Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar till slakt, hur är färden??  (läst 25336 gånger)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
Grisar till slakt, hur är färden??
« skrivet: 27 jul-11 kl 21:28 »
Idag när hela familjen varit på en underbar utflykt och skulle gå tillbaka till bilen efter en trevlig fika på ett heeelt ljuvligt ställe. Försvann all vår njutning då en slaktbil med släp drog förbi full med grisar. Det såg hemskt ut. De skrek och det såg ut som allmän kaos i lastbilen och det luktade så sjukt illa (vet att grisar inte luktar glass och kakor men det här var helt obeskrivligt. Är det alltid så här?? Jag och min man bestämde på direkten att från och med idag blir det bara griskött från gårdslakteri. Är det någon skillnad på kravmärkta resor??

Om vi skaffar egna grisar istället hur ska de slaktas då? Kan man som privatperson köra dem till något gårdsslakteri??
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Jimmy_C

• Småland
SV: Grisar till slakt, hur är färden??
« Svar #1 skrivet: 27 jul-11 kl 21:40 »
Bara du har ett SE nr så kan du lösa det med en gårdslakting, eller ta hem en och slakta på din egen gård =) Eller så köper du utav mig, jag har helt frigående grisar som lever lyckligt =)

028

Utfodring

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jul-11 kl 23:44 »
Så fint dom har det dina Grisar  :D .

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 00:07 »
Det där kallar jag lyckliga grisar! Härligt att se :)

kackelägare

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 jul-11 kl 08:11 »
Bara du har ett SE nr så kan du lösa det med en gårdslakting, eller ta hem en och slakta på din egen gård =) Eller så köper du utav mig, jag har helt frigående grisar som lever lyckligt =)

028
Utfodring

Ser ljuvligt ut men får de en bra färd till slakteriet med eller har du gårdslakteri? Tänk om dessa grisar vi såg haft ett så bra liv och sedan en så fruktansvärd färd i hettan.

Tänk om jägarna skulle samla ihop ett gäng rådjur och sedan slänga upp dem på en lastbil tätt ihoppackade och sedan iväg. Vilka liv det hade blivit.

Jag har flera gånger i natt tänkt på de här stackars grisarna som var så superstressade hur de måste varit när de kom fram. Det här gänget måste nästan ha längtat efter att få ett avslut på sitt lidande. 
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 28 jul-11 kl 22:29 »
Hoppas fler reagerar som du Kackelägare och börjar fundera över vad man äter, så kanske djuren får det bättre.

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 jul-11 kl 23:07 »
Hoppas fler reagerar som du Kackelägare och börjar fundera över vad man äter, så kanske djuren får det bättre.

Hade det funnits en gillaknapp här hade jag tryckt till stenhårt på den nu!!
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-11 kl 00:09 »
Men gud.... jag mår illa när jag läser om de du sett  :(
Är alla transporter så? Nån som faktiskt vet?
Trodde vi hade ganska hårda regler för transport av djur :(

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 29 jul-11 kl 00:23 »
ts om du har en bit mark så köp 2 kultingar själv och ha där, anmäler du till kommunen att du har kompost brukar man få billigare sophämtning och allt som eg skulle gå i kompsten (förutom kaffe som blommorna får) ger du till grisarna. prata med någon butik, fik och bageri så kan du få utgångna produkter som du kan ge dina grisar. sedan kontaktar du någon som kan komma hem til dig och slakta på plats.

en familj på 4 vuxna/nästan vuxna äter 1,5 - 2 grisar på ett år om man kör hårt och inte köper i affären. och frågar du runt så hittar du säkert någon du kan lämna kött till och få tillbaka korv om du nu inte vill prova själv.

grisar är ganska lättsamma djur. bara dom lär sig tidigt vad ström är så och dom får mat så dom är nöjd så är dom inte svår att hålla i hage.

och det är gott för både samvete och mage att äta eget kött =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 jul-11 kl 00:25 »
tur att det finns vildsvin så man framöver kan äta djur som levat i frihet tills de somnar in och hamnar på tallriken...

Fjäderfän och kaniner

Jimmy_C

• Småland
« Svar #10 skrivet: 29 jul-11 kl 00:27 »
Jag lämnar mina till slakt hos en vän till mig som har ett slakteri, inget konstigt, jag kör själv dit grisarna och är med hela vägen till slut, inget stress ingenting =)

Jag vet ju hur stressade djuren blir av en djurtransport "Gillar scans slogan på slaktbilen" För en levande landsbyggd" Tro mig djuren vet att det är någonting på gång i den bilen när dom åker med...

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 01:08 »
Annars är fakta att min styckare, hittar fler stressade grisar med förstört kött, bland de som är snarade och skjutna vilt skrikande av nån halvfull slaktare ute på gården. Många tror inte att det går att skjuta en gris utan att den är bunden med brems, något som är helt felaktigt, det går utmärkt att avliva en fritt gående.

Djurtransporterna är ju inte alltid så roliga, men det som Ts sett är förmodligen nylastade, då, är det alltid ett liv och kiv, oavsett om det är på en slaktbil, eller i en ny box.
När bilen kommer fram till slakteriet brukar de flesta grisar ligga och sova.
Även när jag kör 5 grisar  till slakt i hästtransporten, så skriker dom och grejar i början, efter nån halvmil så är det alldeles tyst.

kackelägare

• Småland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-11 kl 23:31 »
Varför skulle de som slaktar hemma vara halvfulla? Det lät väl löjligt. Då kan väl lika gärna chauffören som kör lastbilen vara full?
Jo, de var kanske nylastade men stanken... Hettan.... Skriken... Ska de vara okej några mil???

Annars är fakta att min styckare, hittar fler stressade grisar med förstört kött, bland de som är snarade och skjutna vilt skrikande av nån halvfull slaktare ute på gården. Många tror inte att det går att skjuta en gris utan att den är bunden med brems, något som är helt felaktigt, det går utmärkt att avliva en fritt gående.

Djurtransporterna är ju inte alltid så roliga, men det som Ts sett är förmodligen nylastade, då, är det alltid ett liv och kiv, oavsett om det är på en slaktbil, eller i en ny box.
När bilen kommer fram till slakteriet brukar de flesta grisar ligga och sova.
Även när jag kör 5 grisar  till slakt i hästtransporten, så skriker dom och grejar i början, efter nån halvmil så är det alldeles tyst.

kackelägare

• Småland
« Svar #13 skrivet: 30 jul-11 kl 23:44 »
Jag lämnar mina till slakt hos en vän till mig som har ett slakteri, inget konstigt, jag kör själv dit grisarna och är med hela vägen till slut, inget stress ingenting =)

Jag vet ju hur stressade djuren blir av en djurtransport "Gillar scans slogan på slaktbilen" För en levande landsbyggd" Tro mig djuren vet att det är någonting på gång i den bilen när dom åker med...

Låter som griskött för mig. :-)

Guran

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 30 jul-11 kl 23:59 »
Vi hittade inget slakteri som hade tid eller lust att slakta åt oss fastän vi kom med djuren själv (får i detta fall) och kunde betala i stort sett vad som helst...  ::) TAck och lov bekanta som ställt upp och nu slaktar vi själva fastän det är jobbigt. Försöker se det positiva med att våra djur lever och mår väl; vi vet vad vi stoppar i dem och godare kött får vi leta länge efter.
Här får man emellanåt se hur djur packas och buntas ihop för frakt hit och dit. Djuren står på varandra och trampar inte sällan sönder andra i stressen.
Rena skräckexempel från hyfsat modern tid är när olika djurslag blandas i samma trånga utrymme och det blir helt fel eller då brunstiga djur stått utmed handjur som slagits och betäckt om vartannat. Nej usch jag fattar inte varför det verkar vara ont om ambulerande slakterier... finns de någonstans över huvudtaget? Är det otroligt krångligt med tillstånd etc? Bättre åka i frysbox än att trampas ihjäl på väg till slakt, väl!?
Sedan finns det mkt som kan hända i väntan på slakt; på slakteriet alltså...

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 jul-11 kl 00:47 »
De mobila slakterierna har inte gått att få lönsamma helt enkelt. Sen är reglerna alltför krångliga för att det ska fungera praktiskt.

kackelägare

• Småland
« Svar #16 skrivet: 01 aug-11 kl 10:14 »
Håller absolut med. jag undrar också hur de här grisarna blev bemötta på slakteriet. Skulle 2 släp med hysteriska grisar få ett ödmjukt välkomnande. Det är jag grymt tveksamt till. De här fick nog ett lika hysteriskt avslut men det är ju inget jag vet. :-(

Vi snackar 2011. Sååå sjuuukt. Chauffören var ju dessutom helt oberörd så för honom måste detta varit naturligt. :-(
Har varken köpt korv eller griskött nu. Men har nötdjuren det bättre? Förstår att vårt prispressande gör att de drar in på något och eftersom de ska ha det så bra på gårdarna så blir färden lidande istället. Vi konsumenter är väl de som kan förändra. Samtidigt som en bojkott leder till ännu mer prispress istället för att förändra livssituationen eller har jag fel??

Vi hittade inget slakteri som hade tid eller lust att slakta åt oss fastän vi kom med djuren själv (får i detta fall) och kunde betala i stort sett vad som helst...  ::) TAck och lov bekanta som ställt upp och nu slaktar vi själva fastän det är jobbigt. Försöker se det positiva med att våra djur lever och mår väl; vi vet vad vi stoppar i dem och godare kött får vi leta länge efter.
Här får man emellanåt se hur djur packas och buntas ihop för frakt hit och dit. Djuren står på varandra och trampar inte sällan sönder andra i stressen.
Rena skräckexempel från hyfsat modern tid är när olika djurslag blandas i samma trånga utrymme och det blir helt fel eller då brunstiga djur stått utmed handjur som slagits och betäckt om vartannat. Nej usch jag fattar inte varför det verkar vara ont om ambulerande slakterier... finns de någonstans över huvudtaget? Är det otroligt krångligt med tillstånd etc? Bättre åka i frysbox än att trampas ihjäl på väg till slakt, väl!?
Sedan finns det mkt som kan hända i väntan på slakt; på slakteriet alltså...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 01 aug-11 kl 10:51 »
Gris är något av de tacksammaste djuren att transportera, de är nyfikna samt finner sig lätt tillrätta i en ny miljö. Efter att de har kivats en stund med varandra samt utforskat lastbilen så lägger de sig oftast att sova och transporten blir rätt stillsamt. Gris är också det enda djur som mår sämre av transporter under 1 timme än transporter som är längre (för rimligt värde på längre).

Utlastning på slakteri brukar oftast gå ganska lugnt till även om grisarna då blir på nytt lite uppspelta och börja kivas igen, för det är ju en ny miljö att titta runt.

Temple Grandins forskning och praktiska försök med hur man ledar djur under transport och slakt har fått stort genomslag i slakteribranschen och man vet att man sparar både tid och pengar genom att ta hela processen lugnt och stillsamt.

Det jag ser som störst problem med inne-grisarna är själva djurhållningen i små bas och koldioxidbedövningen vid slaktmomentet. För dessa grisar kan nog transportmomentet vara den roligaste delen i livet, det händer något, man kan utforska något nytt och de verkar tycka det är skönt att sova i nåt som gungar lite lätt.

Ja, det finns många problem med storskaligt djurhållning men just vid grisar är transporten det minsta problemet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Luff

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 01 aug-11 kl 11:10 »
Och många utav dessa "slaktbilar" kör grisar som ska till nästa bonde. Alltså inte till slakteriet.
De djurbilar jag har stoppat in djur på (nöt, get, svin)  har inte varit skitiga och djuren från olika ställen har inte kunnat blanda sig men självklart finns det dåliga undantag.

//Luff

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 01 aug-11 kl 13:46 »
Och många utav dessa "slaktbilar" kör grisar som ska till nästa bonde. Alltså inte till slakteriet.
De djurbilar jag har stoppat in djur på (nöt, get, svin)  har inte varit skitiga och djuren från olika ställen har inte kunnat blanda sig men självklart finns det dåliga undantag.

I Sverige finns det mycket få dåliga undantag (de få som finns är på häst), så snart du har ett par klagomål på dig så får du inte köra åt KLS, SCAN och de stora livdjursförmedlingar, dvs exit ur branschen.

Det finns ingen bransch som är så hårt granskade som djurtransportbranschen, som har fått hårdare och hårdare krav på sig från staten, leverantörer och kunder. Detta med all rätta för det har varit jätte-illa, men det finns just nu betydligt mer att förbättra både innan och efter djurtransporten. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser