Missljud i bakhjulslager är vanligt på Focus och andra framhjulsdrivna Ford. Men förutom dunkande ljud så brukar det oftast också höras ett morrande eller malande ljud, det hörs tydligare om man tar bort hatthyllan och/eller fäller baksätet.
Vid hjullagerproblem kan man höra tydligt att ljudet ändrar karaktär om man kör slalom med bilen så att omväxlande det ena och det andra lagret blir mer belastat. Om man hissar upp den och snurrar på bakhjulen för hand så brukar man också kunna höra eller känna (glapp eller att det "hackar") att något inte är som det ska.
Om man misstänker obalans eller någon skev fälg så kan man prova att byta plats mellan fram- och bakhjul. Om man då får felet i ett framhjul kommer man med största sannolikhet att känna ryckningar i ratten.
En annan möjlighet till oljud kan vara om något skräp ligger löst inne i bromstrumman. I så fall kan ljudet eventuellt ändra karaktär om man bromsar lätt (prova med fot- och handbroms var för sig).
Beträffande hjulinställning så finns det inte så mycket inställningsmöjligheter i bakvagnen, men hjulvinklarna kan förstås ändras om t ex någon gummibussning har tappat formen eller något stag har böjts. Det går att kolla själv om man verkligen vill. Ställ bilen på ett perfekt plant golv. För att mäta cambervinkel: Häng ett lod mitt för bakhjulet och mät noga avståndet mellan snöret och över- respektive underkant av fälgen. Damma av trigonometrikunskaperna från skolan och räkna ut vinkeln, om den är angiven i grader och inte mm. För toe-in: Ställ upp plankor på pallbockar i navhöjd framför och bakom bilen. Spänn snören mellan dem några cm utanför varje sida av bilen och se till att de är exakt parallella. Mät avståndet mellan snörena och fram- respektive bakkant av fälgarna, och räkna.
Efter mätningarna bör man rulla fram bilen ett halvt hjulvarv och göra om dem, för att eliminera mätfel pga skeva fälgar.