Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Hemgjord tvål på nätet  (läst 35572 gånger)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Re:Hemgjord tvål på nätet
« Svar #40 skrivet: 11 jul-10 kl 12:06 »
Jag köper Palmolja från Brazilien som är sk sustainable odlad och ekologisk, svårt att göra en bra tvål utan fasta fetter,
det är min kompromiss så länge inte folk inte kan använda tvålar med animaliska fetter.

Varför inte använda bivax? Finns att få tag på lokalt "odlat" på de flesta håll i Sverige. Använder man vax från täckvaxet så är man säker på att det är helt rent. Se till att det kommer från en biodlare som inte använder Apistan (snart olagligt) eller andra starka gifter.

ch2o

• Västmanland
« Svar #41 skrivet: 07 aug-10 kl 14:50 »
Vad är det för fel på kokosfett? Ekologiskt kokosfett/kokosolja (samma sak) är nyttigt för huden och kroppen iallafall.

appa

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 20 sep-12 kl 14:41 »
Jag gör tvål på rapsolja, fårfett, bivax - det går alldeles utmärkt. Man kan göra tvål på i stort sett vilket slags fett som helst och det är klart att man som självhushållare föredrar det som finns "hemmavid".

Tvålrecept finns på www.shenet.se, fast jag tycker de är onödigt krångliga.  I Åter nr. 4/01 finns bra recept och en tabell över hur mycket NaOH som behövs för olika fetter. Då kan man lätt göra sitt eget recept.

Hej! Jag undrar hur jag kan "behandla" fårfettet (som jag kommer att få vid slakt av en bonde). Har aldrig gjort kallrörd tvål innan så allt är nytt!
Är det bara att smälta ner fårfettet?
Ska det filtreras?
Kommer tvålen lukta får?
Får tvålen olika egenskaper beroende på om den är gjord på får eller exempelvis kokosfett/olivolja?
Har du något bra recept på återfettande mild tvål gjortd på fårfett?

Är det på detta viset: då luten reagerar med fettet så har själva fettråvaran ingen större betydelse eftersom det blir en kemisk reaktion och exvis olivoljans goda egenskaper försvinner? Det viktigaste är det "goda" fettet för att återfukta huden som tillsätts i slutet. Har jag förstått någotsånär rätt då? : )

Mvh, Anna

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #43 skrivet: 03 dec-12 kl 08:46 »
Gammal tråd detta men oh så intressant... Urk så jobbigt med reglerna kring försäljning av tvål och andra hygienprodukter! Förstår ju att de vill ha koll på ingredienserna så att man inte säljer hälsofarliga grejer, men att det ska vara så dyrt?! Sådana priser sätter ju stopp för mycken småskalig försäljning av egna produkter. Eller snarare, det gör väl att fler väljer att skita i reglerna och sälja hemligt.  :-\  Fasiken... jag som var sugen på ytterst småskalig försäljning av egen parfym, tvål, deo mm... men inte en chans med de här registreringspriserna! Orimligt. Man kan ju tycka att samhället borde främja småskaliga lokala tillverkare, men nehe... >:(

PetraF

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 21 dec-12 kl 21:54 »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #45 skrivet: 07 jan-13 kl 17:29 »
www.bonstorpnaturprodukter.se

Om du ska länka gör det gärna till sidor på svenska.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Byracka

• -
« Svar #46 skrivet: 07 jan-13 kl 21:33 »
Lite Lorem ipsum har aldrig skadat någon.
Förhoppningsvis ersätts den med riktig text så småningom.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #47 skrivet: 07 jan-13 kl 22:39 »
Om du ska länka gör det gärna till sidor på svenska.  :)
www.bonstorpnaturprodukter.se
Lite Lorem ipsum har aldrig skadat någon.
Förhoppningsvis ersätts den med riktig text så småningom.

Ok, då önskar jag länkar till sidor som är klara istället.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

PetraF

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 09 jan-13 kl 19:30 »

Annalenahofling

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 jan-13 kl 08:47 »
Jag gör tvål på rapsolja, fårfett, bivax - det går alldeles utmärkt. Man kan göra tvål på i stort sett vilket slags fett som helst och det är klart att man som självhushållare föredrar det som finns "hemmavid".

Tvålrecept finns på www.shenet.se, fast jag tycker de är onödigt krångliga.  I Åter nr. 4/01 finns bra recept och en tabell över hur mycket NaOH som behövs för olika fetter. Då kan man lätt göra sitt eget recept.

Hej. Jag svarar till dig som kan göra tvål går det även att göra tvätt medel och diskmedel? Barn olja går det att använda vanlig olivolja eller liknade?
Jag undrar om du har det receptet ur åter tidningen för den tidningen har jag försökt köpt med det går tyvörr inte skulle vara underbart om du hade de. Vi är ny utflyttade med många problem men vill försöka att uppfylla våran dröm som så många andra här.

Mayla

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 29 jan-13 kl 09:51 »
En länk till, riktigt härliga produkter:

http://www.neaofsweden.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 4 användare
matematiker, mulle mullvad, ärt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser