Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dunkade ljud i bakvagn  (läst 9437 gånger)

andtol

  • Gäst
dunkade ljud i bakvagn
« skrivet: 20 jul-11 kl 12:27 »
Vi har problem med vår Ford Focus -04.

Det är dunkande ljud i bakvagnen.

Det första jag tänker på när jag hör ljudet är att det är obalans i däcken. Jag har dock kontrollerat det, ingen obalans. Dessutom finns ljudet både med sommar och vinterdäcken.

Jag har fått tips om att det behövs göras en hjulinställning för däcken är ojämna - men det syns ingenting på däcken. Ska det inte vara en "vall" då? Jag tycker de ser väldigt normalt slitna runt om. Snurrar man på däcken är det ingen skillnad runt om.

Kan det vara bakbromsarna som ligger på? Känns inte när man snurrar på hjulen. Eller kanske något lagerproblem?

Hur ska jag fortsätta att felsöka? Känns fel att göra en hjulinställning för några tusenlappar bara för att...

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: dunkade ljud i bakvagn
« Svar #1 skrivet: 20 jul-11 kl 12:30 »
Är inte kunnig, men två gånger har jag varit med om sådana ljud. Första gången var det en fjäder som gått av bak, andra gången var det avgasröret som var på väg att ramla av.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: dunkade ljud i bakvagn
« Svar #2 skrivet: 20 jul-11 kl 12:51 »
En lös innerskärm som inte rör sig förrän i vinddraget från en viss fart kan lura en länge, jag hade mystiska ljud i två år i min bil innan jag fattade vad som hände.

andtol

  • Gäst
SV: dunkade ljud i bakvagn
« Svar #3 skrivet: 20 jul-11 kl 12:54 »
Ljudet hörs i låg och hög fart, skillnaden är bara frekvensen.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: dunkade ljud i bakvagn
« Svar #4 skrivet: 20 jul-11 kl 14:41 »
Missljud i bakhjulslager är vanligt på Focus och andra framhjulsdrivna Ford. Men förutom dunkande ljud så brukar det oftast också höras ett morrande eller malande ljud, det hörs tydligare om man tar bort hatthyllan och/eller fäller baksätet.

Vid hjullagerproblem kan man höra tydligt att ljudet ändrar karaktär om man kör slalom med bilen så att omväxlande det ena och det andra lagret blir mer belastat. Om man hissar upp den och snurrar på bakhjulen för hand så brukar man också kunna höra eller känna (glapp eller att det "hackar") att något inte är som det ska.

Om man misstänker obalans eller någon skev fälg så kan man prova att byta plats mellan fram- och bakhjul. Om man då får felet i ett framhjul kommer man med största sannolikhet att känna ryckningar i ratten.

En annan möjlighet till oljud kan vara om något skräp ligger löst inne i bromstrumman. I så fall kan ljudet eventuellt ändra karaktär om man bromsar lätt (prova med fot- och handbroms var för sig).

Beträffande hjulinställning så finns det inte så mycket inställningsmöjligheter i bakvagnen, men hjulvinklarna kan förstås ändras om t ex någon gummibussning har tappat formen eller något stag har böjts. Det går att kolla själv om man verkligen vill. Ställ bilen på ett perfekt plant golv. För att mäta cambervinkel: Häng ett lod mitt för bakhjulet och mät noga avståndet mellan snöret och över- respektive underkant av fälgen. Damma av trigonometrikunskaperna från skolan och räkna ut vinkeln, om den är angiven i grader och inte mm.  För toe-in: Ställ upp plankor på pallbockar i navhöjd framför och bakom bilen. Spänn snören mellan dem några cm utanför varje sida av bilen och se till att de är exakt parallella. Mät avståndet mellan snörena och fram- respektive bakkant av fälgarna, och räkna.
Efter mätningarna bör man rulla fram bilen ett halvt hjulvarv och göra om dem, för att eliminera mätfel pga skeva fälgar.

andtol

  • Gäst
SV: dunkade ljud i bakvagn
« Svar #5 skrivet: 21 jul-11 kl 10:27 »
Tack för svar!

Jag har nu bytt plats på fram och bakhjulen. Ljudet finns kvar men inga ryckningar i ratten, dvs felet sitter inte i däcken.

Jag misstänker vänster handbroms. Bromsade när jag körde ungefär 40 km/h med handbromsen och ljuden förstärktes.

Nästa steg: handbroms. :)

andtol

  • Gäst
SV: dunkade ljud i bakvagn
« Svar #6 skrivet: 15 aug-11 kl 14:27 »
Nu ringde precis verkstan. Det inre lagret är bytt på höger bakhjul. Då ska det vara klart. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare
Urban Larsson, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser