Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora färger?  (läst 46995 gånger)

Lianne

• Västergötland
SV: Hedemora färger?
« Svar #80 skrivet: 24 jan-12 kl 15:11 »
Jag har genbank på Hedemora och tycker det är kul och intressant med deras olika färger, så det är nog olika hur man tycker.
Älskar ull-tuppen på bilden ovan, så jättefin :)

Sätter in en bild på min ljusa ungtupp och undrar om något namn finns på denna färg?
Har Hedemora höns, hund och tre katter

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #81 skrivet: 24 jan-12 kl 15:35 »
Om bröstkorgen är svart/vit så är det en svart randig med silverteckning, om bröstkorgen är helt svart är det en svart med silverteckning.

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #82 skrivet: 24 jan-12 kl 15:39 »
Nu har jag äntligen fattat hur man lägger upp bider här ;D Kan n¨ågon hjälpa mig med färgen på min ståtliga tupp?? Han är född i mars och är Hedemora utan genbank.

Den här tuppen skulle jag säga är svartspräcklig med silverteckning

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #83 skrivet: 24 jan-12 kl 15:40 »
Och hans ena fru som är grå men heter det grå i hönsvärlden o:) Också en Hedemora, född i april.

Helt klart en lavendel enligt mig

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #84 skrivet: 24 jan-12 kl 15:41 »
;DTack!! Jag har letat runt bland hönsfärger i böcker och på nätet men får ingen riktig ordning på det. Har trott att det lutat åt lavendel på hönan men har inte varit säker i min bedömning!! Lavendel är ett fint namn på färgen, hönan heter för övrigt Grace och tuppen heter Power. Jag har även en "ull-höna", Pinglan, som är "grå", jag upplever henne som mörkare än lavendelhönan och mer som ljusa skiftningar i "pälsen" ursäkta :-X fjädrarna, vad kan hennes färg heta då?

Den här ulliga rackaren skulle jag säga är blå med silverteckning

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #85 skrivet: 24 jan-12 kl 15:41 »
Ja, hör ni, jag sitter här fortfarande och skrattar åt att Pinglan är tupp ;D ;D Ull-hönan ser inte ut som Isabell (om man tänker på hästfärgen isabell alltså, jag har inte sett någon höna-bild på isabellfärg) Pinglan ser mer grå ut och är ljusare i kragfjädrarna. Måste verkligen studera min nya TUPP i morgon, både beteendet och färgen¨!
Här kommer då en annan av mina hönor (eller är det också en tupp?, Nej, jag ser att det är en höna), är svart på kroppen och bakåt, ljusbrun/beige på huvudet och kragen. Vad kan det vara för färg?

Svart med silverkrage

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #86 skrivet: 24 jan-12 kl 16:24 »
Lianne, din tupp var jättefin, lite lik min, har du någon bild från sidan eller snett framifrån?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Lianne

• Västergötland
« Svar #87 skrivet: 24 jan-12 kl 22:54 »
Här kommer fler bilder på min tupp :D
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #88 skrivet: 27 jan-12 kl 17:29 »
Lianne, din tupp påminner om min, skickar en ny bild på hela gruppen.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #89 skrivet: 28 jan-12 kl 18:58 »
Tack Lianne, din bruna höna är också jätte fin, vill gärna ha något brunt eller vete färgat! Jag hade hoppats att ull-tuppen var en höna så jag kunde ta ägg och få fler ull hönor men nu är han ju tupp och dessutom underlägsen den andra tuppen så han blir nog inte pappa alls till våren! :-\

Jennyt

• Västergötland
« Svar #90 skrivet: 28 jan-12 kl 19:26 »
Dela av honom med ett par-tre egna hönor, så ska du se att du får ullisar ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #91 skrivet: 28 jan-12 kl 19:34 »
Jenny, jag har bara tre hönor och nu då två tuppar! Jag tänkte på att dela av dom men det är så bra harmoni i gruppen så det får vara för tillfället! Det kan visst bli ull hönor ändå om de har dolt anlag.

Dreamyn

• Uppland
« Svar #92 skrivet: 11 jul-12 kl 20:25 »
Hej.

Jag sitter här hemma och funderar lite över vad det blir för färg på kycklingarna när de blir större. Jag har sökt på Google, har kollat på den här sidan http://www.hedemorahons.se/farger.htm men ingen av de ser ut riktigt som de två jag funderar över. Det handlar om, så vitt jag kan se, två tuppar (de är kläckta den 21 maj) den ena är nästan orange i färgen - ser mycket mörkare ut än alla vete. Den andra är vit, med lite mörkare gula fläckar. Kan någon vänlig, kunnig själ förklara för mig vad de eventuellt kan få för färg när de blir äldre? :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #93 skrivet: 11 jul-12 kl 21:06 »
Det beror ju på om de är färgrena eller inte. Vet du föräldrarnas färg?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #94 skrivet: 12 jul-12 kl 08:21 »
Med hedemora och vissa andra raser som man inte fätgavlar så är genpolen väldigt varierande och det kläcks kycklingar som får färger som är "superblandfärgade"  ;) Dom har en så blandad kompott av olika färganlag att  dom inte har en färg som liknar någon färg med "riktigt namn"

Det är ju lite det som är charmen med raser som Hedemora, Serama mf. Man vet helt enkelt aldrig riktigt vad det blir  :D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #95 skrivet: 13 jul-12 kl 18:03 »
Inga lantraser som bevaras i genbank är selekterade för speciella färger. Det är en av de viktigaste reglerna vid bevarande av en variabel lantras att man INTE heller ska göra så! Det ger helt enkelt utrymme att välja livdjur efter viktigare kriterier. Som Azoo-Lina antyder så är det därför helt meningslöst att söka olika namn på de färger som tex hedemorahöns kan uppvisa. Oftast är det olika färggener som ger upphov till färg och mönster på en viss individ.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Maddie

• Uppland
« Svar #96 skrivet: 20 jul-12 kl 19:57 »
Är färg schemat som finns på www.hedemorahons.se ( hedemorahönsen på torpet ) rätt att följa ?
Eller finns det någon annan sida där man kan lära sig färgerna  rätt  ???

Ronny

• Skåne
« Svar #97 skrivet: 21 jul-12 kl 10:50 »
Det finns inga färgschema som är "rätt att följa" när det gäller en oförädlad lantras som hedemorahönan, precis som vi försökt säga tidigare i den här tråden. Ett och annat kan man ändå lära sig om hönsfärger om man tittar på den här sidan, tex hur "vetefärgade" höns ser ut. Det verkar att vara väldig förbistring i det uttrycket. Tänk bara på att det inte bara är dessa färger som är "rätt" när det gäller hedemora.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

biodlare09

• Västerbotten
« Svar #98 skrivet: 02 okt-12 kl 17:45 »
Vi har skaffat hedemorahöns och alla är nästan helsvarta. Även tuppen. Kan man få annat än svarta kycklingar? Det kan väl vara ganska stor färgvariation?

Maddie

• Uppland
« Svar #99 skrivet: 02 okt-12 kl 20:53 »
Kycklingarna blir nog svarta då eftersom svart är dominant
Köp en ljus tupp vit eller ljus gul så kanske det blir några ljusa kycklingar också  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser