Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Hemgjord tvål på nätet  (läst 35573 gånger)

johe71

SV: Re:Hemgjord tvål på nätet
« Svar #20 skrivet: 10 maj-10 kl 15:49 »
Är det fortfarande så att man måste registrera varje sort hos läkemedelsverket -och hur mycket kostar det ?

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Kosmetika/

Med kosmetika och hygienprodukter avses ämnen eller beredningar som är avsedda att appliceras på människokroppens yttre delar eller på tänder och slemhinnor i munhålan i uteslutande eller huvudsakligt syfte att rengöra eller parfymera dem, förändra deras utseende, korrigera kroppslukt, skydda dem eller bibehålla dem i gott skick.

Alla importörer och tillverkare av alla kosmetiska och hygieniska produkter måste registrera sina produkter senast en månad efter det att de saluförts eller erbjudits för yrkesmässigt bruk.

Avgifterna skall betalas efter fakturering från Läkemedelsverket enligt följande:
    * Årlig avgift per tillverkare/den som för in: 2100 kr
    * Årlig avgift per produkt: 300 kr

Möjlighet att anmäla varianter finns endast om namn, användningsområde, komposition m.m. är  identiska och det enbart är färg eller doft som skiljer produkterna åt. Om produkterna har olika namn, komposition, användningsområde (t.ex. fett hår, torrt hår), solskyddsfaktor  eller styrkeangivelse (t.ex. mild, stark, permanentvätskor) är de inte varianter utan ska anmälas som olika produkter.

Om jag gör en örttvål för att sälja lokalt på en medeltidsmarknad, måste jag också registrera den ?

jag kan inte tolka reglerna på något annat sätt...

Torparmaja

« Svar #21 skrivet: 10 maj-10 kl 20:06 »

Har de palmolja i tvål med?
Så vi bokstavligt talat tvättar oss rena i regnskogsblod

Vem ?

Det finns recepter utan.

Ren olivolje-tvål t.ex. är gjort bara på olivolja och inget annat, så inget palmolja.

jag har en gubbe, Tack.

Torparmaja

« Svar #22 skrivet: 10 maj-10 kl 20:09 »

jag kan inte tolka reglerna på något annat sätt...

Suck, djupt suck.

Men tack så mycket.
jag har en gubbe, Tack.

Kivi

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 10 maj-10 kl 20:33 »
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Kosmetika/

Med kosmetika och hygienprodukter avses ämnen eller beredningar som är avsedda att appliceras på människokroppens yttre delar eller på tänder och slemhinnor i munhålan i uteslutande eller huvudsakligt syfte att rengöra eller parfymera dem, förändra deras utseende, korrigera kroppslukt, skydda dem eller bibehålla dem i gott skick.

Alla importörer och tillverkare av alla kosmetiska och hygieniska produkter måste registrera sina produkter senast en månad efter det att de saluförts eller erbjudits för yrkesmässigt bruk.

Avgifterna skall betalas efter fakturering från Läkemedelsverket enligt följande:
    * Årlig avgift per tillverkare/den som för in: 2100 kr
    * Årlig avgift per produkt: 300 kr

Möjlighet att anmäla varianter finns endast om namn, användningsområde, komposition m.m. är  identiska och det enbart är färg eller doft som skiljer produkterna åt. Om produkterna har olika namn, komposition, användningsområde (t.ex. fett hår, torrt hår), solskyddsfaktor  eller styrkeangivelse (t.ex. mild, stark, permanentvätskor) är de inte varianter utan ska anmälas som olika produkter.

Det var fan det värsta jag hört..
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

Torparmaja

« Svar #24 skrivet: 10 maj-10 kl 20:39 »
Det var fan det värsta jag hört..

instämmer.

att de vill ha koll är en sak, att det är så jävlar dyrt en annan...
jag har en gubbe, Tack.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #25 skrivet: 10 maj-10 kl 21:27 »
I lagstiftningen står det att den som yrkesmässigt tillverkar en produkt skall anmäla. Vad är yrkesmässigt? ???

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #26 skrivet: 10 maj-10 kl 21:36 »
I lagstiftningen står det att den som yrkesmässigt tillverkar en produkt skall anmäla. Vad är yrkesmässigt? ???

Nja, så står det väl inte, det står:

Citera

Dvs, att man säljer produkten (tex i butik, på marknad eller annat sätt) eller nyttjar produkten i sitt yrke (tex hårtvätt hos frisör, eller tex har den i sitt spa för betlande besökare att nyttja)...
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Torparmaja

« Svar #27 skrivet: 10 maj-10 kl 22:05 »
Jag skulle nog tycker att om jag bara tillverkar tvål som hobby och en gång om året säljer lite på lokala medeltidsmarknaden, och inte lever från det, så är det inte yrkesmässigt.

Tyvärr sägs det inte nåt om yrkesmässigt, men däremot "alla.."
jag har en gubbe, Tack.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #28 skrivet: 11 maj-10 kl 07:52 »
Såvitt jag förstår av LVFS 2004:12 står det

Anmälan till produktregister
5 § Den som yrkesmässigt tillverkar eller till Sverige för in en kosmetisk
och hygienisk produkt skall till Läkemedelsverket anmäla produkten för förteckning
i ett produktregister.
En produkt som förs in till Sverige av flera företag skall anmälas av vart
och ett av företagen.

Det du verkar citera är läkemedelsverkets hemsida, inte lagtexten.

Edgar

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #29 skrivet: 11 maj-10 kl 08:20 »

Helt rätt, jag citerade den text som presenterades i tråden, jag ber om ursäkt..
« Senast ändrad: 11 maj-10 kl 10:21 av backstugan »
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Torparmaja

« Svar #30 skrivet: 11 maj-10 kl 18:31 »
Såvitt jag förstår av LVFS 2004:12 står det

Anmälan till produktregister
5 § Den som yrkesmässigt tillverkar eller till Sverige för in en kosmetisk
och hygienisk produkt skall till Läkemedelsverket anmäla produkten för förteckning
i ett produktregister.
En produkt som förs in till Sverige av flera företag skall anmälas av vart
och ett av företagen.

Edgar

Joo, fint.

Men vad betyder det nu för mig ?
Finns det nån lagtext ? (hittar ingen), finns det nån lagtext som säger annorlunda ?, eller gäller det iaf för att läkemedelsverket får bestämma ?

-Är det nån här ute med rötter i nåt annat EU land eller som kan lite såna EU grejer och vet hur det är i andra länder i EU ?
För att det ska ju vara allt likt i Europa, då kunde man kanske försöker klaga om det är så dumt bara i Sverige.

jag har en gubbe, Tack.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #31 skrivet: 11 maj-10 kl 21:16 »
Mitt råd är:

Ring läkemedelsverket anonymt och fråga om rimligheten i att de tar 2400 kr för registrering av en engångsföreteelse, som är på hobbybasis.  De kan ju gärna också ge sin definition på yrkesmässigt.

Att Max Factor, Pierre Robert m fl kan betala avgifterna är ju inte så svårt att förstå, men i denna lilla skala :-\

Torparmaja

« Svar #32 skrivet: 12 maj-10 kl 18:55 »
Mitt råd är:

Ring läkemedelsverket anonymt och fråga om rimligheten i att de tar 2400 kr för registrering av en engångsföreteelse, som är på hobbybasis.  De kan ju gärna också ge sin definition på yrkesmässigt.

Att Max Factor, Pierre Robert m fl kan betala avgifterna är ju inte så svårt att förstå, men i denna lilla skala :-\

och varför maxfactor mfl ska behöver göra det är inte heller svårt att förstå -vill inte veta vad som är i deras produkter.
Lilla jag skulle ju bara ha naturoljor och fetter i...

Men jag ska nog ringer anonymt, nästa vecka, nu kommer det ju helgdagar.

jag har en gubbe, Tack.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #33 skrivet: 12 maj-10 kl 21:33 »
Nja...

Registreringen är ju ett led i tillsynen, och att tillsynen ska ju se till att innehållet är i enlighet med det som är tillåtet att använda. Detta har jag inget emot, utan tvärtom.

Har man inga krav, så kan ju vem som helst koka ihop vad som helst och kränga under vilka reklamslogans som helst.

Vad gäller kosmetiska och hygienmedel så finns det oerhört mycket tyckande och troende åt olika håll har jag kunnat konstatera genom att följa trådarna här, och även länkarna. Det finns också stor okunnighet bland dem som kallas experter.

I och för sig är ju beloppets storlek inte nämnvärt stort, om man tänker som så att den som gör grejerna ska veta vad man gör och förhoppningsvis gör en yrkesmässigt sund satsning.

Det jag tycker är fel är mer det här med "yrkesmässigt". Såvitt jag förstår kan man då kränga grejer på "hobbybas" utan att behöva registrera. Det hade för min del sett bättre ut om det stått att alla  skulle registrera sig, men ha en avgiftsskala som hade fler steg.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #34 skrivet: 13 maj-10 kl 06:57 »
och varför maxfactor mfl ska behöver göra det är inte heller svårt att förstå -vill inte veta vad som är i deras produkter.
Lilla jag skulle ju bara ha naturoljor och fetter i...

Man vill ju ändå veta vad som ingår i tvålen, man kan ju vara allergisk t.ex.  Och veganen vill kanske undvika tvålar som är gjorda på animaliska fetter. Att det finns krav också på småskalig produktion tycker jag är OK - men man kan ju diskutera vad det ska kosta.

Torparmaja

« Svar #35 skrivet: 13 maj-10 kl 12:32 »
Det jag tycker är fel är mer det här med "yrkesmässigt". Såvitt jag förstår kan man då kränga grejer på "hobbybas" utan att behöva registrera. Det hade för min del sett bättre ut om det stått att alla  skulle registrera sig, men ha en avgiftsskala som hade fler steg.

Nej, så är det ju inte. man får inte göra nåt på bara hobbybasis. Alla som tillverka tvål ska ha den registrerad till dom relativt höga (om man ska bara stå på en medeltidsmarknad en gång om året) priserna.

Och det handlar inte heller om det att alla ska veta vad det är i min tvål, det vill jag ju själv att kunden förstår.

Det är den höga avgiften som förhindra att man överhuvudtaget kan börja sälja/kolla om det finns nån marknad, som stör mig.

jag har en gubbe, Tack.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #36 skrivet: 13 maj-10 kl 15:14 »
Då är vi ju helt överens!

Edgar

Jormare

« Svar #37 skrivet: 21 maj-10 kl 22:16 »
Problemet för oss som vill tillverka tvål med lokala råvaror är att folk är så emot djurfetter.
Det anses läskigt att använda "slaktavfall" till kosmetika.
Men ingen läser på sin Barnängenstvål att den innehåller Sodium Tallowate som är nötdjursfett.
Ganska dumt, för djurfetter är egentligen överlägsna i hållbarhet, återfettningsförmåga och lämpar sig väldigt bra till tvåltillverkning.
Sen har vi ju då läkemedelsverkets krav på bakteritester, intyg mmmmmm....i all oändlighet.
Jag tycker visst att man ska anmäla sina produkter, men dom gör det onödigt byråkratiskt och dyrt, nästan omöjligt för en småföretagare att leva upp till om man går enligt alla lagar och regler.
Speciellt om man vill utnyttja de lokala resurserna. Man kan ju inte ens odla sina egna ringblommor och stoppa i tvålen.
Jag köper Palmolja från Brazilien som är sk sustainable odlad och ekologisk, svårt att göra en bra tvål utan fasta fetter,
det är min kompromiss så länge inte folk inte kan använda tvålar med animaliska fetter.

ZOFTIS

• Södermanland
    • ZOFT
« Svar #38 skrivet: 08 jun-10 kl 15:31 »
Jag har börjat med tvåltillverkning lite mer och vill satsa då många frågar efter min tvål som inte har palmolja. Men det är inte lätt med alla regler hit och dit  :)
Jag är intresserad av naturlig kroppsvård och silversmide :-)

forestman78

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 10 jul-10 kl 23:40 »
Är det förresten någon som är bra på att få tvålen att dofta gott? Hur gör ni när ni tillverkar doftessenser av växter till tvål?  ::)
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 3 användare
matematiker, mulle mullvad, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser