Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som känner till Mangomoon garn  (läst 1488 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Någon som känner till Mangomoon garn
« skrivet: 25 jun-11 kl 16:26 »
Någon som känner till dessa: http://www.mangomoonyarns.com/

De säger att deras garner spinns för hand av kvinnor i Nepal och Indonesien, och att det är ett projekt för att hjälpa kvinnorna till ett bättre liv.
Mycket av deras garn är gjort av återvunnet material. Står det i alla fall.

Någon som känner till dem? Är de seriösa?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Någon som känner till Mangomoon garn
« Svar #1 skrivet: 25 jun-11 kl 22:43 »
Har aldrig hört talas om just dom. Vem som helst kan ju sätta upp en snygg hemsida. Deras garner verkar ju fina i alla fall, ser ut ungefär som andra recyclade garner som säljs i USA. Själv köper jag sällan från USA, det blir så mycket prispålagor. Är det nåt särskilt ber jag min syster ta med sig.  :)

Finns mycket intressanta grejor på marknaden nu. Återvunna saris, soja- eller mjölkproteingarner, bananfiber-garner osv.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 jun-11 kl 11:52 »
Citera
Vem som helst kan ju sätta upp en snygg hemsida.
Ja, suck. Så många som hävdar att de säljer ekologiska/fairtrade garner, klassikern är alpacka från peru som sägs stötta fattiga byar, men väldigt svårt att hitta mer information än så. Ingen certifiering, inga kriterier som talar om varför de kallar sina garner ekologiska, ingen förklaring på hur man försäkrat sig om att kriterierna efterlevs.
Har försökt kolla upp kvinnoorganisationen som mangomoon säger att de stödjer, men hittar ingenting. :(

Jag ska inte beställa från USA, de har återförsäljare i Norge. Jag letar efter ok. garn som kan beställas innom norge. (i sverige har jag hittat en som säljer bra miljöval, det litar jag på, men med en tullgräns vid 200 NOK per beställning blir allt så omständigt. Ska man virka en tröja och tvingas dela upp ordern i småbeställningar på under 200kr blir det lite jobbigt)
Bambu, bananfiber etc. har jag inte hittat här. Hittat i utländska butiker men inte norska.
Enda jag kommer på är att köpa ofärgad norsk ull. Visserligen inte ekologisk, men lokalproducerad (till skillnad från peruansk alpacka, nepalskt sarisilke eller fiber från exotiska träd) och herregud, hur mycket miljöskada kan norsk fårhållning orsaka??

Bara det ibland har man lust att använda annat än just ull.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 19:46 »
Hmm, jag har nog en massa länkar inom skandinavien med ekogarner. Skall kolla så snart jag kommit hem (är på jobbet). Kan du tänka dig att beställa från tex Tyskland också?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 jun-11 kl 20:57 »
Är som sagt mest intresserad i att hitta nånting i Norge men känner du till någon som säljer bra garn från seriösa ekologiska producenter i andra länder också så är jag intresserad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser