Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om saltade citroner  (läst 3698 gånger)

Ting

• Gäst
En fråga om saltade citroner
« skrivet: 15 jul-11 kl 20:51 »
Såg just ett avsnitt av Mat som håller, och blev lite sugen på att göra saltade citroner. Äter man skalet?
Hur smakar det och brukar ngn här göra det?

Mamsingen

• Småland
SV: En fråga om saltade citroner
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 21:19 »
Såg just ett avsnitt av Mat som håller, och blev lite sugen på att göra saltade citroner. Äter man skalet?
Hur smakar det och brukar ngn här göra det?

Kan man ju göra på ekologiska citrusfrukter, kan vara lite beskt, har inte smakat skalet saltat, det kanske är  gott...
I för stora mängder kanske magen protesterar? men det vet jag inte.
Har bara ätit lite skal, och har det i marmelad och när jag gör citronsaft, fast då silar jag ju bort det:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Ting

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 21:53 »
Kan man ju göra på ekologiska citrusfrukter, kan vara lite beskt, har inte smakat skalet saltat, det kanske är  gott...
I för stora mängder kanske magen protesterar? men det vet jag inte.
Har bara ätit lite skal, och har det i marmelad och när jag gör citronsaft, fast då silar jag ju bort det:)

ja just det, läste att man ska använda ekologiska och det är ju viktigt. Hon använde dem till kötträtter som tilltugg om jag inte hörde fel. Det låter väldigt gott.

kurt

« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 13:16 »
Den beska smaken på skalet försvinner efter några veckor i saltlag, jämför med t ex oliver som är oätliga innan de läggs i saltlag.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 13:22 »
Såg också programmet tycker  att de är toppen .
Undrar om serien finns att köpa.
Hedemorahöns

Ting

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 18:10 »
Den beska smaken på skalet försvinner efter några veckor i saltlag, jämför med t ex oliver som är oätliga innan de läggs i saltlag.

Tack kurt :)

Ting

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 18:13 »
Såg också programmet tycker  att de är toppen .
Undrar om serien finns att köpa.

Precis, vill verkligen ha dvd i den serien, hade varit underbart:) jag kollade på hennes danska hemsida men det stod någonstans att den inte finns dvd tyvärr.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-11 kl 19:13 »
Vad tråkigt, kanske kommer om vi har tur.
Det är glädjande att bara se henne.
Hedemorahöns

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 jul-11 kl 19:44 »
Här går det i alla fall att se avsnitt: http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/camilla-plum-portal

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Ting

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jul-11 kl 22:48 »
Här går det i alla fall att se avsnitt: http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/camilla-plum-portal

Synd att jag inte fattar danska så bra bara :P men man kan dock se vad hon gör iaf ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser