Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur omplacera?  (läst 3353 gånger)

johena

• Dalarna
hur omplacera?
« skrivet: 07 jul-11 kl 09:47 »
Jag undrar hur man kan gå till väga vid en omplacering? Finns det några bra, seriösa "kontaktförmedlingar" etc.
Det skär i hjärtat, men jag tror att vi måste. Avlivning är inte ett alternativ då hunden är fin och frisk. Men vi har inte den kapacitet som krävs för henne just nu. Usch. Det är så hemskt.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: hur omplacera?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-11 kl 09:51 »
Om den är renrasig så kanske rasens hemsida/forum är något?

Arbetande hund, finns det något forum med den inriktningen där ni kan leta efter ett nytt hem?

Blocket, många av fel sort som hör av sig, men det finns faktiskt guldkorn.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

johena

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 jul-11 kl 11:06 »
Ja, jag ska kolla lite efter vallhunds-sidor. Tyvärr ej renrasig, men en bra vallhundskorsning.

Jag vill också understryka att jag inte vill ha någon diskussion ang. varför omplacering, då jag vet att sådana här trådar lätt spårar ur. Jag vill bara ha tips och råd om hur jag skall gå till väga och vart jag kan vända mg.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 jul-11 kl 11:14 »
www.svak.se det är bordercollie och australien kelpies hemsida, jag tror du borde kunna annonser där.
        Tallgrinden har rätt att man kan hitta någon bra köpare på blocket men vara medveten om att en hel del som ringer kommer att vara olämpligt för en omplacerings hund, så vara nöga.
    Lycka till
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 07 jul-11 kl 11:27 »
Jag tror inte SVAK tar in annonser på blandraser???
Men har du försökt här på Alternativ?
Hoppas du hittar ett bra hem!
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 07 jul-11 kl 12:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jul-11 kl 11:55 »
Ja, jag ska kolla lite efter vallhunds-sidor. Tyvärr ej renrasig, men en bra vallhundskorsning.

Jag vill också understryka att jag inte vill ha någon diskussion ang. varför omplacering, då jag vet att sådana här trådar lätt spårar ur. Jag vill bara ha tips och råd om hur jag skall gå till väga och vart jag kan vända mg.

Den första du vänder dig till är uppfödaren. Är man en hyfsat seriös uppfödare så hjälper man till med omplaceringen. Vi gör alltid det, och om inte annat får hunden flytta hem hit igen tills vi hittar ett nytt hem, det ligger ju i en normal uppfödares intresse att veta vart ens hundar tar vägen. Oftast är man ju med i nån rasklubb som har speciella sidor för omplaceringar.

Kollar du på Blocket, så titta då på 'köpes'-annonserna, istället för att lägga ut en annons själv. De som har gjort sig besväret att lägga ut en annons om att de vill ha en hund, är förhoppningsvis/troligen inte lika impulsiva som de som råkar se en 'säljes'-annons och drar iväg ett snabbt mail.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 07 jul-11 kl 11:58 »
Åtminstone förr var föreningen hundis bra på att omplacera hundar. Jag var jourhem för dem. De både förmedlar hundar som bor kvar hos ägaren och placerar hundar i jourhem i väntan på omplacering. Hundarna bor aldrig i hundstallar utan i en vanlig hemmiljö.

De gör alltid uppföljningar på sina omplaceringar, och de som vill ta hand om en hund får hembesök och intervjuas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 jul-11 kl 12:39 »
Jag ska respektera ditt önskemål om ingen diskussion. Det jag bara undrar är om det inte går att ordna för er med hunddagis eller hundkurs beroende på vad det inte är som fungerar. Vi har en hund som vi hade en del problem med, men kunnat ordna det på olika sätt fast hon är kvar hos oss. Hon är blandning av bla labrador och boarder collie och mycket vallhund i sig, vilket inte gjort det lätt för en första gångs hundägare. Hunden är ju ändå en tillgång och hör oftast ihop med den de kommer till. Jag hjälper gärna om ni vill och om ni skulle vilja lösa att ha den kvar. Skicka meddelande isåfall. mvh Vendela
Grangården

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #8 skrivet: 07 jul-11 kl 12:56 »
Oavsett vilken väg du får kontakt med den som ska ta över hunden så kan det vara lämpligt att bestämma en viss prövotid, under vilken hunden hinner bekanta sig med det nya för att se hur allt fungerar innan man definitivt bestämmer något. Om det skulle visa sig att det inte fungerar så är det ju bättre att hunden kommer tillbaka till sitt gamla hem än riskerar att bli "vandringspokal". Allt är ju nytt i början, och det behöver hinna bli vardag innan man ser hur det blir. Du har då också möjlighet att besöka det nya hemmet och se själv hur hunden har det innan ägandet går över till det nya hemmet.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 07 jul-11 kl 16:43 »
http://www.hittehund.nu/2/index.htm

Hittehund är en bra förening. Det den nya ägaren betalar för hunden går till en kurs för den nya ägaren.

johena

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 07 jul-11 kl 19:58 »
Tusen tack för alla bra svar jag fick!

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
gorlan, Nataks, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser