alla fall jag brukar vara väldigt trött på kvällen när slakten är klar. ;)
Kroppen brukar kännas helt slut efter allt skärande, styckande och bärande av tunga köttdelar.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #29 skrivet: 02 aug-11 kl 10:21 »

slaktsupen tas efteråt när slakten är färdig för att "fira" att allt gått bra
och då tar man bara en snaps
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 02 aug-11 kl 11:23 »
Det var absolut en slaktbil. Kanske jag har överreagerat då med känslor och grisarnas skrik och hysteri och försök att klättra på varandra och stanken bara var ett naturligt beteende på dem då. Om vi alla accepterar att det kan få vara så här i nästan 30 graders värme så lär vi ju inte komma framåt i utvecklingen utan snarare bakåt. Får verkligen hoppas att de fick ett bra avslut på slakteriet av den helt oberörda chauffören.

Här blir det bara gårdslaktat kött i framtiden. Jag tappade all tilltro till svenskt griskött. Jag har kört djur ut på bete och hjälpt till och aldrig någonsin sett sådan hysteri som den här gången. Kanske skulle de ha lite dokumentärer från de där bilarna så man fick se att det oftast går lugnt till. Eftersom jag endast sett den här så har ju inte jag något att jämföra med mer än en som skriver här att de som gårdslaktar binder fast dem, dricker och så vidare. Nog tycker jag att om man skulle dricka eller binda dem och de stressas upp så en styckare märker det på köttet borde ju även de som köttet kommer från anmälas för utredning.

Jag jobbar i vården och där är vi anmälningspliktskyldiga vid minsta misstanke om vanvård. Borde var samma sak inom lantbruk. Inte för att smutskasta varandra utan för att det ska leda till förbättring. 

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 02 aug-11 kl 12:09 »
Jag har ju inte varit med och sett hur transporten gått till...
Men jag undrar hur TS kan veta att det var en slakttransport?
Jag säljer mina tjurkalvar och en del kvigkalvar till liv och dom hämtas av samma bilar som hämtar slaktdjuren, fungerar det inte på samma sätt med grisar?
Jag vet ju inte hur det är på grissidan men jag upplever att djurtransporterna har blivit så mycket bättre numera, lugnare förare utan dom förhatliga elfösarna som användes förut och bilarna är rena och fräscha med nytt spån i varje avdelning, även om jag fattar att dom inte är lika rena när djuren kommer fram, det är ju helt naturligt.
Vi har skickat nöt och lamm med flera olika chaufförer dom senaste åren och jag känner faktiskt ingen oror för att dom skulle må sämre när dom åker slaktbil än vad dom gör när vi transporterar dom till avlägsna beten här hemma.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 aug-11 kl 18:16 »
Nu är det ju så enkelt att folk i allmänhet, eller för den delen politiker och pensionärer som jämt gnäller om att maten är för dyr, gör att det måste fungera så här. Det är rationellare, och för den delen miljövänligare, att en slaktbil hämtar 200 grisar på en gång, än att bönderna själva kör in med 50 hästtransporter. Och inte ens detta räcker ju, det krävs ännu billigare mat.

Jag högaktar chaufförerna som orkar hålla på med detta jobb år ut och år in. Det är ett slit från tidig morgon till sen kväll, ständigt dragande och puttande på motsträviga djur, dessutom absolut inte ofarligt. Jag har väl själv varit med och puttat på grisar som vägrat flytta sig, eller suggor som efter en halvtimmes påputtning bara häver sig rakt över oss.
 Och vad får dom tillbaka? Ett ständigt gnäll om att de inte behandlar djuren väl, kör illa eller råkar vara oberörda. Varenda djur som kommer fram till ett riktigt slakteri besiktigas av oberoende veterinärer, och dessa är inte det minsta tveksamma till att slå ner på om de hittar ett djur som farit illa under transporten.
De hundratals grisar som vi kört till slakt med lastbil har sen inte haft tillstymmelse till stressat kött.

Nu har Scan sagt upp avtalen med alla sina transportörer i ett försök att få till nya avtal med ännu lägre ersättning, det har lett till att nya kommit in på marknaden, med gamla skrotbilar, dygnetrunt-hämtning osv..

Just_me

• Småland
« Svar #33 skrivet: 02 aug-11 kl 19:05 »
Nu är det ju så enkelt att folk i allmänhet, eller för den delen politiker och pensionärer som jämt gnäller om att maten är för dyr, gör att det måste fungera så här. Det är rationellare, och för den delen miljövänligare, att en slaktbil hämtar 200 grisar på en gång, än att bönderna själva kör in med 50 hästtransporter. Och inte ens detta räcker ju, det krävs ännu billigare mat.

Jag högaktar chaufförerna som orkar hålla på med detta jobb år ut och år in. Det är ett slit från tidig morgon till sen kväll, ständigt dragande och puttande på motsträviga djur, dessutom absolut inte ofarligt. Jag har väl själv varit med och puttat på grisar som vägrat flytta sig, eller suggor som efter en halvtimmes påputtning bara häver sig rakt över oss.
 Och vad får dom tillbaka? Ett ständigt gnäll om att de inte behandlar djuren väl, kör illa eller råkar vara oberörda. Varenda djur som kommer fram till ett riktigt slakteri besiktigas av oberoende veterinärer, och dessa är inte det minsta tveksamma till att slå ner på om de hittar ett djur som farit illa under transporten.
De hundratals grisar som vi kört till slakt med lastbil har sen inte haft tillstymmelse till stressat kött.

Nu har Scan sagt upp avtalen med alla sina transportörer i ett försök att få till nya avtal med ännu lägre ersättning, det har lett till att nya kommit in på marknaden, med gamla skrotbilar, dygnetrunt-hämtning osv..

Jag tror inte det finns särskillt många människor som inte vet det du skrev, varför slaktdjur behandlas som de gör.
Och nog finns det de som sliter och är synd om bland chaförer men minst lika många finns det som inte borde komma i närheten av djur! Kanske är det helt enklet så att folk med normal EQ inte kan jobba med de här yrkena en längre tid... Det är min gissning.

Det som däremot upprör mig just nu är att sånna här saker aldrig SKIRV om eller tas upp! Menar man på allvar att scan försämrat vilkåren för djuren eller är det bara ett åkeri som är grinig för att de blivit av med ett viktigt avtal som skapar rykten om skrotbilar och liknande?

OM det är så att Scan nu byter avtal för att skapa billigare - men mindre humana - transporter borde folk skrika rätt ut.

Själv vet jag ju inte om det är sant så jag är tyst tills jag fått det bekräftat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 02 aug-11 kl 20:23 »

Jag tror inte det finns särskillt många människor som inte vet det du skrev, varför slaktdjur behandlas som de gör.
Och nog finns det de som sliter och är synd om bland chaförer men minst lika många finns det som inte borde komma i närheten av djur! Kanske är det helt enklet så att folk med normal EQ inte kan jobba med de här yrkena en längre tid... Det är min gissning.

Det som däremot upprör mig just nu är att sånna här saker aldrig SKIRV om eller tas upp! Menar man på allvar att scan försämrat vilkåren för djuren eller är det bara ett åkeri som är grinig för att de blivit av med ett viktigt avtal som skapar rykten om skrotbilar och liknande?

OM det är så att Scan nu byter avtal för att skapa billigare - men mindre humana - transporter borde folk skrika rätt ut.

Själv vet jag ju inte om det är sant så jag är tyst tills jag fått det bekräftat.

Om du ens hittar 2 djurtransportchaufförer med sämre IQ eller som absolut inte borde hålla på med djur så får du gärna peka ut dem för mig.

Det skrivs precis hela tiden om djurtransporter och både EU och Sverige är som hökar på djurtransportbranschen, reglerna stramas åt efter varje större skandal, helt klart på förekommen anledning, men jag vill påstå att det är just nu svårt att hitta rötägg i denna bransch.

Just_me

• Småland
« Svar #35 skrivet: 02 aug-11 kl 20:28 »
Om du ens hittar 2 djurtransportchaufförer med sämre IQ eller som absolut inte borde hålla på med djur så får du gärna peka ut dem för mig.

Det skrivs precis hela tiden om djurtransporter och både EU och Sverige är som hökar på djurtransportbranschen, reglerna stramas åt efter varje större skandal, helt klart på förekommen anledning, men jag vill påstå att det är just nu svårt att hitta rötägg i denna bransch.

Nej nej nej, inte IQ, EQ..
Klart det finns gott om rötägg. Det måste det göra för alla skitjobb som finns.
Jag är lastbilschaför och skulle inte klara en dag med att transportera djur på det sättet. Skulle ta död på mig.

Glömde svara på det andra.
Anledningen till min hårda reaktion på:
"Nu har Scan sagt upp avtalen med alla sina transportörer i ett försök att få till nya avtal med ännu lägre ersättning, det har lett till att nya kommit in på marknaden, med gamla skrotbilar, dygnetrunt-hämtning osv.."

Är ust för att jag vet att det är hårda kontroller. Och att sprida lösa rykten om att scan nu tar till skrotbilar tycker jag är riktigt fult. Det tar udden av de saker som inte är rykten.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #36 skrivet: 02 aug-11 kl 21:19 »
Nej nej nej, inte IQ, EQ..
Klart det finns gott om rötägg. Det måste det göra för alla skitjobb som finns.
Jag är lastbilschaför och skulle inte klara en dag med att transportera djur på det sättet. Skulle ta död på mig.

Glömde svara på det andra.
Anledningen till min hårda reaktion på:
"Nu har Scan sagt upp avtalen med alla sina transportörer i ett försök att få till nya avtal med ännu lägre ersättning, det har lett till att nya kommit in på marknaden, med gamla skrotbilar, dygnetrunt-hämtning osv.."

Är ust för att jag vet att det är hårda kontroller. Och att sprida lösa rykten om att scan nu tar till skrotbilar tycker jag är riktigt fult. Det tar udden av de saker som inte är rykten.

Hitta 2 med lägre EQ då! Just de som håller på med djurtransporter ska kunna ta djurägare, deras djur i stressade situationer, lösa problem med öronbrickor, färre eller fler djur än på fraktsedel och förklara för djurägaren att den där sjuka kvigan inte ska tas med på transporten.

Just_me

• Småland
« Svar #37 skrivet: 02 aug-11 kl 21:23 »
Hitta 2 med lägre EQ då! Just de som håller på med djurtransporter ska kunna ta djurägare, deras djur i stressade situationer, lösa problem med öronbrickor, färre eller fler djur än på fraktsedel och förklara för djurägaren att den där sjuka kvigan inte ska tas med på transporten.

Tror kanske det börjar bli OT men jag tror inte nån med hög EQ skulle klara just det du beskriver.
Jag försöker inte säga att alla chauförer är monster! Klart det inte är så! Men jag har själv sett en del obehagliga scener både med egna ögon och på film...

Jag hade en gång problem med att lasta min häst. Hon var skvättig och nervös och hennes transportskydd gjorde att hon blev stressad.
Han som ägde stallet hade just en chauför på besök som körde just slaktdjur och han VAR vidrig.
Han tog tag i min hästs grimma, lossade grimskaftet som var delvis kedja, drog kedjan runt hennes bakben och sparkade henne hårt i magen.

Jag grät och stallägaren skämmdes. Hästen blev in te lastad den kvällen.

Så kom inte och påstå att djurtransportörer är änglar. Finns ingen yrkesgrupp som inte har rötägg.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 02 aug-11 kl 21:41 »
Tror kanske det börjar bli OT men jag tror inte nån med hög EQ skulle klara just det du beskriver.
Jag försöker inte säga att alla chauförer är monster! Klart det inte är så! Men jag har själv sett en del obehagliga scener både med egna ögon och på film...

Jag hade en gång problem med att lasta min häst. Hon var skvättig och nervös och hennes transportskydd gjorde att hon blev stressad.
Han som ägde stallet hade just en chauför på besök som körde just slaktdjur och han VAR vidrig.
Han tog tag i min hästs grimma, lossade grimskaftet som var delvis kedja, drog kedjan runt hennes bakben och sparkade henne hårt i magen.

Jag grät och stallägaren skämmdes. Hästen blev in te lastad den kvällen.

Så kom inte och påstå att djurtransportörer är änglar. Finns ingen yrkesgrupp som inte har rötägg.

Klart det finns, men de börjar bli bra sällsynta.

De flesta djurägare som väl har sett en lugnt och sansat djurtransportör fixa lastningen kommer inte att acceptera något annat efter det.

Just_me

• Småland
« Svar #39 skrivet: 02 aug-11 kl 21:48 »
Klart det finns, men de börjar bli bra sällsynta.

De flesta djurägare som väl har sett en lugnt och sansat djurtransportör fixa lastningen kommer inte att acceptera något annat efter det.

Jag hoppas det är så.
Men jag längtar tills jag kan äta kött med gott samvete. Från djur jag haft själv, som jag vet har haft det bra från födseln till döden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser