Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora färger?  (läst 47078 gånger)

FM

• Skåne
SV: Hedemora färger?
« Svar #60 skrivet: 20 jan-12 kl 21:09 »
Kan ulltuppen va isabell? Vad har han för färg i kragen? Ser ut som att alla hans fjädrar, inte är ulliga? Så har han något sadelbehäng som inte är ulligt? Det nog oxå eftersom han är tupp som du ser mer skiftningar i färgen då tuppar ofta får en nyans mörkare på sadelfjädrar etc, som jag förstått det...  :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #61 skrivet: 20 jan-12 kl 21:14 »
« Senast ändrad: 20 jan-12 kl 21:20 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #62 skrivet: 20 jan-12 kl 21:24 »
Ja, hör ni, jag sitter här fortfarande och skrattar åt att Pinglan är tupp ;D ;D Ull-hönan ser inte ut som Isabell (om man tänker på hästfärgen isabell alltså, jag har inte sett någon höna-bild på isabellfärg) Pinglan ser mer grå ut och är ljusare i kragfjädrarna. Måste verkligen studera min nya TUPP i morgon, både beteendet och färgen¨!
Här kommer då en annan av mina hönor (eller är det också en tupp?, Nej, jag ser att det är en höna), är svart på kroppen och bakåt, ljusbrun/beige på huvudet och kragen. Vad kan det vara för färg?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 20 jan-12 kl 22:33 »
Vet inte om du sett denna sida http://www.hedemorahons.se/farger.htm
Ändrar mig lite kanske han lavendel oxå? Inte så duktig på hedemorafärger än. Höns isabellen ser ej ut som hästisabellen   :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #64 skrivet: 20 jan-12 kl 22:44 »
Den ulliga ser blå ut tycker jag, med silverkrage.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #65 skrivet: 20 jan-12 kl 22:54 »
ulltuppen är definitivt inte lavendel ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

FM

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 20 jan-12 kl 23:07 »
Se då lär man sig nya saker hela tiden! Blandar ihop färger fortfarande ganska mycket  :-[   :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #67 skrivet: 21 jan-12 kl 08:49 »
ulltuppen är definitivt inte lavendel ;D
Jag  skulle vilja veta vad som gör att du så säkert kan uttala det? Jag har sett många blå och lavendel fåglar och skulle ändå inte kunna uttala mig med med sådan säkerhet efter att bara ha sett en sådan bild.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #68 skrivet: 21 jan-12 kl 09:07 »
Ska kolla den länken! Jag kan hålla med om att "ull-TUPPEN" går åt det blå hållet. Ska titta noga idag på den grå hönan och försöka se vilken färg hon egentligen har.
Ska även kolla upp vad Isabell är för färg på höns ;)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 21 jan-12 kl 09:53 »
Halsen ser vit/silvrig? De få stjärtfjädrarna ser ut att vara mörka.
Svårt att se på bilden.
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #70 skrivet: 21 jan-12 kl 10:09 »
Jag  skulle vilja veta vad som gör att du så säkert kan uttala det? Jag har sett många blå och lavendel fåglar och skulle ändå inte kunna uttala mig med med sådan säkerhet efter att bara ha sett en sådan bild.
Jag tycker det är stor skillnad på blå och lavendel så att jag med säkerhet kan uttala mig om att den tuppen inte är lavendel =)) Hönan däremot högre upp är lavendel.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #71 skrivet: 21 jan-12 kl 10:34 »
Länken som FM gav dig är verkligen jättebra :D
Tedarix hemsida :D Han finns här på alternativ, verkligen duktig på färggenetik =)
Dock så har han inte vart speciellt aktiv på forumet på länge :/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #72 skrivet: 21 jan-12 kl 11:32 »
Jag har inte hunnit kolla någon länk än men ang. ull-tuppen så är han mörkare på stjärtfjädrarna. Skickar en bild från sidan så kanske det syns bättre. Tittade dessutom supernoga idag när de fick mat och han låter och gör pytte-pytte lite som stor-tuppen när han meddelar mat till hönorna,  men det är så lite så om jag inte visste om det skulle jag nog inte märka det, dessutom gjorde han något slags kraft med fötterna och ett pyttelitet hopp vid en av hönorna, "uppvaktning"?

GårdsFia

• Gästrikland
    • Hemsidan
« Svar #73 skrivet: 21 jan-12 kl 20:17 »
Håller med Linkoso om färgen på ulltuppen. Hönans färg på bilden ovanför ser ut att vara svart med silverteckning.

Ronny

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 21 jan-12 kl 20:52 »
Den ulliga ser blå ut tycker jag, med silverkrage.

Ja, svårare än så är det nog inte.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #75 skrivet: 22 jan-12 kl 15:06 »
Har en kompis som har genbank på hedemora.
Hon gillar inte att man använder färgbenämningar på hedemora
 som man gör på rashöns
Fråga mig inte varför. ???
Hedemorahöns

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #76 skrivet: 22 jan-12 kl 21:45 »
Ok, jag tyckte bara det var intressant då jag sett att det finns färgbenämningar på hönsen. Varför gillas det inte bland de som har genbank? Är det någon som vet något om det?

FM

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 23 jan-12 kl 00:22 »
Nu gissar jag hejvilt... Kan det va så iom att genbanks/lantraserna inte avlas (oftast) på färg och därför inte blir spec färgrena, så blir det svårt att prata färg? Medans man på standardiserade raser ofta avlar färg och färg då är mer viktigt, för man (ska hålla sig) till en standard där färg är viktigt  ::)  :-\

Lycka

• Ångermanland
« Svar #78 skrivet: 24 jan-12 kl 10:24 »
Man kan ju tycka att en eller annan färg är snyggare än andra men
man avlar på bra djur inte färg.
har alltid önskat en gul höna.
Förra året fick jag äntligen en i gult visserligen vete.
Men vad ;D jag blev.
Hedemorahöns

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #79 skrivet: 24 jan-12 kl 13:48 »
Jag bryr mig inte om färgen mer än att jag tycker det är snyggt med mycket variation och då är ju Hedemora en ras som passar mig, där finns ju många färgvarianter har jag förstått ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lilla i, conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser