Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu slår vi 2011  (läst 26198 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Nu slår vi 2011
« Svar #60 skrivet: 30 jun-11 kl 07:35 »
 :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fordson

« Svar #61 skrivet: 30 jun-11 kl 09:17 »
Nu är mitt hö inne i alla fall, det var ju inte så mycket i år men det räcker till extrafoder utöver ensilaget. Men jag är lite besviken på pressen. Den pressar och knyter perfekt men sen går vissa knutar opp igen. Irriterande till max. Jag hade nya snören i år, jag vet inte om det är för tunna snören kanske. Nån med samma problem?

Också:
Frugan körde pressen i år, så det går framåt med traktorutbildningen där...

Existens?

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 30 jun-11 kl 14:01 »
Nu är mitt hö inne i alla fall, det var ju inte så mycket i år men det räcker till extrafoder utöver ensilaget. Men jag är lite besviken på pressen. Den pressar och knyter perfekt men sen går vissa knutar opp igen. Irriterande till max. Jag hade nya snören i år, jag vet inte om det är för tunna snören kanske. Nån med samma problem?

Pressar är personligheter.. ett år kan det gå bra med ett snöre, nästa år ska det vara ett annat, kanske olika på varsin sida...

Lika fantastisk som knytapparaten är när den funkar, skapar den gråa hår när den krånglar..

pålle

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 30 jun-11 kl 22:56 »
Knytapparater ska behandlas som en kvinna då funkar dom  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 30 jun-11 kl 23:01 »
I natt stod jag med pannlampa och justerade knytare, idag pressade vi. Gör inget idag som du kan skjuta upp till natten till i morgon.

pålle

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 30 jun-11 kl 23:08 »
I natt stod jag med pannlampa och justerade knytare, idag pressade vi. Gör inget idag som du kan skjuta upp till natten till i morgon.
Den som spar han har :)

kanka

• Västerbotten
« Svar #66 skrivet: 01 jul-11 kl 21:20 »
Onsdag kväll la vattenpumnpen på en traktor av  >:D
Lånade ny traktor, som vi fick tag i mitt på torsdan,
efter 4 lass pajade matarbordet på lastarvagnen  >:D
det löste sig som så att jag har handlastat av allt sen dess.
Startade tidigt i morse och körde för fullt till ca 14 när regnet kom  >:D
Sitter nu med värkande armar och är nöjd med det som faktiskt ligger inne.
Låter gubben vila i morgon ( ska visst regna då) och intar bagarstugan i stället  :D

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Rosten

• Närke
« Svar #67 skrivet: 01 jul-11 kl 23:31 »
Kvällens godnattbön.

Tack gode gud för det fina vädret.
Som tack för din hjälp så har jag matat dina bromsar med mitt blod.
Så dom lever nu i högsta välmående.
Förutom dom som jag "råkade" skada.
Så hej och tack för hjälpen.
Hör av mig om ca 360 dagar.
Ammen!

trädman

« Svar #68 skrivet: 05 jul-11 kl 01:46 »

Också:
Frugan körde pressen i år, så det går framåt med traktorutbildningen där...

Den verkar dra åt knuten för dåligt. Justera en av alla femtioelva justerskruvarna så blir det nog bättre. Det nya garnet har kanske inte samma diameter och/eller friktion som det tidigare. Jag TROR det är den lilla "griptången/krokodilgapet" som håller fast knuten som styr hur hårt knuten dras åt. Genom att justera fjädern till den så den håller i hårdare bör knutarna dras åt bättre. Det var dock länge sedan jag justerade knytare och minnet kan svika mig

Existens?

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 05 jul-11 kl 10:41 »
Jag TROR det är den lilla "griptången/krokodilgapet" som håller fast knuten som styr hur hårt knuten dras åt. Genom att justera fjädern till den så den håller i hårdare bör knutarna dras åt bättre. Det var dock länge sedan jag justerade knytare och minnet kan svika mig

Det stämmer bra..

hustran

« Svar #70 skrivet: 05 jul-11 kl 11:27 »
Fick allt 8ha. slaget den 1a juli och storbalat den 2a. inget regn och halvtorrt drygt 50 storbalar. Måtte det bli bra ensilage. ???räknade igen drygt 60 skall det vara så ganska ok.
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 18:44 av hustran »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #71 skrivet: 05 jul-11 kl 12:00 »
Vår förstaskörd är klar! Sista 5 hektaren fick bli rundbalar istälet för hö.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #72 skrivet: 05 jul-11 kl 12:38 »
Suck vi köpte en helt ny slåttermaskin i höstas. En riktigt rejält märke från ett seriöst ställe, men någonting är rejält fel. Fjädern som håller upp maskinen släpper hela tiden (fästet neri går av). Nu är mekaniker från tillverkaren här men vadå vi skulle behöva slå många hektar om dagen just nu... Anledningen till att vi köpte ny maskin var ju att slippa skruva i skörden...  >:D
Har lånat grannens puttefnaskmaskin just nu... tror mannen aldrig kommer att bli klar med biten han slår nu, det går sakta och maskinen är smal...

Vi tar bara in torrhö men i mycket stoooor mängd för att vara torrhö....

Kände bara att jag ville få klaga lite...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #73 skrivet: 05 jul-11 kl 19:47 »
Vi har inte slagit ännu. Det blir inget här hemma men, vi får slå hos några vänner som har 2,5 ha vall insådd ifjol. Tyvärr kunde vi inte slå i förra veckan när det var så bra väder för maken jobbade och de goda vännerna på semesterresa utrikes. Så nu hoppas jag på finväder framöver men, det ser inte så bra ut. Räknar med att vi behöver 4 varma och regnfria dagar för att få in torrt. Kör med rotorslåtter, sidoräfsa och löspress. Stortraktorn läcker hydraulolja som ett såll så den ska lagas. Så antagligen får vi köra med vår gamla Buster. Vännerna har lovat ställa upp med sin Boxer också så det ordnar sig säkert.  :) Vännernas grannar har ett par balvagnar som vi får låna också. Här hemma har vi kört in balarna med Land Rovern och stort bilsläp.   8)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sano

• Bohuslän
« Svar #74 skrivet: 11 jul-11 kl 12:07 »
Jag blir tokig! Tre dagar sol och så regn. Om och om och om igen. Jag vill ta in höet NU! Har annat för mig i augusti... Alla prognoser säger olika, utom igår när alla lovade massor av regn till onsdag. Så då slog jag inte. Nu ska det bli uppehåll tom fredag, enligt en av prognoserna. Enligt en annan ska det komma regn på torsdag. Det enda man verkar kunna säga med säkerhet är att prognoserna är osäkra...

Det "värsta" är ju att även om det aldrig skulle bli uppehåll och vi får köpa foder så måste gräset av och bort i alla fall.

Sedan förstår jag inte hur alla lyckas få sitt hö så torrt så fort. Mitt behöver ligga åtminstone tre dagar plus slåtterdagen. Och då har vi ändå bra vändare, löspress och skulltork...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #75 skrivet: 11 jul-11 kl 12:43 »
Vi slog del 2 igår.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fiat

• -
« Svar #76 skrivet: 11 jul-11 kl 15:31 »
Någon som vet någon bra vädersida?  Alla visar ju olika ???
MVH FIAT...

Sano

• Bohuslän
« Svar #77 skrivet: 11 jul-11 kl 15:43 »
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
Gå in på Niederschlag högst upp och klicka på siffrorna för prognosen om så många timmar. Färgerna är regnskala i mm. Röda prickar betyder skurar.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #78 skrivet: 11 jul-11 kl 20:10 »
Någon som vet någon bra vädersida?  Alla visar ju olika ???
MVH FIAT...

Vi brukar kolla dmi.dk under vejrkort och nedbör, fast den täcker nog inte hela Sverige.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 11 jul-11 kl 22:50 »
Vi här i Västra götaland brukar ha koll på yr.no och klart.se.

Vi slog oxå grannens åker igår. Fick omgående en ordentlig skur på slaget, men idag har det varit fin tork. Han har fläkt på sin skulle så vi blåser upp det där till att börja med. Sedan blir det balning och hemtagning. Ett nedrans meck, men det är gott med grannsamverkan :-*

Intagning onsdag..... om allt klaffar.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser