Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Hemgjord tvål på nätet  (läst 35586 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Hemgjord tvål på nätet
« skrivet: 04 aug-06 kl 13:58 »
Hej Karin!

jag letar efter tvål utan kokosfett och palmolja. Varför är det så svårt att hittar? Det har ju funnits tvål innan Europa hade kolonier och kiunskapen och ingrediensen kan knappast har försvunnit totalt?

Har du ett tips vart jag hittar eller hur jag gör sådant tvål själv? Eller har du provat och misslyckades? Ur miljösynpunkt måste det var överlägsen utan så väl kokos som palmolja ..

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #1 skrivet: 04 aug-06 kl 17:18 »
Jag gör tvål på rapsolja, fårfett, bivax - det går alldeles utmärkt. Man kan göra tvål på i stort sett vilket slags fett som helst och det är klart att man som självhushållare föredrar det som finns "hemmavid".

Tvålrecept finns på www.shenet.se, fast jag tycker de är onödigt krångliga.  I Åter nr. 4/01 finns bra recept och en tabell över hur mycket NaOH som behövs för olika fetter. Då kan man lätt göra sitt eget recept.

Tvålfia

« Svar #2 skrivet: 05 aug-06 kl 09:41 »
Hej, Januschka.

Jodå, precis som Christina säger så går det att göra tvål av vilket fett som helst. Det blir bättre resultat om cirka två tredjedelar av fettet är i fast form, och det är precis det som kokosfett och oraffinerad palmolja är. Därför innehåller de flesta recept man kan hitta minst en av dessa, och än så länge använder jag mig av andras grundrecept. Men jag har för avsikt att med tiden alltmer utesluta åtminstone palmoljan. Nästa sats jag gör ska bli en kamomilltvål med talg och ister somde fasta fetterna.

Om du inte har något emot djurfetter finns det en hel del recept i såväl böcker som på nätet. En av mina favoritsajter är http://www.millersoap.com/  Förutom mycket bra information och recept har hon också många bra länkar, bland annat till några lättanvända  automatiska lutindex.

Tillsvidare kanske Christina kan sälja tvål till dig?

/Karin

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 05 aug-06 kl 09:53 »

Tillsvidare kanske Christina kan sälja tvål till dig?

Just nu gör jag inte mer tvål än vad familjen förbrukar. Familj och släkt fungerar som testpiloter för diverse olika varianter på fetter och dofter  ;D Men jag funderar på att börja sälja så småningom. Ska "bara" finslipa recepten först!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-06 kl 20:43 »
Tack ska ni ha för alla råd!

Jag funderade på ett sätt att blir av med ren-, lamm- och grisfet..  grisfet kan går till fåglarna, men med renfetet i alla fall vill jag gärna göra något mer speciellt ;-)

Ska prova lite egna saker kanske under vintern. än är det för mycket annat att göra.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #5 skrivet: 08 aug-06 kl 21:27 »

Jag funderade på ett sätt att blir av med ren-, lamm- och grisfet..  grisfet kan går till fåglarna, men med renfetet i alla fall vill jag gärna göra något mer speciellt ;-)

Jag pratade för några år med någon som tillverkade tvål på älgfett. Hon hade tydligen fått en "stororder" från Jägareförbundet: de tänkte tydligen använda dem som presenter.

/Pär
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 21:38 av Par »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 08 aug-06 kl 21:43 »

Jag funderade på ett sätt att blir av med ren-, lamm- och grisfet..  

Jag har en tvålsats på lammfett och rapsolja som ligger och mognar. Kan nog bli bra, hoppas jag. Lammfett ihop med nån bra olja blir en bra hudsalva.

Jag har gjort salva på rapsolja, lammfett och bivax med lite johannesört som jag använder på alla torra ställen (även ansiktet). Funkar bra, iaf för mig med lite torr "medelåldershud".
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 21:44 av ChristinaR »

Sofia

« Svar #7 skrivet: 28 aug-06 kl 20:56 »
Tänkte bara varna lite för att det är lite bökigt att sälja tvål. Varje sort man gör måste registreras hos läkemedelsverket och det kostar.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #8 skrivet: 31 aug-06 kl 20:01 »
Hej Januschka,

Hej Karin!

jag letar efter tvål utan kokosfett och palmolja. Varför är det så svårt att hittar? Det har ju funnits tvål innan Europa hade kolonier och kiunskapen och ingrediensen kan knappast har försvunnit totalt?

Förr i tiden kokade man allt som hade härsknat till illaluktande tvålar /såpor, varje gård hade nog sin ökanda tvättbit då i tiden. Allt från härsket smör, djurfett av olika slag. Om man hade råd att låta sakerna härskna, vill säga ...

Sedan blev det populärt med hampa i Europa och före och kring världskrigen tillverkade man i stort sett de flesta tvålar ur hampans olja. Efter kriget kom andra aktörer på scenen och dessa tjänar på andra oljor, hampa har försvunnit. Tyvärr.

Det finns även ekologisk palm- och kokosolja, liksom att det finns oekologisk rapsolja, solros, mm. Bivax går visst bra att använda som hårhetsbildnare i en tvål som annars bara består av mjuka oljor, men det är väldigt noga med att ha renhetsintyg för det. Är det orenat? Renat? Har bikupan sprayats mot kvalster - vad finns i bivaxet?

Det är kruxet; allting har två sidor.

De hårda oljor (fetter) palm och kokos tjänar som ersättare för de hårda animaliska fetter hos dem, som inte vill använda djurdelar i onödan. Och när man vill ha olika tvättförmågor - då spelar kombinationen (mängdandler) roll och då är det bra med flera oljor /fetter än bara ett.

Martin

annan

« Svar #9 skrivet: 08 sep-06 kl 21:44 »
på tal om tvål:
nån som sett filmen "fight club"? ;D
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Re:Hemgjord tvål på nätet
« Svar #10 skrivet: 17 dec-09 kl 17:46 »
Hej allihopa!
Jag letar efter ett tvålrecept som utgår från aska - inte kaustiksoda. Skulle vara fränt att göra en tvål av bara vanliga råämnen ... men har inte hittat något sådant recept.
Någon?

Liten

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 17 dec-09 kl 18:00 »
Hej allihopa!
Jag letar efter ett tvålrecept som utgår från aska - inte kaustiksoda. Skulle vara fränt att göra en tvål av bara vanliga råämnen ... men har inte hittat något sådant recept.
Någon?

"Elda landväxter, t.ex. björk, och den vita askan som blir kvar när elden slocknat är pottaska.

Om du lägger pottaskan i vatten och låter den stå över natten så har du fått lut (kaustiksoda). Har du bråttom så kan du hetta upp sörjan. Låt sörjan stå i lugn och ro så skiktar sig det hela och du kan slänga askan och behålla luten.

Kokar du sen luten med fett så får du såpa. Tillsätt lite salt så flockar sig det hela och det som flockas är tvål.

Vill du ha tvål direkt så skall du elda havsväxter och göra lut på den askan. Den innehåller ju redan natrium (salt)." /Håkan Skara

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?whichpage=0.8&TOPIC_ID=2099&#53071

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #12 skrivet: 17 dec-09 kl 23:22 »
Tack! Det måste jag testa. Aska har jag så det räcker iaf.  ;D

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #13 skrivet: 19 dec-09 kl 10:09 »
Väldigt intressant. Vilka propotioner av vatten och pottaska tror ni man ska ha? Jag har kört lite med tvålflingor, men det gillar inte känslig hud alls.
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

Bianca72

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 20 dec-09 kl 15:04 »
Traditionell olivtvål är fri från kokos och palmolja, och mild mot huden. Finns på olika ställen att beställa via nätet.
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Par

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-09 kl 15:15 »
Väldigt intressant. Vilka propotioner av vatten och pottaska tror ni man ska ha? Jag har kört lite med tvålflingor, men det gillar inte känslig hud alls.

Grundläggande kemi; vad som händer när man tillverkar tvål är att det bildas ett salt mellan natriumjoner (eller kaliumjoner) och fettsyror från en triglycerid. Med andra ord skall man *maximalt* ha tre mol KOH eller NaOH för varje mol av sitt fett, i verkligheten ca 5-10% mindre (överfettad tvål är helt ok, tvål som är starkt basisk är det inte). Om du gör din egen lut måste du antingen gissa eller testa.

De "tvålindex" som man hittar på nätet och i böcker är helt enkelt omräkningar av molvikterna.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #16 skrivet: 21 dec-09 kl 19:41 »
Tack för en bra förklaring! Den leder mig dock till att fortsätta hålla mig till lavalera och tvättnötter utblandat med vatten. Det lät lite invecklat...
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

Par

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 23 dec-09 kl 05:17 »
Tack för en bra förklaring! Den leder mig dock till att fortsätta hålla mig till lavalera och tvättnötter utblandat med vatten. Det lät lite invecklat...

Inte om du köper din lut på Järnia (NaOH -- natriumhydroxid -- för att rensa avloppet). Det är när du vill fixa luten själv som det blir komplicerat att få til en förutsägbar produkt.

Torparmaja

« Svar #18 skrivet: 10 maj-10 kl 14:47 »
Tänkte bara varna lite för att det är lite bökigt att sälja tvål. Varje sort man gör måste registreras hos läkemedelsverket och det kostar.

där rök den ideen...

Jag vet att tråden är jättegammalt, men jag hittade den när jag googlade efter tvålrecept med aska och inte avlopsrens...

Är det fortfarande så att man måste registrera varje sort hos läkemedelsverket -och hur mycket kostar det ?

Om jag gör en örttvål för att sälja lokalt på en medeltidsmarknad, måste jag också registrera den ?

jag har en gubbe, Tack.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 10 maj-10 kl 15:37 »
Har de palmolja i tvål med?
Så vi bokstavligt talat tvättar oss rena i regnskogsblod
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
ärt, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser