Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa rabarbersaften?  (läst 11225 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Bästa rabarbersaften?
« skrivet: 30 jun-11 kl 21:57 »
Jag vill ha ett superbra recept på rabarbersaft! Nån som har ett kanonrecept att dela med sig av?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LimJans

• Dalarna
SV: Bästa rabarbersaften?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-11 kl 22:17 »
Jag brukar köra i saftmajan bara. :) Lite hallon eller jordgubbar kan vara gott att ha i också, och då får du också en vackrare färg.

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-11 kl 22:36 »

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 20:55 »
Jag gör min rabarbersaft i hink. den blir kanongod.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 22:07 »
Jag gör min rabarbersaft i hink. den blir kanongod.

Hur?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lidhem

• Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #5 skrivet: 04 jul-11 kl 12:17 »
Hm jag ska leta reda på receptet, återkommer ikväll,

Lidhem
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Lidhem

• Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #6 skrivet: 04 jul-11 kl 18:53 »
Här kommer receptet:

En 10-litershink
6 liter rabarber i små bitar
2 citroner i skivor
Varvas
Slå över 2,25 liter kokande vatten
Låt stå två dygn i rumstemperatur
Sila
Rör ned 2,5 kilo strösocker (lite i taget)(jag tar hälften socker (alltså 1,25 kilo)(Den håller sig bra med hälften socker!))
30 gram citronsyra
1 kryddmått natriumbensonat blandas i lite sockret och röres i
Rör noga, så att allt löses upp
Klart

Lycka till!

Snowy

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 19:03 »
Jag brukar köra i saftmajan bara. :) Lite hallon eller jordgubbar kan vara gott att ha i också, och då får du också en vackrare färg.
Vad går du efter för recept, hur mycket socker, rabarber osv har då när du kör i saftmajan? Jag köpte en saftmaja på loppis här för något år sen å brukar göra vinbärssaft. Men har nu skaffat rabarber som det snart är dags att ta första skörden av :)

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 22:56 »
Vad går du efter för recept, hur mycket socker, rabarber osv har då när du kör i saftmajan? Jag köpte en saftmaja på loppis här för något år sen å brukar göra vinbärssaft. Men har nu skaffat rabarber som det snart är dags att ta första skörden av :)

Recept har jag aldrig haft  ;D
Rabarber = så mycket som jag har fått från rabarber-ägaren, t.ex. svärmor.
Hallon = de rester som finns lååångt in i frysen.
Socker= Tja.... Lite lagom sådär.

Det blev du ju säkert klokare av. Inte.

johannisson

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 05 jul-11 kl 19:17 »
Jag kör i saftmajan... Där slänger jag i så mycket rabarber jag skördat för tillfället. Tappar ut saften i ett liter mått. Häller sedan detta i en kastrull som jag efter att all saft kokat ur sätts på spisen. Låter saften värmas upp och har i socker under omrörning. Låt inte saften koka. Häll på valfri butelj, använde gamla Brämhults juice flaskor.

1L urkokt saft + 6-7dl socker. Saften blir söt men inte för söt, brukar uppskattas av både vuxna och barn.

//Fredrik

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser