...
Att köpa in djur för att slakta, är inte möjligt om man vill ha ersättning för hotad lantras. ersättningen ligger runt 150:- per djur i avel.
Nej visst, det är ju helt galet att bara ha renrasigt för 2 mån bete så det går bort. Bidraget täcker ju inte investeringen sas. Hyra djur eller rättare sagt hyra ut betet är lite vanskligt då de skall gå fritt, kan ju bli lite svinn... även om jag vallar dem hela tiden.
Förhoppningsvis kan jag hitta någon som kan sälja livdjur till mig årligen i slutet på juni, dräktiga tackor eller avvanda lamm. Sedan ha dem på bete och därefter slakt på återtag / leverans direkt till kund.
En del i verksamheten skall vara turism och kanske viss försäljning av rökt lamm/får.
Alla har ju inte råd att köpa renskött / röding... som är ruskigt dyrt i området.
Det säljs mycket fällar i området också, alltså jag försöker att använda de förädligar som redan finns därför att leverantörer finns. Här nere i Halland där jag också bor är det lite magert med leverantörer.
Spännande är det iaf. Studerar allt vad jag kan om hur de fäbodar som är i drift gör...