Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fäbodbete med får  (läst 2530 gånger)

Tord_Lj

• Gäst
Fäbodbete med får
« skrivet: 07 jul-11 kl 19:23 »
Sitter och försöker få ihop en kalkyl för fäbod med slåtterängar och bete för får.
Inte lätt att räkna ihop de stöd som gäller och vilka krav som finns.

Så jag undrar om någon annan här driver fäbod och har insikt i hur det kan fungera i praktiken?

Det ligger i stödområde 5 och är en genuin fäbod sedan 1830-talet till 1950 ca.

Det vore så synd om den bara blev en ruin.

De stöd jag tittar på främst är;
Miljöersättning för fäbodbete
Miljöersättning för hotade husdjursraser

Försöker att räkna intäkter enl ovan + kött och skinn mot kostnader för djurhållning, foder och stallning. Eventuellt så blir det till att köpa in djur för bete och sedan slakta men det är myckt svårt att få det att gå ihop. Så mycket beror på de stöden man kan få.

För att vara tydlig så är fokus på att rädda vallen men det hänger ihop av förklarliga skäl.

Alltså, har någon här en vall med stöd och hur går det till?

samaka

• Dalarna
SV: Fäbodbete med får
« Svar #1 skrivet: 07 jul-11 kl 20:41 »
Har själv haft funderingar på att ansöka om fäbodbete och levande fäbod, men gett upp den tanken när jag pratat med de på lst eftersom kraven de hade var att djuren ska gå fritt, alternativt i hägn som under betessäsongen stängslas till en sammanlagd yta av minst 6 ha. Hör efter med de på lst i ditt län.

Annars är väl levande fäbod 18 500 kr (el nåt sånt) sen tillkommer fäbodbete om x antal kr/ha.

Lycka till med dina fäbod-planer!

Birgit

« Svar #2 skrivet: 08 jul-11 kl 12:08 »
Vitsen med fäbodarna är ju just att djuren dagtid går lösa. Men en större hägnad anses väl ersätta detta.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jul-11 kl 12:41 »
Nja, inte hade jag tänkt att mata rovdjuren på det sättet.

Planen är att beta markerna den minsta perioden som ger bidrag och då valla dem som herde, gôtt jobb tänkte jag.
tror det var 2 mån..?

Ytan är nästan obegränsad så minimum 6ha är inget problem.

Stödet borde minst bli fäbodbetet 700/ha) + fäbod i drift 18500 + lantras som jag inte kommer ihåg.
Det finns massor med stöd att söka men försökte börja någonstans.

Fåren är lite trixiga pga köpa renrasiga för att sen slakta efter 2 mån är inte smart... kanske hyra eller köpa o-renrasiga dräktiga tackor för djurbidraget ger inte mycket om man har säg 20 djur till att börja med.
Då kan man ha en mer produktiv ras också samt att skinnen är bättre, tänker på Gotland tex.

För att förtydliga så inte tråden spårar ur, läs va_g, så är det inte aktuellt att stängsla överhuvudtaget i detta området eftersom det skulle vara meningslöst.

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 14:45 »
Det är synd att Sverige fick backa på bidraget för vallning. Det fanns ju som möjlighet att söka bidrag för vallning, tror det var uppemot 40 000 kr för en säsong, för ett par tre-fyra år sedan. Men EU skrek rakt ut och det blev aldrig nåt med det.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jul-11 kl 20:08 »
40 papp?
Men 18 får man för "fäboddrift".
Räcker en liten bit, 2 månaders bete-vallning är det frågan om.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 12 jul-11 kl 18:00 »
Citera
Det är synd att Sverige fick backa på bidraget för vallning. Det fanns ju som möjlighet att söka bidrag för vallning, tror det var uppemot 40 000 kr för en säsong, för ett par tre-fyra år sedan. Men EU skrek rakt ut och det blev aldrig nåt med det.
Det är väl snarast som så att staten (läs Jordbruksverket) troligen försökte få EU att betala kalaset? Vilket de inte ville. Däremot har Sverige stora möjligheter att styra sin del av pengarna, men då var det kanske inte intressant ::)
Det är ju lite som med träden. Man kan söka för särskilda miljöer, men inte i gårdsstödet med för många träd.
Det kan ju inte röra sig om några ofantliga summor direkt.

Att köpa in djur för att slakta, är inte möjligt om man vill ha ersättning för hotad lantras. ersättningen ligger runt 150:- per djur i avel.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jul-11 kl 11:07 »
Citera
...
Att köpa in djur för att slakta, är inte möjligt om man vill ha ersättning för hotad lantras. ersättningen ligger runt 150:- per djur i avel.

Nej visst, det är ju helt galet att bara ha renrasigt för 2 mån bete så det går bort. Bidraget täcker ju inte investeringen sas. Hyra djur eller rättare sagt hyra ut betet är lite vanskligt då de skall gå fritt, kan ju bli lite svinn... även om jag vallar dem hela tiden.

Förhoppningsvis kan jag hitta någon som kan sälja livdjur till mig årligen i slutet på juni, dräktiga tackor eller avvanda lamm. Sedan ha dem på bete och därefter slakt på återtag / leverans direkt till kund.

En del i verksamheten skall vara turism och kanske viss försäljning av rökt lamm/får.
Alla har ju inte råd att köpa renskött / röding... som är ruskigt dyrt i området.
Det säljs mycket fällar i området också, alltså jag försöker att använda de förädligar som redan finns därför att leverantörer finns. Här nere i Halland där jag också bor är det lite magert med leverantörer.

Spännande är det iaf. Studerar allt vad jag kan om hur de fäbodar som är i drift gör...

Birgit

« Svar #8 skrivet: 14 jul-11 kl 11:37 »
Men kan du inte ta med dig dina får då? Finns de som gör ;) Ni känner ju varandra och skulle kanske fungera bättre ihop? Beroende på hur långt upp du ska, så är ju sommaren kortare och då har du bete hemma först, sedan upp 2? mån sedan hem o efterbeta?

På så sätt skulle du kunna ha fler får själv ???

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jul-11 kl 13:55 »
Hmm, är ca 75 mil och minst 14h körning och då utan släp.
Hemma i Halland är det en liten trupp Gutar för mest naturvård och trivselfaktor på vårt B&B.
Lamm bara för husbehov.

Det blir en märklig kombo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser