Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora färger?  (läst 46977 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Hedemora färger?
« Svar #100 skrivet: 02 okt-12 kl 20:57 »
Är dom med i genbanken? Vänta nästa år och se tycker jag för lantraser nedärver inte färger som andra raser ;)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

sonja på slätten

• Halland
« Svar #101 skrivet: 06 okt-12 kl 19:49 »
EFTERSOM svart är dominant,  kan de bära anlag för andra färger.  Det brukar visa sig genom  guld framför allt i kragen, framför allt på tuppen,  och det visar sig  ofta inte förrän djuren är sådär halvstora.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

• Skåne
« Svar #102 skrivet: 07 okt-12 kl 01:20 »
Lantrashöns ärver naturligtvis färger exakt som alla andra höns gör. Däremot kan man säkert få många olika färger och kombinationer eftersom inga färggener medvetet är bortselekterade. Som Sonja skriver så är svart dominant och det finns stora chanser att andra färger kommer att synas i nästa generation. Svart brukar heller inte riktigt orka med sin dominanta roll utan släpper ofta genom lite andra färger i framförallt halsfjädrarna och även på sadelfjädrarna när det gäller tuppar. Helt onödigt att byta tupp tycker jag.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nina W

• Värmland
« Svar #103 skrivet: 07 okt-12 kl 06:36 »
Svart har den førdelen att rovfåglarna inte lika lætt får syn på mørka høns som ljusa. Men jag kan ju førstå att du vill ha olika færger på hønsen!

bergbråten

• Värmland
« Svar #104 skrivet: 10 okt-12 kl 16:39 »
Ni som kan färger , säg vad färgerna heter på mina tuppar/höns så är ni jätte snälla ! kommer lägga in mer bilder men har inga än, men svara på dom jag la upp iallafall! :)
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 01:46 av Sirpa »

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #105 skrivet: 10 okt-12 kl 17:11 »
Du har en vilt/vetefärgad, två blå(en med guldkrage, en med silverkrage och svart kam) åsså en svart där det är lite svårt att säga vad det blir för färg som lyser igenom både på kragen och sadeln. Nån annan som är bättre på färger kanske har en ide.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #106 skrivet: 10 okt-12 kl 18:45 »
Namnen på hönsfärger är  noga definierade och beskrivna i standarder.  För att man ska kunna säga att ett djur är t.ex   gul columbia måste den ha exakt rätt teckning,  och även nedärva sin färg och teckning.
När det gäller lanthöns, har man ingen standard på exteriören.  Färger kan korsas hur som helst. Resultatet blir helt oförutsägbart. Därför förekommer inga färgnamn på lantraser. De kan visserligen bli väldigt lika standardfärger,  men det är inte alls säkert att de lämnar avkomma med samma färg. 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

bergbråten

• Värmland
« Svar #107 skrivet: 12 okt-12 kl 00:45 »
okej, men var ganska nöjd med de första svaret, låt lite mer  bättre än att säga röd, och grå med vit hals typ ;)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #108 skrivet: 14 okt-12 kl 13:14 »
Den sista tuppen hade jag sagt laxfärgad till men på pekat att den va oren i färgen :)
When you can live forever
What do you live for

Fjant

• Uppland
« Svar #109 skrivet: 04 aug-13 kl 18:51 »
Vad heter färgerna på min tupp och höna?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 04 aug-13 kl 23:44 »
Namnen på hönsfärger är  noga definierade och beskrivna i standarder.  För att man ska kunna säga att ett djur är t.ex   gul columbia måste den ha exakt rätt teckning,  och även nedärva sin färg och teckning.
När det gäller lanthöns, har man ingen standard på exteriören.  Färger kan korsas hur som helst. Resultatet blir helt oförutsägbart. Därför förekommer inga färgnamn på lantraser. De kan visserligen bli väldigt lika standardfärger,  men det är inte alls säkert att de lämnar avkomma med samma färg.

Som svar till dig Fjant, hänvisar jag till vad Sonja skrivit. Vänligen Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fjant

• Uppland
« Svar #111 skrivet: 05 aug-13 kl 09:42 »
Jaha, var mer ute efter vad jag kan kalla deras färger istället för grå...

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #112 skrivet: 05 aug-13 kl 10:14 »
Tyvärr vet jag inte heller, men jag förstår att man vill ha en beteckning som man kan använda till vardags, som på mina "guld-vetefärgade" blandrashönor, de är inte färgrena och deras kycklingar blir lite hur som helst men ändå kan jag prata om dem som mina vetefärgade hönor, vad ska jag annars säga, ljusbrun? guld? orange? gul? beige? Det blir ju lika fel.

Ang. den blå/lavendelfärgade hedemorahönan för några sidor sen, jag har två "lavendelfärgade" hedemoror och de är mycket ljusare så jag tycker den är mer blå.

Jag hittade det här på nätet en gång
"How to distinguish between Lavender & Blue
It is very easy to identify a Lavender bird by looking at the main tail feathers. If the outer-side feather shaft is pale & the inner feather shaft is dark, it is more than likely Lavender. The inner feather-web has a darker iridescent-like sheen, extending outwards from the shaft."

och enligt det så är mina lavendel.

Texten och bilden har jag stulit här http://forum.backyardpoultry.com/viewtopic.php?f=10&t=7984871&start=0

ah09

• Norge
« Svar #113 skrivet: 07 aug-13 kl 15:02 »
Hvilken farge er disse:

[img]http://dbz8f51olbyc8.cloudfront.net/d2/6f/i73756626._szw565h2600_.jpg[img]

ah09

• Norge
« Svar #114 skrivet: 07 aug-13 kl 15:06 »

Vild

• -
« Svar #115 skrivet: 07 aug-13 kl 15:17 »
Åh va vackra. :)

ah09

• Norge
« Svar #116 skrivet: 08 aug-13 kl 13:12 »
Ja de er kjempefine :) Å DEN herlige personligheten :) Har mange flere kyllinger som holder på å få fjær, så venter i spenning på hvordan de blir :)

Vild

• -
« Svar #117 skrivet: 08 aug-13 kl 14:30 »
ah09 - Hur vanliga är dom där färgerna du har på dina? Ser dom ut så som vuxna? Den vita med sick-sack mönster var ju jättehäftig. Nu blev jag plötsligt väldigt sugen på Hedemora. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 6 användare (2 dolda)
javill, Carolina, Nataks, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser